Je bekijkt nu Thema Ahoi, piraten!

Thema Ahoi, piraten!

Piraten is zo’n thema dat eigenlijk altijd wel aanslaat bij de kinderen. Het spreekt aan en er is enorm veel te leren en te spelen. In deze blog vertel ik hoe onze speelhoek tot stand is gekomen.

Geen kant en klare hoek

In onze thema’s werken we eigenlijk nooit met een speelhoek die bij het begin van het thema al helemaal ingericht klaar staat. We richten de hoeken gedurende het thema samen met de kinderen in. Dit gebeurt meestal na een of twee weken. We oriënteren eerst uitgebreid met de kinderen. Zo komen de kinderen beter beslagen ten ijs bij het inrichten van de hoek. Zo ook in dit thema.

Na twee weken over piraten gewerkt (lezen, schrijven, knutselen) te hebben, staat er ineens een omgekeerde tafel met twee grote dozen in de gang. Wat is dit? Al gauw komen de kinderen op het idee om er een piratenschip van te maken. Hoe moeten we dat doen? Wat hebben we nodig?

We besluiten om de dozen uit elkaar te halen en met duct tape aan de tafelpoten vast te zetten. Zo is de ombouw stevig, maar nog steeds zie je duidelijk dat het geen houten schip is. Een kind komt met het idee om het karton bruin te kleuren met stiften. We doen een poging, maar merken al gauw dat het veel te veel werk is en nog belangrijker; dat je dan de tekst van de dozen nog ziet.

We besluiten om het karton te beplakken met stroken bruin papier. Ik breng zelf in dat het echt op hout lijkt, als je met stift de stroken bewerkt. Zo gezegd, zo gedaan. Voordat we de stroken erop plakken, zijn er twee kinderen die zien dat er gaatjes in het karton zitten. Deze moeten worden gedicht, want ‘anders zinken we straks’.

Ik ben zelf nogal sturend bij het opplakken van de stroken want we willen dat ze er netjes opkomen en dat je nog zo weinig mogelijk van het karton ziet. Als alles erop zit (dit duurt wel een paar dagen), ziet het er al best echt uit.

Inrichten van het piratenschip

Wat heb je allemaal nodig voor de inrichting van een piratenschip? Twee kinderen maken een lijstje met wat er nodig is en twee kinderen schrijven op wat je in het schip kunt spelen. Omdat we uit de boeken al veel geleerd hebben over het piratenschip is het voor de kinderen goed te doen om de lijst te maken.

We zoeken uit het magazijn en het speellokaal spullen bij elkaar om het schip verder in te richten, ook zijn er spullen van huis meegenomen die we kunnen gebruiken.

We maken een roer, we vinden stof voor het zeil, we plakken de piratenvlag op de mast en we leggen de loopplank uit. Het schiet al lekker op! En dan mist er nog 1 ding: het boegbeeld. Hoe doen we dat? Als we wat preciezer in de boeken snuffelen zien we dat een boegbeeld vaak de vorm van een zeemeermin heeft of daar op lijkt.

We besluiten een zeemeermin te maken van een babypop van de kleuters. Met papier maken we de staart en zetten we het vast op de boeg van het schip.

Spelen in het piratenschip!

En dan kan er gespeeld worden! Wat kun je spelen op het schip? In het themahoekpakket piraten zitten kant-en-klare materialen om te gebruiken bij het spel op het piratenschip. Onder andere een overzicht van welke rollen er zijn en welke taken daarbij horen. Deze zijn gemakkelijk te gebruiken en geven een mooie structuur aan het spel.

Daarnaast bedenken de kinderen zelf ook mooie spelverhalen. Zo zijn er piraten die met hun schip in een draaikolk terechtkomen. Of piraten veroveren een ander schip en nemen de buit mee aan boord.

Omdat er regelmatig averij aan het schip is, begint bijna elk spel met het repareren en klaarmaken van het schip voordat ze het ruime sop kiezen. Alle kinderen zijn enthousiast over het piratenschip en we zorgen er dan ook voor dat eerst iedereen een keer in het schip speelt, daarna is het een vrije keuze op het kiesbord.

Al met al duurt het thema zo’n acht weken en hebben de kinderen met veel plezier in deze hoek gespeeld!

Geef een reactie