Je bekijkt nu Op de boerderij

Op de boerderij

Op een dag ligt er plotseling een ei in het lokaal van groep 2/3. Ook vinden de kinderen een brief van de boer. Hij vraagt of wij goed voor het ei willen zorgen, het ei moet in warm water worden bewaard. We gaan gelijk aan de slag en na een paar uur komt er een kuiken uit het ei.

De speelhoek

Een deel van de speelhoek wordt tijdens het ‘werken in hoeken’ direct omgetoverd tot kippenhok. Want de kinderen weten al gelijk hoe het werkt op onze school: bij elk nieuw thema maken we een nieuwe speelhoek, waarbij de kinderen volledig betrokken worden. Ze bedenken dan ook al gelijk wat we nodig hebben: stro, kippenvoer en nóg meer eieren.

Eenmaal in de kring praten we over kippen en kuikens en al snel gaat het gesprek ook over de boerderij. We maken samen een woordweb. De kinderen van groep 3 hebben hier al over na kunnen denken, zij hebben hun eigen woordweb gemaakt tijdens de leesles die ochtend.

Het thema krijgt vorm..

Na het maken van het klassikale woordweb, bedenken de kinderen in de loop van de week wat we allemaal nog meer nodig hebben om een boerderij in ons lokaal te maken. Vrijwel meteen weten ze te vertellen dat er sowieso een koe moet komen én een weiland. Een tractor mag ook niet ontbreken. Aan de slag!

Met een beetje hulp wordt de koe gemaakt en deze kan ook echt gemolken worden. Een van de kinderen leent zijn traptrekker uit, het wordt steeds meer een echte boerderij. Maar om erachter te komen wat we nu nog missen, gaan we op excursie. Een hele ochtend mogen we meedraaien op een boerderij in de buurt.

We zien hoe de stallen eruit zien, maken mee hoe koeien gemolken worden, leren wat er allemaal van die melk gemaakt wordt én we maken zelf ook boter. Eenmaal op school zorgt deze prikkel ervoor dat de boerderij in de klas nóg mooier wordt. Er komen hekken, zodat de dieren niet kunnen ontsnappen. Een van de kinderen neemt een nep-drol mee, deze hoort vanaf nu bij de koe in de wei.

Een dag later zorgt dit gelijk voor een probleem, want de koeienvlaai moet opgeruimd kunnen worden. Eerst halen enkele kinderen een schep, hark en kruiwagen uit de buitenberging. Maar al snel herinneren twee jongens zich ‘de poepveegmachine’. Een apparaat in de echte stal waar ze minutenlang gefascineerd naar hebben zitten kijken. Dus ook dit wordt geknutseld.

Zo wordt het thema gedurende de weken steeds meer zichtbaar en staat er niet vanaf dag één een kant en klare hoek op de kinderen te wachten. Juist door te ervaren én door tegen problemen aan te lopen (al dan niet gecreëerd door de juf), leren ze steeds meer over het thema.

De ontdekhoek

Het thema was natuurlijk niet alleen zichtbaar in de speelhoek. Ook de themamuur werd steeds mooier. Elke keer kwam er weer iets bij en toen de themamuur klaar was, stempelden en schreven de kinderen de themawoorden erbij. Verder kwam het thema terug in de ontdekhoek, daar ontstond een hoek met kikkervisjes.

Met behulp van het pakket ‘Natuurhoek kikker’ heb ik de ontdekhoek ingericht. De vlaggenlijn en posters kregen een plekje aan de muur, de woordkaarten en het logboek kwamen naast de bak met kikkervisjes te liggen. In dit pakket zitten ook leesteksten en verschillende werkbladen, die heb ik ingezet bij de leeslessen in groep 3 als verwerking.

Een extra toevoeging door middel van een spellenpakket

In het circuit van groep 3 kwamen verschillende spellen terug uit het spellenpakket ‘boerderij‘, waarbij de kinderen aan de slag gingen met doelen rondom taal én rekenen. Een voordeel van deze spellen is dat ze gespeeld kunnen worden in duo’s of in een klein groepje én zelfs individueel.

De kinderen gaan aan de slag met rekenen met geld, getallen plaatsen tussen tientallen, tijdsbepaling, raadsels over boerderijdieren, een leesmemorie en nog veel meer. Ook bevat dit pakket nog een toffe verwerkingsopdracht, voor als je al wat langer aan dit thema werkt. Naast de spellen bevat het pakket namelijk een aantal leesteksten voor de kinderen om zelf te lezen en van te leren. Na het lezen van de teksten maken ze hun eigen informatieboekje over de boerderijdieren.

Zelf had ik te weinig ruimte én dit schooljaar al meerdere winkels in mijn klas gehad. Maar er is ook een tof pakket over de ‘boerderijwinkel‘. Hierin vind je materialen om samen met de leerlingen de winkel in te richten, voor de verkoop van producten, het maken van reclame, het bijhouden van de voorraad en het bedenken van recepten. Hiermee oefenen de kinderen spelenderwijs diverse leerdoelen rondom het leren lezen, schrijven, onderzoek doen en rekenen.

Het was een leerzaam thema en zelfs na 7 weken kwamen we nog tijd te kort. Heb jij al eens over de boerderij gewerkt?

Ivette Bruggeman - Jansen

Ivette Bruggeman - Jansen heeft na de pabo de Master SEN richting jonge (risico)kind én spelspecialist afgerond. Momenteel is ze leerkracht in groep 2/3 en onderbouwcoördinator op een basisschool in Ulft. Ze werkt met betekenisvolle thema's volgens de principes van Rijk Spel, waarbij de kinderen medeverantwoordelijk zijn voor de invulling en uitvoering van het thema. Ook werkt ze zo min mogelijk met werkboeken en doet ze veel aan bewegend leren. Meer zien? Neem een kijkje op haar Instagram: @juf_ivette en laat je inspireren.

Geef een reactie