Je bekijkt nu Thema beroepen ‘worden wat je wil’

Thema beroepen ‘worden wat je wil’

Ik ben Anouk Mensink en werk 5 dagen per week als leerkracht in groep 1-2-3 op Heilig Hartschool in Mussel. Dit schooljaar is mijn 5e jaar als leerkracht. Wij werken op onze school vanuit thema’s. Sinds vorig schooljaar zit groep 3 bij ons in en vormt dat de combinatiegroep 1-2-3. Voor mij als leerkracht een mooie uitdaging om de leerdoelen van groep 3 in de thema’s te verwerken.

Worden wat je wil!
Tijdens de Kinderboekenweek 2021 staan beroepen centraal rondom het thema ‘worden wat je wil’. Wij zijn op school al voor de Kinderboekenweek van start ging, begonnen met dit thema in alle groepen. In de eerste weken van het thema komen allerlei beroepen aan bod.

In deze blog vertel ik hoe wij in de klas werken rondom het thema ‘worden wat je wil’, zie je hoe ik de het spellenpakket beroepen inzet en lees je welk beroep in de themahoek geoefend kan worden!

Start van het thema
Helemaal verward verkleed staan de leerkrachten ’s ochtends voordat de school begint op het schoolplein. De leerkrachten willen van alles worden en dat is te zien aan de kleding en accessoires die ze dragen. De kleding en accessoires die ze dragen zijn van verschillende beroepen.

Zo draagt een leerkracht laarzen, een schort, een brandweerhelm en een bos bloemen in de hand. Aan de kinderen wordt gevraagd welke beroepen ze in de leerkrachten zien. In de klassen vertellen de kinderen over hun beroepen kleding en over wat ze later willen worden.

Wat wil ik worden?
Tijdens het knutselen maken de kinderen zichzelf als het beroep wat ze later willen worden. Een foto van het gezicht is de basis en vanuit daar knippen en plakken de kinderen het uniform erbij. De kinderen van groep 3 maken tijdens de taalles een verhaal over het beroep of zoeken woorden op in boeken die bij dat beroep passen en schrijven die op.

Bij het maken van een verhaal schrijven de kinderen in deze fase van groep 3 vooral fonetisch. Dat wil zeggen, ze schrijven op wat ze horen. De spelling komt later in groep 3 aan bod. In deze fase vinden we vooral het plezier in het maken van een tekst en de eigen tekst zelf kunnen lezen belangrijk.

De kinderen kunnen het verhaal schrijven met potlood of ze kunnen het verhaal maken op de magnetische letterdoos. Het verhaal op de magnetische letterdoos kan onder het kopieerapparaat worden gelegd. Omdat de letters magnetisch zijn vallen ze er niet af als je het onder het kopieerapparaat legt en daarna kan iemand anders weer gebruik maken van de magneetdoos. Het verhaal wordt bij het kind in geknutselde uniform geplakt.


De leeshoek
Het aanbod van de boeken in de leeshoek sluit ook aan bij het thema. De boeken van Liesbeth Slegers lenen zich er goed voor om te gebruiken in de leeshoek. De jongsten kunnen de platen bekijken en de oudste kinderen kunnen al een beetje de woorden rondom het beroep lezen.

Linda maakte leesteksten voor groep 3 over verschillende beroepen. Deze teksten worden ingezet tijdens de leesles. Zo sluit ook het aanbod van de leesles aan bij het thema. Nadat we de teksten samen hebben gelezen kunnen de kinderen deze zelf in de leeshoek nog eens lezen. Enthousiaste reacties wanneer de kinderen een leestekst over het beroep dat ze zelf willen worden voor zich hebben!

Zelf een prentenboek maken
Tijdens de Kinderboekenweek staan bij ons op school beroepen rondom ‘boeken’ centraal. In de kring bespreken we de beroepen zoals auteur, illustrator, uitgever etc. De kinderen gaan zelf aan de slag met het maken van een prentenboek. Ze schrijven de titel, auteur en illustrator op de kaft en maken voorop een tekening waar het boek over gaat.

Om het boek aan te laten sluiten bij het thema, krijgen de kinderen de opdracht om een verhaal te maken over een beroep. Als de boeken af zijn “lezen” de kinderen de boeken voor aan elkaar. Groep 3 kan de eigen tekst lezen en de jongste kinderen vertellen over hun boek.

Themahoek ‘de dierenarts’
In de startweek van het thema bespreek ik met de kinderen wat er in de themahoek komt. Er waren rondom het thema beroepen een aantal opties. Uiteindelijk is er samen voor ‘de dierenarts’ hoek gekozen. Linda maakte een themahoek pakket van de dierenarts. Een mooi pakket om de themahoek mee aan te kleden!

Je kunt er ook voor kiezen om de materialen voor de themahoek met de kinderen zelf te maken. Daar heb ik tijdens dit thema niet voor gekozen. In de dierenarts hoek ervaren de kinderen hoe het is om als dierenarts te werken. Het boek ‘de dierenarts’ van Liesbeth Slegers is een aanrader om voor te lezen als de kinderen in de dierenarts hoek gaan spelen.

De rollenkaarten zijn een mooie toevoeging voor in de hoek. De kinderen weten zo beter van elkaar wie welke rol speelt en dit voorkomt dat alle kinderen arts spelen en er niemand de klant of baliemedewerker is.

In de dierenarts hoek zijn verschillende leerdoelen volop aanwezig. Zo kunnen de kinderen de pillen tellen, brede of smalle pleisters plakken, dieren wegen, tijd aflezen van een klok voor de afspraken etc. Ook houdt de dierenarts een verslag bij van de behandeling. Wat voor dier is het? Wat is de naam van het dier? En wat heeft de dierenarts gedaan tijdens de behandeling?

Aan het begin van het thema maak ik extra tijd om mee te spelen in de themahoek. Zo breng ik het spel op gang en ervaren de kinderen hoe de verschillende rollen samen in de hoek kunnen spelen. In mijn groep merk ik dat de oudste kinderen de jongste kinderen ook vaak meenemen in het spel!

Spellenpakket voor groep 3
Tijdens dit thema heb ik het spellenpakket ‘beroepen’ van Linda ingezet. Het spellenpakket is met name bedoeld voor groep 3 maar bij enkele activiteiten kunnen ook oudste kleuters meespelen. In het pakket zitten verschillende taal- en rekenactiviteiten.

De kinderen zijn zo op een spelenderwijze manier aan de slag met taal- en rekendoelen, gekoppeld aan het thema. De spellen hebben ook een plekje in de rekenhoek en taalhoek. Zo kunnen de kinderen ze zelf pakken en ermee aan de slag gaan!

Afsluiting van het thema
Door corona kon het een lange tijd niet maar nu mogen ouders weer in de school komen. Als afsluiting van een schoolbreed thema nodigen wij regelmatig ouders uit om te komen kijken in alle groepen. Kinderen kunnen dan laten zien wat ze gedaan en gemaakt hebben gedurende het thema.

De afgelopen weken zijn de kinderen van alle groepen bezig geweest met het een project wat voor ouders nog een verrassing is. Tijdens de afsluiting van het thema wordt onthult waar de kinderen de afgelopen weken zo druk mee waren. Een ding kan al wel verklapt worden, het heeft te maken met kinderen én boeken!

Benieuwd wat het wordt? Houd mijn Instagram pagina @kijkjeinmijnklas in de gaten!

Anouk Mensink

Anouk geeft met veel plezier les in groep 3-4 op de st. Josephschool. De afgelopen jaren heeft ze op haar vorige school in een groep 123 gewerkt. Haar ervaring met thematisch werken, onderzoekend en ontdekkend leren wil ze voortzetten in groep 3-4. Daarnaast vindt ze het leuk om via haar Instagram @kijkjeinmijnklas een kijkje in de klas te geven en activiteiten te delen!

Geef een reactie