Themahoek: het dinomuseum

(Joni) Aan het begin van dit schooljaar heb ik met de kinderen gewerkt rondom het thema dinosaurussen. Zoals gewoonlijk heb ik alle hoeken aangepast aan het thema, zo ook de themahoek. Na een brainstorm met collega’s hebben we besloten om deze hoek om te toveren tot een dinomuseum.

Linda heeft ook een pakket voor een dinomuseum uitgewerkt, deze is te vinden in de webshop. Aanrader!

Het dinomuseum

Het dinomuseum bevat verschillende onderdelen, namelijk:

De kassa
Hier kunnen kaartjes en extra rondleidingen worden gekocht. Daarnaast zijn hier de openingstijden te zien en wordt de klant welkom geheten door de medewerker achter de kassa.

De informatietafel
Hierop zijn verschillende boeken en platen met afbeeldingen te vinden. De bezoekers van het museum kunnen hier kennis opdoen over verschillende soorten dino’s, dit kan natuurlijk ook met een aanvullende rondleiding die wordt verzorgd door het museum.

De onderzoekstafel
Hier zijn professoren aan het werk om verschillende botten, fossielen en skeletten te onderzoeken. De kinderen kunnen hier ook zelf aan de slag: de grabbelen in de bak die is gevuld met schuim. In de bak zijn ook verschillende “fossielen” te vinden. Deze zijn gemaakt van zoutdeeg, klik hier voor een recept.

Wanneer de fossielen worden gevonden, kunnen ze worden onderzocht met een vergrootglas, tandenborstel en andere gereedschappen. Tip! Gebruik hiervoor de Zand-/Water tafel.

De tentoonstelling
Hier worden verschillende dino’s tentoongesteld inclusief posters met informatie ter ondersteuning. Tip! Laat de kinderen zelf posters maken voor in het dinomusem.

Voor materialen die je direct kunt gebruiken in de themahoek klik hier.

Rollen

De rollen die de kinderen kunnen innemen tijdens het spel in het dinomuseum:

  • De kassamedewerker
  • De rondleider
  • De klant
  • De onderzoeker / professor

Rekendoelen in het dinomuseum

Tijdens het spel in het dinomuseum kan aan de volgende doelen rondom rekenen worden gewerkt:

Rekenen met geld
Dit kan o.a. bij de kassa. Kinderen kopen een kaartje, mogelijk met een extra dienst zoals een rondleiding. Hierbij kunnen de kinderen ook zelf een prijslijst samenstellen die kan worden ingezet in de hoek.

Klokkijken
Het museum heeft natuurlijk openingstijden en de rondleidingen worden op specifieke tijden gegeven. Hierdoor moeten de kinderen goed op de tijd letten. De klok kan visueel worden gemaakt door een poster met de openingstijden en de tijden van de rondleiding.

Meten
Bij de onderzoekstafel kunnen de verschillende botten en fossielen volop worden onderzocht. Welke is het grootst? Welke is het kleinst? Welke is dik? Hoe dik precies? Hoeveel cm is deze pootafdruk? Hoeveel potloden passen in deze dino?

Taaldoelen in het dinomuseum

Het dinomuseum biedt veel mogelijkheden voor activiteiten rondom functioneel lezen en schrijven. De kinderen kunnen een logboek bijhouden van het aantal bezoekers, een presentatie schrijven voor tijdens de rondleiding en het onderzoeksboek bijhouden. Daarnaast hebben de kinderen op de informatietafel verschillende boeken gemaakt.

Zoals ik al eerder schreef kunnen de kinderen verschillende posters maken voor in de themahoek. Deze kunnen worden vormgegeven naar eigen inzicht. Bijvoorbeeld een poster over een bepaalde dinosoort.

In de hoek zijn verschillende informatiebronnen rondom dino’s aanwezig, kinderen kunnen dit lezen. Daarnaast kunnen ze kennismaken met verschillende informatieve boeken die mogelijk aanwezig zijn in de hoek.  

Als aanvulling op de taaldoelen die worden verwerkt in de hoek, kun je ook de teksten rondom thema dino’s gebruiken. Je vindt de teksten hier.

Ondersteuning tijdens het spel

Als introductie kan voorbeeldspel worden gedaan, wellicht met een collega of samen met een aantal leerlingen. Zo krijgen de kinderen ideeën over de mogelijkheden rondom het spel in de hoek. Dit kan tevens ook een mooie introductie zijn van het thema.

Wanneer de kinderen gedurende het thema zelf in de themahoek gaan spelen, dan zou ik zeker aanraden om zelf regelmatig mee te spelen om het spel te stimuleren.

Voor aanvang van het spel, kunnen kinderen nadenken over hoe ze gaan spelen in de themahoek. Dit kan o.a. worden gedaan door het maken van een speelplan.

Hiernaast zijn er ook verschillende kant en klare speelplannen beschikbaar die opgehangen kunnen worden in de hoek. Zo hebben de kinderen ondersteuning tijdens het spel en gaan ze gerichter aan de slag.

Ook aan de slag met hoekenwerk?

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Welke materialen zou jij inzetten in het dinomuseum?

Over Joni

Joni zit momenteel in het vierde leerjaar van de Nieuwste PABO en loopt stage in groep 3 van basisschool Sint Martinus in Gronsveld. Ze is groot voorstander van thematisch werken en spelend leren in hoeken. Daarnaast is ze in de klas graag bezig met boeken en leesbevordering om zo haar liefde voor lezen over te dragen. Op haar instagram @jufjoni_ deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *