Je bekijkt nu Thema supermarkt bij de kleuters

Thema supermarkt bij de kleuters

Heb jij met je klas wel eens over het thema supermarkt gewerkt? Wij hebben het pas gedaan met groep 1. Een heerlijk thema, waarbij natuurlijk veel gespeeld én geleerd wordt. In deze blog vertel ik je wat je met dit thema kunt doen in je groep.

Hoeken inrichten
Samen met de kinderen kun je je themahoek in de klas ombouwen tot een supermarkt. Wij hebben gezorgd voor grote houten planken, die we nog in een magazijn hadden op school.

Je kunt ook wat lege open kasten toevoegen, zodat je schappen krijgt. We hebben ook het boekenrekje gebruikt en daarin lage Ikea-laatjes gezet voor de groente- en fruitafdeling.

Nadat we de kasten hadden neergezet, hebben we aan de leerlingen gevraagd om lege verpakkingen mee naar school te nemen. Dit was een groot succes. Het verhoogt de betrokkenheid intussen ook enorm, als kinderen thuis steeds lege verpakkingen sparen.

Elke dag kwam er een hele berg binnen, dus na een week of 2 konden we al stoppen met sparen.Thema supermarkt met kleuters

De winkel was al gauw vol verpakkingen. Maar alles stond door elkaar! Hoe konden we dat oplossen? Samen zijn we gaan sorteren. We hebben bordjes  aan de schappen opgehangen met verschillende categorieën: zuivel, babyvoeding, frisdrank, fruit, snoep enzovoort. Zo konden de vakkenvullers ook zien waar de producten weer terug moesten.

De winkel had een bordje met open/gesloten. Af en toe moest het natuurlijk ook even netjes opgeruimd kunnen worden! Bij binnenkomst in de winkel kon je een winkelwagentje of winkelmandje meenemen.

We hadden een aantal tafels achter elkaar met een plank erop. Dit was de kassaband. Aan het eind zat de caissière en konden de kinderen contant of met de pinpas betalen. We kregen van de plaatselijke supermarkt ook wat bedrijfskleding te leen, zodat de kinderen zich echt konden verkleden als winkelpersoneel. Prachtig!

Thema supermarkt met kleuters Thema supermarkt met kleuters

Werkjes
Mijn duo en ik vinden het belangrijk om betekenisvolle werkjes te maken. Deze werkjes worden ook vaak als eerste ingepland (op het kiesbord) door de leerlingen. Altijd weer een uitdaging om te zoeken naar zulke werkjes.

We zijn dit thema begonnen door portemonnees te maken. Met stukjes leer mochten de kinderen aan de slag. Een paar keer dubbelvouwen en een splitpen of stukje klittenband als sluiting. Versieren met knoopjes en washitape, zo had iedereen zijn eigen creatie!

We hebben dit thema ook een pinpas laten maken, met foto, zodat de kinderen hun eigen pas makkelijk terug konden vinden. Verder hebben we koekjes en zeeuwse bolussen van grijze klei gemaakt en later konden de leerlingen deze nog verven.

Lees ook: werkjes rondom het thema eten en drinken.

Reclame
We gingen aan de slag met een reclame-poster voor fruit (bijvoorbeeld een tros bananen, kilo appels). Deze moesten we schilderen. Verder hebben we van een opengeknipte verpakking een groente- en fruitweegschaal gemaakt. Vierkante plakkers waren de knoppen en op die plakkers moesten we dan het fruit tekenen. Vergeet ook de BON knop niet!

Verder kun je nog denken aan het maken van een winkelkarretje of een leerwerkje over gezond en ongezond (uit reclamefolders). We hebben ook bloemen voor de bloemenkiosk gemaakt van een stukje chenilledraad en de bloem van papier (eigen fantasie).

Bakkerij
De toonbank (houten winkel) die we altijd in de klas hebben, hadden we omgedoopt tot bakkerij. Met de speelklei werden daar allerlei lekkere taartjes, broodjes en koekjes gemaakt.

De bakkers droegen een bakkersmuts en een schort. In de bakkerij stond een klein oventje, waar de baksels in konden. We hadden lege taartdoosjes waarin de gemaakte producten verkocht werden.

Bloemenkiosk
Na verloop van tijd wilden we nog iets nieuws toevoegen. We hebben de bakkerij toen verbouwd en er een bloemenkiosk van gemaakt. Want ook deze vind je vaak in de supermarkt. We hadden veel nepbloemen en plantjes, plus potjes en manden waar deze in konden. Zo konden de klanten tijdens hun bezoek aan de supermarkt meteen een bloemetje voor thuis meenemen.
Thema supermarkt met kleutersTaalactiviteiten
Tijdens het spelen in de winkel gebruiken de kinderen een hoop nieuwe woorden. Dit zorgt voor uitbreiding van hun woordenschat. Denk aan de woorden: kassa, beurtbalkje, winkelwagen, kassabon, boodschappenlijstje, zuivel en groente.

De nieuwe woorden zette ik ook weer aan het begin van de dag in. Dan las ik de namen op en mochten de kinderen een product uit de supermarkt noemen in plaats van ‘ja juf’.

Verder kun je veel doen met het nazeggen van woorden en zinnen, het hakken en plakken (in groep 2) en het naschrijven van bijvoorbeeld woordkaarten over de supermarkt, maar ook groente en fruit, eten en drinken. Deze zijn op internet veel te vinden.

Boeken zijn er ook een hoop over dit thema! Je kunt denken aan  Bas is bang Een kar vol met boodschappen, Opgelet! Winkelpret (een leuk digitaal prentenboek),  De supermarkt – de Bakker uit de Kijkdoos-serie. Ook leuk is Wat eten we vandaag?  van Eric Carle.

Mijn klas vond het boek De gekke winkel erg geslaagd. Dit boek, waarin dieren komen winkelen in de supermarkt, omdat in de natuur alles op is, kon ik blijven voorlezen! In dit boek zit ook nog een belangrijke boodschap: zorg goed voor het milieu.

Rekenactiviteiten
Bij dit thema wordt er vooral heel veel gewinkeld. Daar zijn leuke rekenactiviteiten bij te verzinnen. Maak een boodschappenlijstje (teken de producten, schrijf met stippen het aantal) en ga met de hele klas naar de themahoek.

Probeer dit ook eens uit tijdens het spelen en werken om te kijken welke kinderen dit al beheersen!  Natuurlijk kun je ook goed met betalen aan de slag. Wij hebben groep 1 en zijn dus met 1 en 2 euro bezig geweest. Het briefje van 5 en van 10 kun je er eventueel ook bij pakken, zeker voor de wat sterkere leerlingen is dat leuk.

Meten en wegen komen natuurlijk ook aan de orde. Onze stagiairs van de pabo hebben een leuke les gedaan in het kader van geschiedenis. Deze les ging over de kruidenierswinkel van vroeger.

Met de balansweegschaal konden de leerlingen suiker en zout afwegen. Erg leuk. Ook met snoepjes zou je dit kunnen doen. De gewichtjes die bij de weegschaal horen kun je dan gebruiken.

Het is leuk om er een bedrag aan te koppelen, door op de gewichtjes een sticker met een cijfer te plakken (1, 2, 3, 4, 5) om de waarde aan te geven.

Naar de supermarkt
Een bezoek aan de supermarkt hoort natuurlijk helemaal bij dit thema. Vraag wat ouders om met je mee te gaan en stel de supermarkt van te voren op de hoogte. Misschien kun je een rustig moment kiezen, zodat de medewerkers extra tijd hebben voor de leerlingen.

Bij ons zijn de leerlingen in een kleine supermarkt geweest. Ze mochten met moeders boodschappen doen en deze ook echt zelf scannen bij de kassa. Dat vergeten ze niet!

Feestboodschappen
In de afgelopen periode was ik zelf ook precies jarig. En bij een feest, daar horen ook boodschappen bij! Met de kinderen heb ik een lijst opgesteld: welk eten en drinken hebben we nodig voor het feest?

Wat voor soorten lusten we graag? Zo kwamen we op een prachtig boodschappenlijstje. Met de klas zijn we naar de supermarkt gegaan en hebben daar het lijstje afgewerkt. Telkens pakte ik het lijstje en vroeg of we alles al hadden.

Omdat ik er symbolen bij getekend had, konden de leerlingen ook meelezen. Het was heel leuk! Na een paar dagen was het feest, met onze zelf gekochte lekkernijen. Het smaakte heerlijk!

Gym
In de supermarkt werken vakkenvullers. Wat werken ze hard! Om ook zo’n goede vakkenvuller te kunnen worden, gingen we een vakkenvullerstraining doen. Dit deed ik als inleiding op een gymles.

We begonnen met wat rek- en strekoefeningen. Daarna moesten de leerlingen mij nadoen: leg deze zakken snoep in het bovenste rek, deze koekjes moeten helemaal onderin…enzovoort. Lekker bewegen!

In een andere gymles hadden we een ‘lastige klant’, die opdracht gaf snel iets uit het magazijn te halen en te brengen. Er lagen vijf matten. Er waren maar vier groepen en één lege mat. De groepen hadden allemaal één voorwerp: doosje eieren, pakje boter, cakemix, pakje thee, bananen.

Het groepje van het voorwerp wat genoemd werd, moest zo snel mogelijk naar de lege mat rennen met het juiste product. Goed opletten dus!

Liedjes-tips

Bij dit thema kun je heel goed zingen: ‘Uit Artis is een beer ontsnapt‘,  ‘Tierelierelier, wat ga je kopen?‘ ‘Pindakaas of hagelslag?‘ en ‘Wie wil er van mij kopen, ik heb mijn toonbank vol‘.
Ook hebben we een liedje over ‘Helpen in de keuken’ aangeleerd. Ook ‘Hee, ga je mee‘ is een leuk liedje!

Inspiratie opgedaan? Succes met het leuke thema supermarkt met jouw kleuters! Mocht je zelf nog leuke tips en ideeën hebben dan hoor ik het graag!

Thema supermarkt met kleuters

Carolien van Beveren

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Dag juf Linda!

    Misschien is het leuk om bij dit thema mijn gratis bewegende (voorgelezen) prentenboekje te gebruiken? Ik ben al meer dan 30 jaar illustrator en heb nu een non-profit leesbevorderende verhalensite, dus niet echt ‘n beginneling meer. ;-)

    https://booxalive.nl/winkelpret/

Geef een reactie