Je bekijkt nu Escape room wilde dieren

Escape room wilde dieren

De kistjes met sloten staan klaar en de kinderen komen de klas binnen. De nieuwsgierigheid was er direct! Ze wilden snel aan de slag om de codes te kraken. In dit blog zal ik (Laura) een inkijkje geven in de escape room over wilde dieren.

Waarom een escape room?

Naast dat het natuurlijk erg leuk is, bevordert het ook verschillende vaardigheden van de kinderen, zoals het samenwerken met andere kinderen. Daarnaast staan bij deze escape room verschillende leesdoelen centraal (niveau E3/M4). De kinderen voeren allerlei opdrachten uit, waarbij het lezen centraal staat.

De voorbereiding

Van te voren worden alle materialen geprint en worden de kistjes klaargemaakt. Ik heb ervoor gekozen de klas te verdelen in vier groepjes, dus had ik ook vier verschillende kistjes nodig. Mocht je geen kistjes hebben, kun je ook gebruik maken van de papieren versie van het slot.

De verschillende opdrachten worden opgehangen in de klas, en de sleutel (of envelop) wordt verstopt op de juiste plek.

De opdrachten

Bij de eerste opdracht gaan de kinderen op zoek naar informatieborden in de klas. Van tevoren zijn deze informatieborden opgehangen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de leesteksten over wilde dieren (leesteksten groep 3, leesteksten groep 4).

Deze informatieteksten zoeken de kinderen op en zij lezen wat hier staat. Vervolgens beantwoorden zij de vraag: wat is waar? Het juiste antwoord levert de kinderen het eerste cijfer van het slot op.

Bij de tweede opdracht gaan de kinderen ook op zoek in de klas. Dit keer gaan zij op zoek naar zinnen. Iedere zin hoort bij een plaatje. Hebben ze dit plaatje op hun ‘bingo-kaart’ staan? Dan kruisen ze dit plaatje door. Het plaatje dat uiteindelijk overblijft is het tweede cijfer van het slot.

Bij de derde opdracht gaan de kinderen aan de slag met een woordzoeker. Met de letters die overblijven maken zij het derde cijfer van het slot.

Code kraken

Dan kan de code gekraakt worden! Klopt de code? Dan gaat het kistje open en verschijnt daar de laatste opdracht.
De laatste opdracht is een rebus om op te lossen. Met de oplossing kunnen zij in de klas op zoek gaan naar de sleutel van het tweede kistje (of naar de envelop met de ‘diploma’s’).

Al met al was het in mijn groep een groot succes! Ga jij hier ook mee aan de slag?

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht in groep 3/4 op een basisschool in Zeewolde. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Dieuwke Buijnink

    Hallo Laura,

    Wat een leuke les! Hoe lang zijn de kinderen hier ongeveer mee bezig?
    Ik hoor het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Dieuwke Buijnink

    1. Hallo Dieuwke,
      Dat was bij mij wisselend. Het ene groepje ging heel vlot (ongeveer 20 minuten), terwijl het andere groepje soms wel de dubbele tijd nodig had. Alle groepjes gingen tegelijkertijd aan de slag bij mij. Dit was prima te doen. Als een groepje klaar was, konden ze met een klaar-opdracht aan de slag.

Geef een antwoord