Kinderboekenweek 2019: hoeken

Het thema van de Kinderboekenweek is dit jaar ‘Reis mee!’. Hierin staan vooral voertuigen centraal. De Kinderboekenweek vindt plaats van 2 tot en met 13 oktober.

In deze blog lees je ideeën die je kunt gebruiken tijdens de Kinderboekenweek.

Thematafel

Sowieso is het altijd leuk om een thematafel te maken. Op de thematafel kun je uiteraard boeken neerzetten die passen bij het thema van de Kinderboekenweek.

Deze boeken kunnen aansluiten zijn bij het thema reizen of het thema voertuigen (of beiden!). Op de website kun je zien welke 20 boeken bij de kerntitels horen. Deze boeken staan verdeeld over de groepen. Zo kun je goed zien welke boeken geschikt zijn voor jouw groep.

Het is leuk om op de thematafel verschillende voertuigen neer te zetten. Deze kun je zelf meenemen, maar je verhoogt de betrokkenheid van de kinderen als zij zelf voertuigen mee naar school mogen nemen.

Andere voorbeelden van spullen voor de thematafel:

  • Een wereldbol
  • Een landkaart
  • Een reis koffertje
  • Een woordweb passend bij het thema
  • Een mooie praatplaat
  • Playmobil in het thema van vervoer of camping
  • Zand om een strand te maken met daarop schelpjes, een schepje en emmertje, enz.
  • Knutsels van de kinderen

Activiteiten voor in de hoeken

Uiteraard is het van belang om in de Kinderboekenweek aandacht te besteden aan het (voor)lezen. Maar met dit leuke thema kun je nog veel meer activiteiten aanbieden. Hieronder volgen een aantal ideeën voor in de hoeken.

De themahoek
In de themahoek kun je een voertuig nabouwen. Maak bijvoorbeeld met stoeltjes een bus, trein of vliegtuig na. Je kunt de hoek extra mooi maken door met karton de buitenkant van het voertuig na te maken.

Je zou ook de themahoek kunnen veranderen in een echte camping! Zet één of meerdere speeltentjes neer, stoeltjes erbij, maak een kampvuur van karton, wat kampeerspulletjes en de kinderen kunnen tot spel komen.

Een leuk idee voor de wat hogere groepen: maak een campingwinkel. Hierin kunnen de kinderen gericht oefenen met reken-, schrijf- en taalactiviteiten. Bijvoorbeeld het afrekenen van spullen in de winkel, het schrijven van bonnetjes voor de klanten, het schrijven van een vakantiekaart die je kunt afleveren bij de winkel, enz.

De bouwhoek
Laat de kinderen in de bouwhoek een tent maken. Voeg, naast de blokken, een doek toe waarmee zij (het dak van) de tent kunnen maken. Met blokken maken zij de muren van de tent. Ook kun je eventueel een slaapzak, matje en kussentje toevoegen.

Laat de kinderen een bus, trein, auto bouwen met blokken. Je kunt stoelen toevoegen aan de hoek waarmee ze de basis van hun voertuig hebben. Een hoepel kan al snel dienen als stuur voor het voertuig. Maar soms zijn op bijvoorbeeld Marktplaats speelgoed sturen te vinden voor een leuk prijsje!

Voeg speelgoed auto’s, treinen, busjes, enz. toe aan de bouwhoek. Laat de kinderen parcours bouwen met blokken waar de voertuigen uiteindelijk doorheen kunnen rijden.

De schrijfhoek
Laat de kinderen hun eigen paspoort maken. Op internet zijn vele voorbeelden te vinden die de kinderen als inspiratiebron kunnen gebruiken, of je geeft een deels voorgedrukt paspoort zodat de kinderen hem alleen in hoeven te vullen.

Maak een werkblad met daarop verschillende soorten voertuigen en maak daar schrijfpatronen bij. Bijvoorbeeld lussen bij het vliegtuig of streepjes bij de trein.

Laat de kinderen in de schrijfhoek een ansichtkaart schrijven die zij vanaf hun (zogenaamde) vakantiebestemming schrijven.

De rekenhoek
Leg in de rekenhoek verschillende materialen neer waarmee de kinderen kunnen naspelen dat zij de treinconducteur of buschauffeur zijn. Dus bijvoorbeeld trein- of buskaartjes, een strippenkaart, ov-kaart, speelgeld, bonnetjes.

De kinderen oefenen in de rekenhoek met het geldrekenen. Je kunt gerichte opdrachten meegeven, maar kunt ook kijken tot welk spel de kinderen zelf komen.

Gerichte opdrachten kunnen zijn:

  • Reken uit hoeveel de mensen moeten betalen als ze met drie mensen met de bus gaan. Je geeft dan aan hoeveel één persoon kost en de kinderen rekenen dan dus uit hoeveel dat dan voor drie personen zou kosten.
  • Iemand betaald met vijf euro, het kaartjes kost twee euro, hoeveel krijgt hij/zij terug?
  • Pien wil heen en terug met de trein. De heenweg kost drie euro, de terugweg kost ook drie euro. Pien heeft vijf euro. Heeft ze genoeg geld?

Je kunt ook een kaartje van een bepaald gebied neerleggen en stimuleren dat de kinderen oefenen met het lezen van een plattegrond. Eventueel kun je ook hier weer gerichte opdrachten bij geven.

De leeshoek
In de leeshoek is het uiteraard leuk als er boekjes passend bij het thema liggen. Dus over het thema vervoer en over het thema reizen.

Dit waren een aantal van mijn ideeën voor de thematafel en de uitwerking van de hoeken. Meer inspiratie? Ik schreef ook een blog met kringactiviteiten.

Heb jij zelf al leuke ideeën voor de Kinderboekenweek?


Kinderboekenweek 2019 Reis mee




Over joy hoogervorst

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is vier jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 3, groep 4 en groep 6 gedraaid. Momenteel is zij (voor haar tweede jaar) werkzaam in groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren, bewegend leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

3 reacties op “Kinderboekenweek 2019: hoeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *