Je bekijkt nu Thematisch werken tijdens de lockdown

Thematisch werken tijdens de lockdown

(Laura) De tweede lockdown is een feit. De scholen zijn tot (in ieder geval) 18 januari dicht. De leerkrachten bereiden het thuisonderwijs wederom voor. Maar thematisch werken tijdens de lockdown, kan dat wel? In dit blog vertel ik hoe ik dat doe. De lockdown start ik met het thema circus.

Thematisch werken tijdens de lockdown

Bij de voorbereiding van een thema, bedenken we altijd eerst een startactiviteit. De kinderen kunnen zich door middel van een startactiviteit goed oriënteren op een thema en serieuze vragen formuleren. Het thema wordt dan van de kinderen.

He thema circus zouden wij starten door een grote mand neer te zetten met allerlei attributen en boeken over het circus. Hier hebben we als leerkrachten een filmpje van opgenomen. Deze kunnen de kinderen thuis bekijken.

Daarna gaan zij thuis aan de slag met een lees/schrijfactiviteit. Ze gaan individueel de voorkennis activeren door in een woordweb op te schrijven wat ze al weten over het onderwerp. Tijdens het klassikale video-bel-moment gaan we hier klassikaal mee verder en maken we een klassikaal woordveld: wat weten we al?

Snuffelen in boeken

Een andere startactiviteit is het snuffelen in boeken. Door het snuffelen in boeken raken de kinderen vertrouwd met de (nieuwe, thematische) boeken in de klas. De kinderen krijgen een pakketje met werk mee naar huis. Hier zitten ook een aantal kopieën in uit informatie-boeken. Deze kopieën kunnen de kinderen gebruiken om thuis te ‘snuffelen in boeken’.

In eerste instantie is dit altijd een informele activiteit. De kinderen mogen de kopieën pakken en in gaan lezen of bladeren. De kinderen krijgen daarna ook een gerichte activiteit: ga op zoek naar leervragen. Wat wil je nog leren over het circus? De vragen schrijven zij op een werkblad op. Tijdens een klassikaal video-bel-moment delen de kinderen elkaars vragen.

De themahoek

Na de startactiviteit gaan we vaak aan de slag met vervolgactiviteiten om de themahoek in te richten. Op school zal de themahoek nog niet ingericht worden, maar de kinderen kunnen hier al wel spullen voor maken en eventueel thuis een themahoek inrichten.

Zo kunnen de kinderen alvast een lijst maken met benodigdheden voor de themahoek. Ook de toegangskaartjes kunnen de kinderen alvast ontwerpen. De kinderen kunnen daarnaast verder met het maken van uitnodigingen en (reclame)posters.

De speeltafel

De speeltafel is een terugkerende routine binnen het thematisch onderwijs bij ons op school. Hier koppelen we veel lees-schrijfactiviteiten aan. De kinderen gaan thuis aan de slag met het maken van hun eigen speeltafel.

Eerst vullen ze een werkblad in met wie-wat-waar-vragen. Vervolgens tekenen ze de hoofdpersonen en plakken deze op een wc-rol. Ook gaan de kinderen alvast op zoek naar een schoenendoos. Hierin maken zij uiteindelijk hun speeltafel.

Bij deze activiteiten komen dus zowel lees-schrijfactiviteiten als knutselactiviteiten voor.

Lezen

Dagelijks krijgen de kinderen een leesinstructie. Dit kan via video-bellen zijn, maar ook via een instructiefilmpje. Net als in de klas zullen er klanken centraal zijn, gaan we samen aan de slag met het lezen van woorden, doen we een dictee, enzovoort.

Wij leren de kinderen op school lezen zonder leesmethode. We gaan uit van de leerlijnen en betekenissen van de kinderen. Hierdoor lezen we ook thematische boeken. Bij het thema circus zijn een aantal AVI-boeken aangeschaft. Deze worden gekopieerd voor de kinderen en krijgen zij mee naar huis.

Al met al gaan de kinderen thuis dus aan de slag met het thema. De activiteiten die ik eigenlijk op school zou doen, voeren de kinderen nu (aangepast) thuis uit. We hopen na 2 weken weer samen op school te zijn. Mocht dit nog niet kunnen nodig ik de kinderen uit om op hun slaapkamer een plekje te maken als spelhoek.

De kinderen kunnen voorstellingen bedenken, uitnodigingen maken voor hun ouders, broers en zussen, posters ontwerpen, enzovoort. Misschien kunnen ouders de voorstelling filmen, zodat we tijdens de video-bel-momenten elkaars voorstelling kunnen bekijken.

OOK AAN DE SLAG MET THEMATISCH WERKEN?

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Hoe doe jij het? Thematisch werken tijdens de lockdown?

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht van groep 3/4. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Marloes

    Hallo Laura Manten/juf Linda,

    Zou je mij meer kunnen vertellen over lezen zonder leesmethode?
    Hoe zijn jullie daar gekomen, welke bronnen hebben jullie hiervoor gebruikt?

    Met vriendelijke groet,
    Marloes

Geef een reactie