Je bekijkt nu Escape room planeten

Escape room planeten

Begin van de dag stonden de kistjes met sloten al klaar. De kinderen wilden graag direct aan de slag om de codes te kraken. In dit blog wordt een inkijkje gegeven in de escape room over het heelal.

Waarom een escape room?

Naast dat het natuurlijk erg leuk is, bevordert het ook verschillende vaardigheden van de kinderen, zoals het samenwerken met anderen. Daarnaast staan bij deze escape room verschillende leesdoelen centraal. De kinderen voeren allerlei opdrachten uit, waarbij het lezen centraal staat.

De voorbereiding

Van te voren worden alle materialen geprint en worden de kistjes klaargemaakt. Ik heb er voor gekozen de klas te verdelen in vier groepjes. Mocht je geen kistjes hebben, kun je ook gebruik maken van de papieren versie van het slot.

De verschillende opdrachten worden opgehangen in de klas, en de sleutel (of envelop) wordt verstopt op de juiste plek.

De opdrachten

Bij de eerste opdracht gaan de kinderen op zoek naar informatieborden in de klas. Van tevoren zijn deze informatieborden opgehangen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de leesteksten over planeten (leesteksten groep 3, leesteksten groep 4).

Deze informatieteksten zoeken de kinderen op en zij lezen wat hier staat. Vervolgens beantwoorden zij de vraag: wat is waar? Het juiste antwoord levert de kinderen het eerste cijfer van het slot op.

Bij de tweede opdracht gaan de kinderen ook op zoek in de klas. Dit keer gaan zij op zoek naar kleine stukjes tekst. Iedere tekst hoort bij een afbeelding. Hebben ze dit plaatje op hun ‘bingo-kaart’ staan? Dan kruisen ze dit plaatje door. Het plaatje dat uiteindelijk overblijft is het tweede cijfer van het slot.

Bij de derde opdracht gaan de kinderen aan de slag met een woordzoeker. Met de letters die overblijven maken zij het derde cijfer van het slot.

Code kraken

Dan kan de code gekraakt worden! Klopt de code? Dan gaat het kistje open en verschijnt daar de laatste opdracht.
De laatste opdracht is een rebus om op te lossen. Met de oplossing kunnen zij in de klas op zoek gaan naar de sleutel van het tweede kistje (of naar de envelop) met de diploma’s.

Heb jij weleens een escape room met de klas gedaan?

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht van groep 3/4. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een reactie