Slimme kleuters en Smart Games

In de onderbouw heb je ermee te maken: slimme kleuters. Vanaf het begin van het schooljaar probeer je hem of haar meer te bieden, uitdaging te geven binnen je thema’s. En toch heb je soms nog het gevoel te kort te schieten. Wat kun je nog meer bieden aan uitdaging? Zelf ben ik erg enthousiast over het gebruik van Smart Games in de klas.

Smart Games zijn slim opgebouwde puzzelspellen voor kinderen. Ze bestaan al voor kinderen vanaf 3 jaar. Het zijn spellen die kinderen alleen kunnen spelen, maar ook samen. Opdrachten zijn verdeeld over 4 of 5 niveaus. Je begint bij de makkelijkste en geleidelijk worden de opdrachten steeds uitdagender, van niveau Starter tot Master. Zo blijft elk spel interessant én leuk. Smart Games zijn zelfcontrolerend.

Soorten
Er zijn verschillende soorten Smart Games die ik in de onderbouw heb staan. Zo heb je de hide & seek spellen, waarbij de kinderen het juiste plaatje na moeten bouwen met maar 4 verschillende puzzelstukken. Ook heb je een camouflagespel, een kasteel met prinses en ridder, day and night, waarbij schaduwen met de gekleurde figuren nagemaakt worden… Genoeg -al spelend- te leren!

Slimme kleuters en Smart Games

Mapje
De Smart Games kunnen aan het begin nog niet zonder begeleiding worden gebruikt. In groep 2 starten we dus een kleine kring (de verrijkingskring). De leerlingen die mee doen, hebben een eigen mapje met door mij geprinte aankruis-blaadjes. Na elke goede oplossing kunnen ze per puzzeltje hun nummer doorkruisen. Dit zorgt ervoor dat ze de volgende keer weer verder kunnen waar ze zijn gebleven. Ook als ze zelf verder willen op een ander moment in de week.

Levelspelbox
Er zijn ook scholen waar ze een combinatie van meerdere Smart Games aanschaffen als pakket. De levelspel box bijvoorbeeld. Hebben jullie deze in de school? Wat is je ervaring hiermee? Laat even een reactie achter. Als talentcoach in opleiding ben ik hier namelijk erg benieuwd naar. Als je deze kist inzet, heb je een compleet pakket met allerlei slimme spelletjes, waarmee slimme kleuters worden uitgedaagd.

Niveaus
Bij Smart Games heb je verschillende niveaus. Je begint met starter, dan volgt junior, dan master en vervolgens expert. Eer kinderen een heel spel hebben uitgespeeld, zijn ze heel wat uren of dagen verder. Mede omdat het niveau steeds stijgt, krijgen kinderen soms wel het gevoel ‘help, dit is moeilijk!’ Dat is nu juist de bedoeling van Smart Games! De kinderen die deze spellen doen hebben tijdens de gewone lessen helemaal niet zo vaak het gevoel dat iets ‘moeilijk’ is. Door te ervaren dat ze zichzelf kunnen uitdagen en meer kunnen leren als ze uit hun comfortzone komen, hebben ze een nieuwe ervaring opgedaan.

Enthousiast?
Wat doe jij met kleuters die een bovengemiddelde ontwikkeling hebben? Heb je genoeg tools in de klas om verder te kunnen of ben je ook steeds op zoek naar uitdagingen voor deze leerlingen? Goed om Smart Games eens te proberen! Wie weet ben je ook enthousiast?!

Smart Games houdt regelmatig demodagen. Kijk hiervoor op hun website.

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

7 gedachten over “Slimme kleuters en Smart Games

  1. Heidi vd Westerlaken schreef:

    Ook ik ben een groot voorstander van Smartgames. Dit is overigens een merknaam en ook Thinkfun heeft veel van dit soort spellen. Voor alle kinderen is het spelen van spellen heel goed. Vandaar dat ik er een boek over heb geschreven;-). Je traint de executieve functies ermee. Daar kun je al heel vroeg mee beginnen.

  2. Lotte schreef:

    Bedankt voor de tips! Kan ik de aftekenbladen nog ergens krijgens? Ik krijg een foutmelding als ik er nu op klik. Alvast bedankt!

  3. Luc Beck schreef:

    Dat er steeds meer smartgames in de klas aanwezig zijn is positief. Maar ook uit dit artikel blijkt dat ze meestal voor bovengemiddelde leerlingen ingezet worden. Dit is jammer want ze kunnen net een ontzettende meerwaarde zijn in de ontwikkeling van de andere leerlingen. De niet bovengemiddelde leerling kan via smartgames net gestimuleerd worden in zijn ontwikkeling en hier moet net de leerkracht het verschil maken. Hij/zij zal oa een goed zicht moeten hebben op de ontwikkeling van het kind en sterke mediërende vaardigheden moeten hebben, om net die kinderen tot een hoger niveau te tillen.

  4. Els schreef:

    Is er misschien een speelotheek bij jullie in de buurt. Deze hebben meestal veel materiaal in de uitleen dat ook voor scholen erg interessant is. De kosten van een abonnement zijn laag en je kunt steeds iets anders lenen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *