Je bekijkt nu Thema brandweer in de klas

Thema brandweer in de klas

Taatuuu, taatuuu; daar komt een brandweerauto aan! Waar gaat hij heen? Zou er brand zijn of moet er misschien een kat uit de boom gered worden? De kinderen leven zich helemaal in hun rol en spelen met veel enthousiasme in de spelhoek. In de klas wordt namelijk gewerkt over de brandweer! In deze blog geef ik je tips en ideeën hoe jij dit thema ook vorm kunt geven.

De brandweer

Nodig een brandweerman/-vrouw uit in de groep. Laat hem/haar vertellen wat het werk van een brandweerman/-vrouw inhoudt. Of ga op bezoek bij een brandweerkazerne. De kinderen kunnen het thema dan al direct beleven en ervaren. Dichterbij kun je de werkelijkheid niet halen. Of speel een toneelstukje uit. Er zit een (knuffel)kat vast in de boom. De ene leerkracht ziet dat en roept om hulp. Ze bedenkt zich opeens dat ze de brandweer moet bellen. De andere leerkracht is de brandweerman/-vrouw en komt helpen.

Daarna kan de voorkennis van de kinderen geactiveerd worden. Maak een woordveld: wat weten we al? Maar maak ook een lijst; wat willen we leren? Bijvoorbeeld: hoe ziet een brandweerkazerne eruit, wat doet een brandweerman-/vrouw allemaal, enz.
Wellicht zijn sommige vragen al door de gastspreker beantwoord. Kunnen de kinderen hier antwoord op geven? Hoe kunnen ze dit in de themahoek laten zien?

Je kunt ook gedurende het thema een bezoek brengen aan een brandweerkazerne of vragen of je in de kazerne wat foto’s mag maken om die in de klas te laten zien. Vervolgens kunnen de kinderen een start maken met het inrichten van de themahoek. Ze maken een plattegrond en bedenken welke spullen er nodig zijn. Wat zouden de kinderen zelf kunnen maken? Denk aan het maken van hun eigen brandweerhelm en de brandweerwagen.

In het themahoekpakket over de brandweer vind je allerlei posters die je bij de inrichting kunt gebruiken.

Wat kunnen de kinderen doen in de hoek?

Tring… 112 alarmcentrale waarmee kan ik u helpen? De receptioniste neemt de telefoon op en vraagt naar de gegevens. Deze vult ze in op het formulier. Wat is er aan de hand? En wat moet de brandweer meenemen?

Vervolgens gaan de brandweermannen aan de slag. Ze volgen de stappenplannen; wat doe je als er brand is en wat doe je na de brand? Door de toegevoegde informatieposter kunnen de kinderen snel zien wat de taken van de brandweer zijn, en wat een brandweerman/-vrouw aan heeft.

De brandweer heeft natuurlijk ook andere taken; denk aan een tak van de weg slepen of helpen bij een overstroming. Weer terug in de kazerne hebben de brandweermannen en -vrouwen wel wat rust en lekkers verdiend.

Klik hier voor het pakket rondom de brandweer.

Wil je ook aan de slag met thematisch werken en spelen in hoeken? Tijdens mijn online cursus ‘Hoekenwerk in groep 3‘ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie