In de hoek: theater

In een nieuwe blogserie ‘In de hoek’ deel ik mooie voorbeelden van hoeken. Een fijne manier om inspiratie op te doen voor je eigen hoek of thema. In deze blog deel ik graag het theater van Chantal Veenhof. Zij geeft les aan een groep 3.

Hoe is de hoek tot stand gekomen?

Aan het begin van een thema bespreek ik altijd eerst met de kinderen wat ze al weten over het thema. Vervolgens bedenken we samen welke hoeken we kunnen maken in de klas en welke spullen we daarvoor nodig hebben.

Vervolgens hebben we een mailtje naar ouders gestuurd met de vraag of die spullen aanwezig zijn. Een aantal kinderen hebben spullen meegebracht.

Zo zijn de gordijnen meegenomen door een kind uit de klas en ook het podium. De verkleedkleren en attributen hebben de kinderen ook zelf verzameld.

Welke spullen heb je gebruikt?

De spullen die we gebruikt hebben zijn als volgt:

Theaterhoek

  • gordijnen
  • pallet (podium)
  • stoelen
  • decor (grote poster)

Theatershop

  • verkleedkleren
  • kassa
  • nep geld
  • kastjes
  • attributen en zelf gemaakte voorwerpen van de kinderen (ze hebben microfoontjes gemaakt, bakjes voor de popcorn, popcorn van crêpepapier)

Kleedkamer

  • spiegel
  • schmink
  • voorbeelden schminken

Komen er bepaalde doelen aan bod?

We werken in het theater aan verschillende doelen: het lezen en schrijven van toneelstukken (toepassen van de juiste spelling), maken van posters voor de promotie, betalen met geld, splitsen, optellen/aftrekken, klok kijken en natuurlijk komen er allerlei sociale vaardigheden aan bod. 


Wat een prachtige hoek waar de kinderen in kunnen spelen. Ik vind het vooral zo mooi hoe allerlei verschillende doelen samenkomen. Van taal tot rekenen tot het oefenen van de sociale vaardigheden.

Het thema theater is echt een aanrader als je werkt met spelenderwijs leren!

Naar het theater

Tip: ben je op zoek naar een mooi informatieboek over het theater? Dan is het boek ‘Naar het theater‘ van Willewete een aanrader.

Je kunt dit boek met de kinderen bespreken en er informatieteksten uit halen. Zo gaat het thema nog meer leven voor de kinderen!

Bedankt Chantal, voor deze inspiratie! Wil je jouw hoek ook delen met andere leerkrachten? Stuur dan een mailtje naar info@klasvanjuflinda.nl.

Wist je dat ik ook een e-cursus hebt ontwikkeld rondom thematisch werken in de middenbouw? In deze e-cursus leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel. Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van veel andere leerkrachten komen in deze e-cursus samen.


Spelenderwijs leren thema het theater

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *