Je bekijkt nu Thema; Naar de McDonalds!

Thema; Naar de McDonalds!

(Willeke) In groep 3 behandelen we een thema over Amerika. In de startactiviteiten leerden de kinderen dat de McDonalds zijn oorsprong in Amerika vindt. Net in de periode van onze voorbereidingen op het thema was de documentaire over het ontstaan van McDonalds (The Founder). Deze heb ik gekeken. Heel interessant!  

Startactiviteiten

Als de kinderen horen dat McDonalds uit Amerika komt, heeft dat direct hun aandacht. Hoe kan het ook anders, zou je zeggen. Alle kinderen zijn wel eens bij McDonalds geweest. We besluiten dat de McDonalds een subthema wordt. Eerst gaan we over de ruimte werken en daarna is de McDonalds aan de beurt.  

N.a.v. The Founder vertel ik het verhaal van McDonalds. Een informatief verhaal waar de kinderen zeer geïnteresseerd in zijn.  Wat ze vooral erg verrast is dat het concept overal ter wereld nagenoeg hetzelfde is. Je kunt overal (over het algemeen) hetzelfde krijgen. Ik vertel over dat ik in Frankrijk bij een McDonalds was en daar een hamburger en Franse frietjes heb gegeten, net als in Nederland.  

Omdat de kinderen zo enthousiast zijn over het subthema van de McDonalds stellen we voor om de ruimtehoek op te ruimen en een McDonalds in te richten. De meeste kinderen zijn hier gelijk voor. Een paar kinderen vinden het jammer van de ruimtehoek. We spreken af dat die hoek nog een week blijft staan en de kinderen die dat willen krijgen nog de gelegenheid om erin te spelen. Daarna ruimen we hem op.  

Inrichten

Om tijd te besparen nemen we de snelle route bij het inrichten van de nieuwe McDonaldshoek: We bespreken wat erin moet komen en maken een lijst van wat we nodig hebben. Ik zoek op wat we daarvan op school hebben. De rest maken we zelf: Op een middag verdelen we de klas in groepen en werken we hard om het klaar te krijgen: een groepje maakt de prijslijst, een groepje maakt de groenten voor op de hamburgers, een groepje maakt de verpakkingen van de hamburgers en frietjes en een groepje maakt de verpakking van de happy meals.

De rest wordt van huis uit meegenomen (speelgoedbroodjes, hamburgers, enz.) Ook worden er kipnuggets van brooddeeg gemaakt. Zo kunnen we na een middag hard werken de hoek al helemaal inrichten en de volgende dag spelen.  

Mijn duo-collega zorgt samen met de kinderen voor rollenkaartjes. Zo is het duidelijk wie welke rol speelt en wie wat moet doen. Dit brengt gelijk al een bepaalde structuur in het spel. Van tevoren is besproken welke taken bij welke rol hoort.  

We lopen er tegenaan dat het best lastig is om de bestellingen goed bij te houden en te weten welke bestelling voor welke tafel is. Daarom maakt mijn duo-collega een bestellijst. Met de kinderen bespreekt ze dat daar hetzelfde op moet staan als op de prijslijst.  

Degene achter de kassa neemt de bestelling aan, zoekt het op de bestellijst op, kruist het aan en geeft het door aan de keuken. Op deze manier krijgt ook lezen een plek in het spel. De kinderen in de keuken moeten de bestellijst lezen om de bestelling goed klaar te kunnen maken. De bediening brengt het vervolgens naar de goede tafel waar de klanten al zitten te wachten. I.v.m. ruimtegebrek hebben we geen restaurant erbij gemaakt, maar de kinderen gaan gewoon aan de vrije tafels in de klas zitten. Dit werkt prima.  

Het spel wordt nog echter als een kind in het weekend bij de McDonalds is geweest en allemaal echte spullen meegenomen heeft: hamburgerdoosjes, happy meal doosjes, servetjes, milkshakebekers, enz.  

Tip! Bij het inrichten van de hoek kun je heel goed het themahoekpakket over de McDonalds gebruiken.

Thema; Naar de McDonalds!

Rekenen in de hoek

Een groepje heeft de prijslijst gemaakt. We bespreken wat alles moet kosten. In eerste instantie zeggen ze willekeurige prijzen. Maar als we het vergelijken (Een milkshake kost tien euro en een heel menu ook, kan dat?), komen we tot reëlere prijzen. Je hoort de hersenen kraken en ziet de kwartjes vallen. Goed om hierover te praten, zodat kinderen bewust worden van de verhoudingen van prijzen.  

In onze rekenlessen gaat het over geld betalen en teruggeven. Tijdens de rekenlessen geven we hier instructie op. Na het inoefenen in de les passen we het toe in de hoek.  

De opdracht is dat ze minimaal 2 dingen bestellen en met teveel geld betalen. Dit is niet tegen dovemansoren gezegd, want hoe leuk is het niet om helemaal zelf te bepalen wat je hebben wilt? De eerste keren spelen de stagiair of ik mee om alles in goede banen te leiden. Maar ook om het afrekenen in de gaten te houden en te begeleiden waar nodig. Er wordt actief gerekend! 

De kinderen die er moeite mee hebben krijgen extra begeleiding. We zien dat de kinderen toepassen wat we in de rekenlessen geleerd hebben. En het is soms best lastig, want er zijn kinderen die meerdere dingen bestellen. Maar daar komen ze samen wel uit, want ze helpen elkaar bij het uitrekenen.  

Al met al was dit in meerdere opzichten een geslaagde hoek. Na de vakantie lieten we hem nog even staan, maar toen moest hij echt opgeruimd worden want het nieuwe thema stond alweer klaar! 

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie