Je bekijkt nu 5 ideeën voor thema boswachter

5 ideeën voor thema boswachter

De kinderen zijn dol op lopen door de modder, zoeken naar insecten, het ontdekken van nieuwe bloemen die op ons plein groeien en hutten bouwen in het bos. Welk thema past daar nou beter bij dan het thema van de boswachter? Een ideaal thema voor de laatste periode van het schooljaar.

Ik neem je mee in de vormgeving van dit thema op onze ecologische basisschool en zal je 5 activiteiten laten zien.

1. De themahoek

Bij dit thema worden buiten allerlei materialen verzameld. De kinderen wilden graag een hoekje waar zij de verzameling kunnen neerleggen. Dit hoekje hebben wij samen gecreëerd in de grote vensterbank die wij hebben. We hebben de hoek wat meer aangekleed met themaboeken van school en van de kinderen thuis en de vlaggenlijn uit dit themapakket kon natuurlijk niet ontbreken.

De hoek wordt gedurende het thema aangevuld door de kinderen. Zo hebben ze bijvoorbeeld boomschors, stukjes vacht, slakkenhuizen, een leeg opengebroken ei, bijzondere stenen en verschillende soorten bladeren gevonden.

2. Regels in het bos

Als wij boswachters willen worden, moeten we natuurlijk wel de bossen in. Maar hoe gaat dat eigenlijk? Welke regels gelden er in het bos? Hoe kan je zien waar je wel of niet mag lopen? In het themapakket zit een bladzijde met ‘de buitencode’. Deze code hebben we met elkaar besproken, zodat het duidelijk is welke regels er gelden in het bos.

Eenmaal in het bos kwamen we erachter dat er maar heel weinig bordjes staan. Het is voor de bezoekers helemaal niet duidelijk welke regels er gelden en die hebben niet allemaal de buitencode die wij ook hebben. Als verwerking hebben we met beide groepen 3 zelf bordjes gemaakt die we kunnen gebruiken in het bos dicht bij onze school.

3. Pootafdrukken herkennen en na maken

In het pakket zitten ook een aantal kaartjes met afbeeldingen van pootafdrukken. Dit vonden de kinderen erg interessant om te bekijken. Tijdens het buitenspelen hebben we de kaartjes mee naar buiten genomen en geprobeerd om de pootafdrukken na te maken. De kaartjes kunnen ook mee het bos in om daar opzoek te gaan naar sporen en te achterhalen van welk dier de gevonden sporen dan zijn. Het is ook leuk om ze los van elkaar knippen en er een memory mee spelen. Kunnen de kinderen raden van welk dier de pootafdruk is?

4. Speuren op het plein

Als boswachter is het ook belangrijk om verschillende dieren te kunnen vinden en (her)kennen. Eén van de hoeken waaruit de kinderen konden kiezen was buiten speuren naar insecten. De kinderen namen de turfkaart van bodembeestjes mee naar buiten en konden daarop bijhouden hoeveel ze van elk bodemdiertje hebben gevonden.

Ze gingen hier razend enthousiast mee aan de slag en wilden het liefst elk gevonden diertje laten zien. Het is ook leuk om als vervolgopdracht de kinderen een eigen speurkaart te laten ontwerpen.

De kaarten hebben we ook meegenomen bij onze wandelingen naar het bos. Het is interessant om te zien dat er een verschil zit tussen de dieren die je tegenkomt op het plein en de dieren die je tegenkomt in het bos. Vaak vergeet je in het bos om naar de grond te kijken. De kinderen zijn erachter gekomen dat er ontzettend veel kleine beestjes rondlopen.

5. Plattegronden maken

Tot slot hebben een aantal kinderen tijdens het uitje naar het bos een plattegrond gemaakt. Dit is een mooie manier om de rekendoelen rondom plattegronden en routes te verwerken. De kinderen hebben het format ‘plattegrond van het bos’ gebruikt uit het themapakket.

Tijdens het maken van de plattegrond hebben de kinderen rekening gehouden met het pad dat door het bos loopt, de plek van de bomen en de plaatsing van de bordjes. Dit hebben ze allemaal weergegeven door middel van een tekening, zodat mensen die de plattegrond gebruiken ook direct kunnen zien waar ze zijn.

Onderaan het blad is ook nog plek voor het maken van een legenda. Dat is al helemaal handig toch?

Met het themapakket kan je alle kanten op. Er is veel ruimte voor de eigen inbreng van de kinderen, maar geeft ook houvast bij de inrichting van je hoeken. Het is een ontzettend leuk thema waarbij de kinderen een onderzoekende houding ontwikkelen.

Dit thema past ook goed bij de Kinderboekenweek 2022 Gi-ga-groen.

Geef een reactie