Je bekijkt nu Thema: Een Amerikaan op de maan

Thema: Een Amerikaan op de maan

(Willeke) Deze week zijn we gestart met ons nieuwe thema: Een Amerikaan op de maan. In deze blog vertel ik je graag hoe we dit samen met de kinderen hebben vormgegeven. Je kunt mij volgen op Twitter @Willeke_Visser.

Startactiviteit

De kinderen kregen een raadsel mee naar huis: Stars and stripes. Deze mochten ze met hun ouders oplossen. ‘s Middags lagen er verschillende dingen op hun tafel: rode en witte stroken, sterren, een blauw papier. Wat moest dat worden? De meeste kinderen hadden de oplossing van het raadsel goed: de Amerikaanse vlag.

Middels een PowerPoint leerden we over de betekenis van de Amerikaanse vlag en waar Amerika bekend om is (het vrijheidsbeeld, basketbal en cheerleaders, de eerste man op de maan, McDonalds). De kinderen schreven mee op hun eigen blad. 

In de eerste week van ons thema bleek al dat de kinderen zeer enthousiast waren en nieuwsgierig waren naar de eerste man op de maan. Dit hadden we ook wel verwacht en we hebben onze startactiviteiten daarop ingericht. 

We hebben verschillende teksten/verhalen (voor)gelezen over de ruimte, de zon en de maan, op reis naar de maan. Ook hebben we daar diverse filmpjes over gezien. Zo was het voor de kinderen een hele eyeopener dat de maan geen licht geeft en dat de aarde draait. En bijna niet te bevatten dat de aarde om de zon draait en de maan weer om de aarde.  

Inrichten van de themahoek

Na de eerste week van startactiviteiten hadden we voorjaarsvakantie. In de vakantie heb ik zelf een hoek van de klas met zwarte vuilniszakken bedekt. Alleen dat. Mijn collega had grote dozen van verschillend formaat meegenomen. Samen kwamen we (na de vakantie) op het idee om daar het heelal van te maken. En van de dozen een raket.

Hoe gaan we dat doen en wat is daarvoor nodig? Met een groepje maakten we een lijstje wat er in het heelal te zien is. Daarvoor gebruikten we de themaboeken over de ruimte. Een jongetje wist al heel wat over de planeten te vertellen. Maar wat zijn dat eigenlijk, planeten? Een groot deel van de klas zei dat niet veel.

De volgende dag hebben we twee filmpjes gekeken over planeten en heel nauwkeurig een werkblad ingevuld van de volgorde van de planeten. Hierbij gebruikten we ook het boek: Willewete Sterren en planeten.  

Er werden druk sterren geknipt, planeten gemaakt en de raket werd klaargemaakt voor vertrek. Voor de inrichting van de raket gebruikten we o.a. het materiaal uit het spellenpakket.  

Rollenspel

In dit pakket zaten diverse missies om uit te voeren tijdens het spel. Dit heeft echt een meerwaarde want het geeft goed richting aan het spel van de kinderen. Je kunt gedurende de spelperiode missies toevoegen of eentje die niet zoveel gebruikt wordt voor het voetlicht zetten. Ook kun je zelf een missie inbrengen als je meespeelt in de hoek.  

We merkten toen de kinderen gingen spelen dat er eigenlijk gelijk al structuur in het spel was en goede communicatie onderling. Dit kwam doordat de missies erg duidelijk waren, maar ook wisten de kinderen al heel veel doordat we voorkennis hadden aangebracht.  

Op dit moment wordt er volop gespeeld in de raket.  We horen veel (rollen)taal, kinderen weten waar ze het over hebben.  De kinderen maken een reis naar de maan, wandelen op de maan, zoeken maanstenen. Bij alles blijven ze constant in contact met de controlroom op de aarde. Precies zoals we in het boek ‘Man op de maan’ (Arend van Dam) gelezen hebben.  

Boekentips voor bij dit thema: Het prachtige prentenboek Armstrong (ook getipt in het spellenpakket van juf Linda), Willewete: Sterren en planeten en het boek De zon, aarde en maan, Man op de maan (avi-boekje Arend van Dam).  

Lees-schrijfactiviteiten 

Wij proberen in onze groep zoveel mogelijk activiteiten te integreren in het thema. Ook voor de lees-schrijfactiviteiten denken we altijd na over hoe we het zo betekenisvol mogelijk kunnen maken. Op een natuurlijke wijze doen we steeds een stap verder in ons thema.  

We hebben de eerste twee weken veel teksten gelezen over de zon en de maan. Onder andere drie prachtige gedichten van Hans en Monique Hagen uit de bundel: Van mij en van jou

Bij de gedichten Vuur en IJs bespraken we eerst wat het precies betekende wat er geschreven werd. Daarna maakten we een venndiagram van de overeenkomsten en tegenstellingen van de zon en de maan.  

We lezen hoofdstuk voor hoofdstuk het boekje van Man op de maan van Arend van Dam. Na elk hoofdstuk schrijven we in een paar zinnen waar het betreffende hoofdstuk over gaat. Zo vatten we het op een eenvoudige manier samen.  

We leerden op een filmpje dat het best gevaarlijk is om in de ruimte een scheet te laten. Een meisje vroeg zich af: Hoe zit dat dan als je een boer moet laten? Van wie kunnen we nu beter daar een antwoord op krijgen dan van Andre Kuipers zelf?

Daarom schreven we hem een brief. We leerden eerst hoe je een brief schrijft. Begin (aanhef), midden (je vraag stellen), eind (afsluiting). Daarna ging elk kind zijn eigen brief schrijven. Toen we dat hadden gedaan stelden we op de website (#vraaghetAndré – Thuis in de ruimte) een gezamenlijke brief samen. Hopelijk krijgen we hier binnenkort antwoord op. 

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie