Mijn leerlingen nemen teveel spullen mee

Ik hamer er regelmatig op dat het zo belangrijk is om de kinderen te betrekken bij het maken van de themahoek. Je maakt niet de themahoek voor de kinderen, maar met de kinderen. Maar hoe voorkom je dat kinderen dan teveel materialen van thuis meenemen?

In de themahoek

Vaak zie je op Pinterest en Instagram de mooiste hoeken voorbij komen. Maar de vraag is wie hier drukker mee is geweest; de leerkracht of de kinderen.

Het is prima om als leerkracht al een eenvoudige basis neer te zetten, maar het moet wel echt een hoek van de kinderen worden.

Door kinderen te betrekken bij het maken van de themahoek zullen ze voorzichtig met de spullen omgaan, de hoek netter houden, maar ook beter tot spel kunnen komen.

Het is dus belangrijk om de kinderen te betrekken bij het maken van de themahoek. Hoe doe je dat?

Maak een lijst

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Zeg niet ‘Neem maar spullen mee voor de dierenartspraktijk’, maar maak het heel specifiek.

Ga met een groepje kinderen zitten en bespreek welke materialen er nodig zijn voor de themahoek.

Wat hebben we op school? Wat kunnen we zelf maken? En wat kunnen we van thuis meenemen? En wie neemt dat vervolgens mee?

Zo zorg je ervoor dat de themahoek niet overspoelt wordt door bijvoorbeeld knuffels voor de dierenartspraktijk. Hebben meerdere kinderen een knuffel die ze graag zouden willen meenemen, dan kun je hier natuurlijk afspraken over maken.

De ene week kan bijvoorbeeld de knuffel van de ene leerling en een week erna een andere knuffel.

Of bespreek van tevoren met de kinderen wanneer ze in de themahoek mogen. Op die dag mogen ze dan hun eigen knuffel meenemen. Hopelijk kan de dierenarts de knuffel weer beter maken!

Omgekeerd werkt dit trouwens ook. Neemt nooit iemand wat mee voor de themahoek? Maak de kinderen dan verantwoordelijk! Bespreek het dus met de kinderen en maak het concreet. Wie neemt wat mee? Zo kun je een hoop teleurstellingen voorkomen.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een antwoord