Je bekijkt nu Ik ben lekker fit! (spelhoek)

Ik ben lekker fit! (spelhoek)

Dit blog is een vervolg op de blog Ik ben lekker fit! (Startactiviteiten). Na de startactiviteiten bieden we in eerste instantie in de spelhoek een bowlingbaan aan. In deze blog vertel ik er meer over.

De bowlingbaan

Er staan al kegels en samen met de kinderen bespreken we hoe de sport bowlen werkt en richten we de bowlingbaan in. Er zijn 10 kegels en een bowlingbal nodig en een document (westrijdformulier) om de punten bij te houden. De puntentelling passen we iets aan; op de kegels hebben we getallen staan die het aantal punten per kegel voorstellen.

De kinderen moeten dus de punten van de omgegooide kegels bij elkaar optellen en noteren op het wedstrijdformulier. Wie na een aantal rondes de meeste punten heeft, wint. Ik merk dat de meeste kinderen na elke ronde kijken wie het meeste punten heeft gehaald. Er komt dan dus niet een uiteindelijke winnaar uit, maar kan elk kind per ronde winnaar zijn. Mooie oplossing!

Sporten

In de klas behandelen we de sporten: hardlopen en atletiek, basketbal en turnen. Ook hockey en paardrijden, maar die komen niet terug in de spelhoek. Het hardlopen en atletiek komen terug tijdens de gymles. Daar doen we verschillende onderdelen van atletiek (hardlopen, estafette, kogelstoten en vergooien).

De kinderen zijn razend enthousiast (en fanatiek!) en tijdens de gymles merk ik dat ze er al echt veel van weten. Ons lokaal grenst aan het speellokaal van de kleuters en dat komt goed uit, want we willen de spelhoek uitbreiden met basketbal en turnen. Voor het basketbal spelen de kinderen steeds in teams van 3 tegen elkaar.

Voor het turnen staat er een evenwichtsbalk en ligt er een mat. Ook dit blijken populaire sporten te zijn en worden veelvuldig gekozen. Er worden mooie oefeningen gedaan en kinderen brengen elkaar hierin ook weer op ideeën.

Spelscript

Het spel blijft nog wat vrijblijvend. Er wordt wel goed gespeeld en ook het rekenelement komt goed uit de verf. Maar ik wil er wat meer structuur in brengen. Daarom maak ik met de kinderen een spelscript. Een spelscript geeft in afbeelding en tekst weer hoe het spel verloopt. We doen zoveel sporten dat het wel een sportschool lijkt. Hoe werkt dat eigenlijk bij de sportschool? Soms kun je zomaar heen gaan en soms moet je reserveren. We besluiten dat we in onze sportschool moeten reserveren.

We bespreken hoe dat eruit moet zien en dat leggen we vast in het spelscript. Aan de hand van het gemaakte spelscript speelt de juf het spel voor met een aantal kinderen. Dan kunnen de kinderen zelf aan de gang.  De reserveringen gaan via de telefoon of aan de balie. De reserveringen worden op het formulier geschreven (lezen en schrijven in het spel) en gecontroleerd als de sporter zich meldt.

We komen er al snel achter dat de receptionist die de kinderen inschrijft niets meer te doen heeft als iedereen eenmaal aan het sporten is. Ook merken we dat het bij het basketbal soms niet helemaal goed gaat, want hoe doen we dat als er een fout gemaakt wordt? Hoe houden we de stand bij? We bespreken deze dingen later in de klas en besluiten dat de receptionist, als zijn werk klaar is, scheidsrechter bij het basketbal wordt.

Ik zie echt verschillende talenten naar boven komen. Er zijn kinderen die het in zich hebben om een wedstrijd(je) te leiden. Net als in het echt begint de wedstrijd met een sprongbal en de scheidsrechter houdt goed in de gaten of de bal uit is. Ook moet de scheidsrechter de punten bijhouden per team (elke score is 2 punten, dus het tellen in sprongen van 2 wordt flink geoefend).

Dit lukt de ene keer wat beter dan de andere keer. En wat een bijkomend voordeel is: Er is bijna geen ruzie over wie er gewonnen heeft. Is het onduidelijk of is er wel onenigheid over, dan vraag ik het na aan de scheidsrechter en die beslist.

Afsluiting thema

Elk thema proberen we op een bijzondere manier af te sluiten. Voor dit thema hebben leerlingen van groep 8 een aantal workshops georganiseerd voor de kinderen uit onze klas. Ze deden o.a. fitness, acrogymnastiek, basketbal, voetbal, airsoft en puzzelen (denksport). Elk kind uit onze groep kon zich inschrijven voor een workshop en op een dinsdagmiddag (op onze gymtijd) werden de workshops uitgevoerd. Dit was een enorm succes!

Niet alleen voor onze kinderen, maar ook voor de leerlingen van groep 8. Zij hadden er echt werk van gemaakt, veel spullen meegenomen (zelfs echte fitnessattributen uit de sportschool geleend!) en zich verdiept in de organisatie en verloop van de workshop. Dus bracht het op meerdere vlakken succeservaringen, plezier en natuurlijk twee trotse juffen!

Zou dit thema ook iets voor jouw groep zijn?

Geef een antwoord