Je bekijkt nu Ik ben lekker fit (De verteltafel)

Ik ben lekker fit (De verteltafel)

Deze blog is een vervolg op de blog: Ik ben lekker fit (startactiviteiten) Ik ben lekker fit! (Startactiviteiten). Als een van de startactiviteiten lazen we het boek ‘De wedstrijd van Schildpad en Haas‘. Het idee was om een verteltafel van dit boek te maken. Maar het is alweer een tijdje geleden dat ik een verteltafel bij een thema gedaan heb. Hoe zit het ook alweer? Op deze site staat een blog over de verteltafel en die raadpleeg ik o.a. om mijn kennis op te frissen.  

Inrichten van de verteltafel

De juf van groep 2 heeft een paar weken eerder een verteltafel gedaan van dit boek. Zij heeft er nog spullen van. Deze mogen we gebruiken. Hoe maken we dit betekenisvol? Met een groepje bekijken we eerst wat er in de doos zit, Wat is het, waar komt het in het boek voor, kunnen we dit gebruiken?

Er wordt actief overlegd en ik hoor al veel woorden uit het boek terugkomen. We bespreken wat we met de spullen doen en hoe we die gaan gebruiken. Maar er moet nog een ondergrond gemaakt worden. Het eerste idee is om te verven, maar het lijkt ons beter om papier te gebruiken omdat je dan gemakkelijk de start en finishlijn kunt tekenen. Ook worden er nog wat meer spulletjes bijgemaakt die in het boek voorkomen.  

Om de verteltafel zo goed mogelijk in te richten kijken we nauwkeurig hoe het er in het boek uitziet. Waar moet alles staan? Uiteindelijk hebben we een eenvoudige maar realistische verteltafel ingericht. Het spelen kan beginnen! 

Spelen!

In de klas hebben we het boek al een aantal keren gelezen en besproken. (zie vorige blog). Het verhaal is bekend, we leren de personages steeds beter kennen.  Er zijn verschillende mogelijkheden om te spelen bij de verteltafel: 

  • De juf leest het verhaal voor en de kinderen spelen het uit. 
  • De juf leest de verhaallijn en de kinderen spelen de rollen van de personages incl tekst 
  • De kinderen lezen/vertellen zelf het verhaal a.d.h.v. het boek en spelen het tegelijkertijd uit. 
  • De kinderen spelen een zelfbedacht verhaal uit.  

De voorkeur van mijn kinderen gaat uit naar dat de juf het voorleest en zij de rollen spelen. Ik merk dat de meeste kinderen het verhaal ook al aardig uit hun hoofd kennen. De handelingen gaan in ieder geval supergoed, ze weten wat er komt en wie er aan de beurt is. Er wordt heel leuk samengespeeld en ze sporen elkaar aan als ze aan de beurt zijn. Ook de tekst van de personages zit er goed in. De meeste kinderen zeggen de letterlijke tekst, anderen zeggen het in hun eigen woorden maar de strekking klopt altijd, zodat we goed verder kunnen spelen.  

Ik stimuleer de kinderen om zelf ook eens de rol van verteller/voorlezer op te pakken. Ik blijf daar in het begin bij zitten maar neem daarna steeds meer (letterlijk) afstand. De kinderen ervaren zo dat ze het zelf kunnen en dat geeft een succeservaring. Omdat iedereen de tekst en de verhaallijn goed kent, helpen (en corrigeren) ze elkaar op een goede manier.   

Verdieping

Een verdieping voor het spel aan de verteltafel is om zelf een ander einde aan het verhaal te verzinnen. Ik lees het verhaal nog eens voor (grappig hoe dit niet verveelt) en steeds als ik mijn mond houd wordt de tekst in koor aangevuld. Bijna bij het einde stop ik. Ik bespreek met ze hoe het verhaal echt afloopt. Dit weten ze ondertussen natuurlijk heel goed.

Dan geef ik ze de opdracht om eens na te denken hoe ze zelf het verhaal af zouden laten lopen. Ik geef ze eerst denktijd, dan mogen ze het met elkaar bespreken (dit doe ik middels de coöperatieve werkvorm; Denken-delen-uitwisselen. Het voordeel hiervan is dat kinderen die moeite hebben om zelf een afloop te bedenken, op ideeën gebracht worden door klasgenoten. Daarna bespreken we het klassikaal. De meest bijzondere, praktische en vergezochte ideeën komen voorbij. Daar kunnen we wel wat mee! 

Dan mogen de kinderen zelf een einde tekenen. Ze komen bij mij om het op te laten schrijven. Hier kies ik bewust voor omdat ik de tekeningen bundel en bij de verteltafel ga neerleggen, zo is de tekst goed te lezen als ze het gebruiken. Ik merk veel enthousiasme en motivatie en er zijn heerlijke fantasieverhaaltjes gemaakt. 

De kinderen die de verteltafel kiezen, zoeken een afloop op die ze leuk vinden en spelen die uit. Het grappige is dat veel kinderen niet hun eigen afloop kiezen maar juist die van een ander! Na vijf (!) weken zie ik dat de belangstelling vermindert en daarom ruimen we dan de verteltafel weer op.  

Rekenen bij de verteltafel

In het boek zitten veel rekenbegrippen die de kinderen eerst moeten begrijpen willen ze het goed uit kunnen spelen. Hoewel het in eerste instantie geen doelstelling voor de verteltafel was, merk ik nu hoeveel verdieping het geeft. Zinnen als: Schildpad is nu op de helft, precies 10 minuten, hij hoeft nog maar een klein stukje, heel langzaam, enz.

In het spel merk je echt de spanning van de wedstrijd tussen schildpad en haas doordat ze het verschil tussen deze twee personages ervaren. Haas doet van alles, schildpad kruipt gewoon door naar de finish. Degene die schildpad speelt moet echt heel langzaam gaan om het verhaal te laten kloppen. Hiervoor moet hij ook de anderen weer in de gaten houden.  

Zoals gezegd was het voor mij alweer een tijdje geleden dat ik een verteltafel in de klas had gedaan. Maar ik ben weer helemaal enthousiast en ben ook weer verrast hoeveel mogelijkheden een verteltafel biedt! Om nog maar niet te spreken van de rijke taal die de kinderen opdoen, uitvoeren en produceren! De verteltafel komt zeker vaker terug in mijn thematisch aanbod. 

Gebruik jij weleens een verteltafel?

Geef een antwoord