Je bekijkt nu Thema bouwen

Thema bouwen

Ik ben Anouk Mensink. Ik werk 5 dagen per week als leerkracht in groep 1/2/3 op Heilig Hartschool in Mussel. Dit schooljaar is mijn 4e jaar als leerkracht. Wij werken op onze school vanuit thema’s. Sinds dit schooljaar zit groep 3 bij ons in en vormt dat de combinatiegroep 1/2/3. Voor mij als leerkracht een mooie uitdaging om de leerdoelen van groep 3 in de thema’s te verwerken.

Thema bouwen

Na de voorjaarsvakantie zijn wij gestart met het thema bouwen, ‘op de bouwplaats’! Ieder schooljaar doen we een aantal thema’s schoolbreed. In iedere groep werken we dan rondom hetzelfde thema. Dit thema is er een van! Het thema bouwen leent zich er goed voor om extra aandacht te geven aan doelen rondom meten en meetkunde.

In deze blog vertel ik hoe wij in de klas werken rondom het thema bouwen!

De start van het thema

Verkleed als bouwvakker kom ik na de fruitpauze de klas binnen gelopen. Ik draag een werktuinbroek en een blokjes blouse. Op mijn hoofd draag ik een helm, in mijn hand draag ik een gereedschapskist en een bouwtekening van de architect. Ik heb direct de aandacht van de kinderen. Ze vragen enthousiast wat ik kom doen in de klas. Ik speel een kort toneelstukje waarin ik als bouwvakker een nieuw speeltoestel voor op het schoolplein wil bouwen.

De  bouwhoek is tijdens het thema ‘bouwen’ een bouwplaats. Tijdens de start van het thema is de bouwhoek afgezet met rood-wit afzetlint. Aan het lint hangt een bordje met ‘melden bij de uitvoerder’. Dat roept gelijk vragen op bij de kinderen. “Waarom is de bouwhoek afgezet met lint? Wat staat er op het bordje?”

De kinderen van groep 3 proberen te lezen wat erop staat. “Uitvoerder? Wat is een uitvoerder?” Het gesprek over welke beroepen er zijn op de bouwplaats komt gelijk op gang. We lezen tijdens het boek ‘de bouwvakker’ van Liesbet Slegers en hebben een kringgesprek over het werken op de bouwplaats.

Ik merk tijdens het gesprek wat de kinderen al weten en welke vragen ze nog hebben over dit thema. De vragen die de kinderen hebben schrijf ik op een groot vel papier en gedurende het thema zoeken we de antwoorden op deze vragen. Als het stellen van vragen (bij sommige kinderen) niet op gang komt, laat ik een praatplaat van de bouwplaats zien. Bij het zien van een beeld lukt het de kinderen beter om te bedenken wat ze nog willen weten over het thema.

Bouwhoek ‘de bouwplaats’

De kinderen gaan aan de slag gaan in de bouwhoek als bouwvakker, waar werkkleding natuurlijk verplicht is. Eenmaal aangekleed, zijn ze klaar om aan het werk te gaan. Je ziet prachtig spel ontstaan, oudere kinderen brengen het spel van de jongere kinderen opgang. Kinderen en leerkrachten die op de bouwplaats komen kijken, moeten ook een veiligheidshelm dragen. Er wordt een stukje van de bouwplaats afgezet met pionnen, daarachter mag je staan om een kijkje te nemen op de bouwplaats.

In de bouwhoek kunnen de kinderen uit de bouwhelm een bouwidee grabbelen. O.a. deze bouwidee kaartjes, de rollenspelkaarten en de bouwposters in de bouwhoek zitten in het spellenpakket ‘thema bouwen’ van KlasvanjufLinda.

Wanneer ik merk dat het spel niet op gang komt en kinderen niet tot een plan komen laat ik ze in het boek ‘de bouwvakker’ van Liesbet Slegers kijken. Ik stel ze dan bijv. de vraag: Wat gebeurt er voordat bouwvakkers aan de slag gaan met bouwen? Juist, architecten maken eerst een bouwtekening. Vanuit z’n opstapje wordt het spel van kinderen sneller op gang gebracht.

Het aanbod in de bouwhoek

De bouwhoek is bij uitstek geschikt om doelen in te verwerken. De kinderen zijn zo onbewust tijdens hun spel bezig met doelen. Naast de haagse blokkenset heb ik een aantal materialen toegevoegd om het spel te verrijken en om leerdoelen te verwerken in deze hoek.

In de bouwhoek in onze klas liggen o.a. de volgende materialen:
– Bouwhesjes in kindermaat (een aantal jaren geleden gekocht bij Ikea)
– Bouwhelmen in kindermaat
– Pionnen met cijfersymbolen (pionnen zijn van Action, daar heb ik cijferstickers opgeplakt)
– Houten kegels met cijfersymbolen (Kruidvat)
– Houten dobbelstenen in groot formaat (Action)
– Boomstamschijven met cijfersymbolen (Action)
– Poppetjes (Credu)
– Auto’s
– Planken in verschillend formaat
– Dieren
– Kartonnen kokers
– Lose parts materialen (zoals doppen, houten schijven etc.)
– Grasmatjes en stof (te gebruiken voor bijv. water)
– Papier en potlood voor het maken van een bouwtekening

Tijdens het thema ‘bouwen’ heb ik ook gereedschap aan de bouwhoek toegevoegd. Zo ligt er een waterpas, rolmaat, meetlint, duimstok etc.

Op deze foto zie je een gedeelte van de materialen die bij ons in de klas in de bouwhoek liggen.

N.a.v. het prentenboek ‘Kom uit die kraan!’ maken de kinderen een kraan van kartonnen kokers voor in de bouwhoek. Een aantal kinderen gaan enthousiast aan de slag met verven van de kokers en later gaan andere kinderen aan de slag met het onderzoeken van de werking van de kraan.

Want volgens de kinderen moet er een bakje aan en moet het bakje ook omhoog en omlaag kunnen. (We gebruiken daarvoor een bakje van onze houten weegschaal.) Hoe zorg je ervoor dat die techniek werkt? Een aantal kinderen gaan enthousiast aan de slag met deze onderzoeksvraag.

Tijdens het spel komen we er achter hoeveel gewicht de kraan kan houden als tijdens het inladen van de bak de kraan afbreekt… Gelukkig hebben we tape om de kraan te repareren en de kinderen hebben weer iets geleerd!

Taal- en rekendoelen

Tijdens de voorbereiding van het thema kijk ik op het gebied van taal en rekenen welke doelen ik zowel van groep 1-2 als van groep 3 kan koppelen aan dit thema. Tijdens dit thema gaan de kinderen van groep 3 eerst in de bouwhoek aan de slag als bouwvakker. Er wordt een foto gemaakt van het bouwwerk en aan de hand van die ervaring, schrijven ze zelf een verhaal over de bouwvakker.

Als ze vastlopen in het schrijven kunnen ze voor inspiratie kijken in het boek ‘de bouwvakker’. Dit boek is tijdens de start van het thema voorgelezen en kinderen van groep 3 kunnen sommige stukjes ook al zelf lezen. De tekst is soms nog moeilijk maar omdat ze gemotiveerd zijn en ze de tekst nodig hebben voor hun verhaal, lukt het aardig!

Tijdens deze activiteit zijn kinderen daardoor volop bezig met taal. O.a. lezen, schrijven, spelling, woordenschat en begrijpend lezen zit allemaal in zo’n schrijfopdracht. Nadat ze het verhaal hebben geschreven lezen ze het in de kring voor aan de rest van de klas.

Linda’s leesteksten rondom het bouwen van een huis vind je vast ook interessant.

Tijdens de rekenlessen kunnen de kinderen aan de slag met het bouwen van bouwwerken met blokjes. Enkele voorbeelden van leerdoelen die je daaraan kan koppelen zijn: het aantal blokken in een bouwwerk bepalen, bouwtekeningen (met hoogtegetallen) maken en bouwwerken vergelijken.

In onze rekenhoek liggen ook cijferhuisjes. De kinderen kunnen de huisjes verdelen over een straat met even huisnummers en een straat met oneven huisnummers.

Cijferhuisjes in de rekenhoek, gemaakt van blokken hout in verschillende lengtes en breedtes.

Spellenpakket thema bouwen

Gedurende dit thema heb ik het spellenpakket ‘thema bouwen’ van KlasvanjufLinda ingezet. Het spellenpakket is met name bedoeld voor groep 3. Maar bij enkele activiteiten kan ik ook kinderen van groep 2 betrekken. In dat pakket zitten verschillende taal- en rekenactiviteiten rondom dit thema. De kinderen zijn zo op een spelenderwijze manier aan de slag met taal- en rekendoelen gekoppeld aan het thema.

Zie de foto’s hieronder voor enkele activiteiten uit het spellenpakket. Zo gaan de kinderen o.a. aan de slag met het meten in cm van planken hout, ordenen ze planken hout tussen de juiste tientallen, zoeken ze welk plaatje bij de zin hoort en schrijven ze een verhaal verder over het bouwen van een hut.

Hierbij maken ze gebruik van een handig stappenplan. Het spel waarbij de kinderen gereedschap gaan “shoppen” in de bouwmarkt, was bij de kinderen in mijn klas een van de favoriete spellen uit het spellenpakket. Door het uitrekenen van sommen komen de kinderen achter de hoeveelheid gereedschap die ze nodig zijn.

Het spellenpakket ‘thema bouwen’ is zeker aan te raden als je aan de slag gaat met het thema bouwen in groep 3. In het spellenpakket zitten nog veel meer leuke taal- en rekenspellen voor bij dit thema. Klik hier voor de link naar het spellenpakket!   

Afsluiting van het thema

We sluiten het thema ‘bouwen’ af met het bouwen van een huttendorp op het schoolplein! De kinderen komen gekleed in kluskleding op school en nemen gereedschap (hamer, zaag etc.) mee van thuis. De kinderen worden verdeeld in groepjes en samen beginnen ze met het maken van een bouwplan en bouwtekening.

Daarna krijgen ze van de leerkrachten een bouwkavel toegewezen. Ieder groepje krijgt een kluspakket met daarin o.a.: spijkers, tiewraps, duct tape en touw. Een lokaal bedrijf stelt pallets beschikbaar voor de huttenbouwdag.

Midden op het schoolplein is een plek vrijgemaakt om te verven. De kinderen zijn de hele schooldag buiten aan de slag en zijn volop bezig met sjouwen, timmeren, zagen, verven en nog veel meer. Ondertussen zijn de kinderen ook met elkaar aan het overleggen, samenwerken, plannen en afspraken maken! Eten en drinken doen we deze dag ook buiten. In de pauzes wordt er ‘geschaft’ in de hutten.

Aan het einde van de dag kunnen de kinderen de ruimte rondom de hut nog versieren met stoepkrijt. Zo maken de kinderen tuintjes en weggetjes naar elkaar toe. Als de schooldag is afgelopen zit ook de huttenbouwdag erop. Ouders kunnen, terwijl ze hun kind ophalen, de hutten bewonderen vanaf het hek rondom het schoolplein.

Hoekenwerk in groep 3

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Heb jij nog leuke ideeën bij het thema bouwen? Laat ze dan hieronder weten.

Anouk Mensink

Anouk geeft met veel plezier les in groep 3-4 op de st. Josephschool. De afgelopen jaren heeft ze op haar vorige school in een groep 123 gewerkt. Haar ervaring met thematisch werken, onderzoekend en ontdekkend leren wil ze voortzetten in groep 3-4. Daarnaast vindt ze het leuk om via haar Instagram @kijkjeinmijnklas een kijkje in de klas te geven en activiteiten te delen!

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. jeroen Kalk

    Super om te zien en lezen.
    Ik heb zelf ook een groep 1/2/3 en je hebt me goede ideeën gegeven!

  2. Heleen

    Wat leuk Anouk en wat creatief!!

Geef een reactie