Een hele kunst! – thema kunst met kleuters

De afgelopen weken hadden wij een schoolbreed project met het thema: ‘Een hele kunst’. Een geweldig thema om met kinderen aan te werken. In deze blog neem ik je mee in de activiteiten die wij bij de kleuters hebben gedaan.

Startactiviteit thema
Als startactiviteit voor de hele school was er een filmpje gemaakt van een kunstroof in de school. Twee leerkrachten, verkleed als boef, stolen een kunstwerk dat in de school hangt. Het bericht werd als politiebericht gefilmd en in de gezamenlijke opening laten zien.

Met de jonge kinderen hebben we uitgebreid gesproken over het feit dat het niet echt was en ze de opdracht gegeven om te ontdekken welke juf of meester de boef speelde. Dit zorgde voor veel minder spanning onder de kinderen.

De startactiviteit was een groot succes! Het probleem was dat er nu een nieuw kunstwerk in de school moest komen. Wie ging dat maken? En wat is kunst eigenlijk?

Taalactiviteiten 

  • In de klas konden we meteen aan de slag. We begonnen met het maken van een woordweb. Want wat is kunst eigenlijk? En wat weten we er al over?
  • We leerden de letter L van lijst en de letter U van kunst.
  • Aan de hand van het boek ‘de gele olifant‘ gingen we aan de slag met de kleuren. De gele olifant verzamelt alle gele spullen. De kinderen gingen op zoek naar hun lievelingskleuren in de tijdschriften en knipten deze uit. Deze plakten ze op een blad waardoor er allemaal verschillende tinten in een kleur ontstonden.
  • We deden verschillende auditieve oefeningen.
  • We deden spelletjes met de woordkaarten in het thema kunst.

Rekenactiviteiten 

  • Tellen van aantal kleuren/kunstwerken.
  • Meten van lijsten.
  • Plattegrond maken van het museum.
  • Betalen in de kunstwinkel of in het museum.
  • Sorteren van kunstwerken op stijl, kleur, formaat.
  • Activiteiten met kleuren > waar zie je de kleur …. ,  ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

Muziek 

  • We leerden het lied ‘Kleuren‘. In deze les leerden we dat je kleuren kan mengen. Eerst voegden we alleen wit toe. Wat gebeurt er? Daarna voegden we alleen zwart toe en vervolgens mengden we de primaire kleuren.
  • ‘Ik ben een echte kunstenaar’
  • ‘Het kleurenlied’

Creatieve opdrachten 
Om de kinderen kennis te laten maken met verschillende kunstenaars en technieken organiseerde ik workshops. Tijdens deze workshops had ik hulp van ouders.

Elke middag leerden de kinderen over twee kunstenaars en konden ze kiezen welke workshop ze wilden volgen. Dit zorgde voor ontzettend veel kunst in onze klas.

Een ontzettend leuk inspiratieboek om te gebruiken is Kunstworkshops voor kinderen. Aan de hand van dit boek gaan kinderen aan de slag met tips van kinderkunstenaar Hervé Tullet.

Kunstenaar Mondriaan

Kunstenaar Pollock

Kunstenaar Corneille

Kunstenaar Hundertwasser 

Kunstenaar Da Vinci

Kunstenaar Long

Kunstenaar Van Gogh 

Kunstenaar Huisman

Kunstenaar Kandinsky

Kunstenaar Keith Haring 

Uitstapjes en gastsprekers

  • Een kunstenares op bezoek in de klas.
  • Bezoek aan een atelier
  • Bezoek aan een museum. Wij zijn naar het Mondriaanhuis in Amersfoort geweest. Zij verzorgen een museumles voor kleuters. Een echte aanrader!
  • Kunst maken in de natuur

Hoeken

  • Kunstatelier: in het kunstatelier konden we mooie kunstwerken maken op een schildersezel met een schilderspalet. We experimenteerden hier met verf.
  • Huishoek: vanuit de huishoek gaan de kinderen naar het kunstatelier, naar het museum of naar de kunstwinkel.
  • Kunstwinkel: in de kunstwinkel werden materialen verkocht waar de kinderen iets mee konden maken. Denk aan: acrylverf, waterverf, kwasten, papier, wc-rolletjes, rietjes, satéprikkers, kurk, kraaltjes, pastelkrijt enz.
  • Kunstmuseum: na het uitstapje naar het Mondriaanhuis wilden de kinderen de klas omtoveren tot een museum. Zo werd de kunstwinkel de balie van het museum en werd de huishoek het kunstcafé waar bezoekers van het museum een kopje koffie of thee konden drinken.

Afsluiting
Als afsluiting van het project was de school open als museum. Alle belangstellenden mochten in het museum komen. Met pionnen hadden de kinderen pijlen gemaakt om zo de route voor de ouders duidelijk te maken.

Verder had elke klas twee vragen bedacht waardoor de kinderen door de hele school een speurtocht konden doen.

Meer foto’s van een museum voor kleuters zien? Bij Linda op school maakten de kleuters ook een museum. Heb je zelf nog leuke ideeën bij het thema kunst? Laat het dan weten!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *