Je bekijkt nu Een schattenmuseum in de klas

Een schattenmuseum in de klas

Stenen, takjes, glinsteringen, … kinderen vinden van alles, stoppen het in hun zakken of in hun laatje. Verzamelen, verzamelen, verzamelen. Maar wat kun je hier verder mee doen? In deze blog lees je tips hoe je een schattenmuseum in de klas kunt maken.

Een schattenmuseum

Door samen met de kinderen een schattenmuseum op te richten oefenen de kinderen spelenderwijs diverse leerdoelen rondom het leren lezen, schrijven en rekenen. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag met het inrichten van het museum, het maken van schatten en het geven van een rondleiding.

Maar tijdens het spelen oefenen ze ook hun woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en allerlei vaardigheden rondom de sociaal emotionele ontwikkeling.

Een andere juf Linda (@juflindaonderbouw) heeft op haar Instagram ervaringen met het schattenmuseum gedeeld.

Hoe begin je met het inrichten van het schattenmuseum?

Kinderen zijn dol op schatten en kunnen veel mooie dingen vinden. Dit kan een steentje, veer of sieraad zijn. Vertel dat je het afgelopen weekend een wandeling hebt gemaakt en dat je een prachtige schat vond. Laat zien wat je hebt gevonden.

Hebben de kinderen ook weleens een schat gevonden? Wat vinden zij echte schatten? Zouden de kinderen het leuk vinden om een tentoonstelling in te richten in het schattenmuseum?

Maak vervolgens met de kinderen een lijst; wat moeten we leren en weten om het museum in te kunnen richten?
Bijvoorbeeld:

  • Hoe ziet een museum eruit?
  • Hoe kun je een schat onderzoeken?
  • Hoe nodig je bezoekers uit voor de tentoonstelling?

Een mooi boek wat je bij dit thema kunt gebruiken is ‘Kobe maakt een museum’. In alles is wel iets moois te zien en daarom is het soms moeilijk om dingen weg te doen. Dat vindt Kobe ook. Aan het eind van elke zoektochtdag is zijn verzameling spullen wéér gegroeid. Wat kan hij daar eens mee doen? Want nu zitten al zijn dozen en laden toch echt vol… Juist, een museum beginnen!

De kinderen maken een plattegrond en bedenken welke spullen er nodig zijn. Wat zouden de kinderen zelf kunnen maken? Denk aan dozen die geverfd worden waar de schatten op gelegd worden, uitnodigingen, schatten (denk ook aan het verven van happystones!) enzovoort.

In het themahoekpakket over het schattenmuseum vind je allerlei posters die je bij de inrichting kunt gebruiken. Als decoratie is de vlaggenlijn heel leuk en je kunt de informatieborden gebruiken. Daarnaast vind je ook allerlei materialen voor het rollenspel in het museum, zoals een prijslijst, toegangskaartjes en rollenkaartjes.

Wat kunnen de kinderen doen?

In het pakket vind je een poster met daarop ‘wat is je taak?’. Zo zien de medewerkers wat ze kunnen doen in het museum. Denk aan het rondleiden van bezoekers, het onderzoeken van schatten, het schrijven van een informatiebord en het inrichten van de tentoonstelling.

In het lab worden de schatten onderzocht. Hierbij wordt ook een formulier ingevuld. Deze informatie kan door de medewerker weer gebruikt worden om een informatiebordje te schrijven.

Spelenderwijs oefenen de kinderen met allerlei doelen, zoals met geldrekenen, het schrijven en lezen van informatieborden, klokkijken (hoe laat is het museum open?) en het ontwerpen van flyers.

Wat vind je in het themahoekpakket?

  • naambord + slinger
  • openingstijden
  • labels
  • prijslijsten
  • toegangskaarten
  • posters
  • werkbladen: ‘onderzoek de schat’
  • informatieborden
  • rollenkaarten
  • plattegrond van het schattenmuseum

Klik hier voor het themahoekpakket rondom het schattenmuseum.

Wil je ook aan de slag met thematisch werken en spelen in hoeken? Tijdens mijn online cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Wist je dat er ook leesteksten zijn over archeologie en geologie?

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht van groep 3/4. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een reactie