Verschillende typen kinderen tijdens het buitenspelen

4 typen kinderen tijdens het buitenspelen

Elk kind is uniek en verschillen onderling in aanleg, gezinssamenstelling, sociaal milieu, leeftijd, ervaringen en nog veel meer. Ze kunnen in verschillende fasen van ontwikkeling zitten en andere interesses hebben. Als leerkracht moet je steeds weer verschillende overwegingen maken hoe je het kind het beste kunt stimuleren om een nieuwe stap in zijn ontwikkeling te maken. In dit artikel geef ik je meer informatie over het verschil in buitenspel tussen jongens en meisjes en benoem ik de verschillende typen kinderen tijdens het buitenspelen. Buitenspelen is namelijk voor alle kinderen ontzettend belangrijk! Als bron van dit artikel gebruik ik het boek: ‘Buitenspelen in het zonnetje‘ van uitgever ThiemeMeulenhoff.

Ook leuk! 3 redenen waarom buitenspelen belangrijk is.

Het verschil tussen jongens en meisjes
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in het algemeen is er een verschil te zien in het speelgedrag tussen jongens en meisjes. Meisjes houden van rustigere spelletjes, zijn socialer en worden minder snel boos. Ze vinden het ook erg fijn om op een rustig plekje te spelen. Jongens zijn daarentegen veel actiever, bewegen meer, laten zich meer horen en nemen met hun spel ook meer ruimte in. Ze vinden het leuk om dingen uit te proberen en hebben behoefte aan spel dat een zeker risico met zich meebrengt. Ook zijn ze competitiever ingesteld en uiten ze hun boosheid duidelijker, door bijvoorbeeld te vechten.

In de praktijk
Zeker als juf vinden we het soms lastig om met jongens om te gaan. Vaak willen we dat ze rustiger aan doen en benoemen we vooral het gedrag dat we niet willen zien. “Niet schreeuwen…”, “Niet stoeien…”, “Blijf van elkaar af…” of “Voorzichtig doen hoor…”. Het is belangrijk om hier bewust van te zijn en om het gedrag van jongens serieus te nemen. Ze moet stoeien ook buiten een plaats kunnen krijgen. Dit is goed mogelijk, wanneer er van tevoren spelregels worden opgesteld over waar dit kan en wat de grenzen zijn.

Meisjes hebben ook speciale aandacht nodig. Zij hebben behoefte om hun spel uit te kunnen bouwen, zonder dat ze lastig worden gevallen door de jongens. Een speelhuisje ervaren meisjes vaak als erg fijn.

In dit artikel geef ik meer informatie over het verschil in buitenspel tussen sekse en benoem ik de verschillende typen kinderen tijdens het buitenspelen.

Bouwers, Schouwers, Rauwers en Douwers
Marianne de Valck is gespecialiseerd in het geven van onafhankelijke informatie over spelen en speelgoed vanuit een pedagogische achtergrond. Zij maakt een onderscheid tussen vier typen kinderen, die elkaar gedeeltelijk overlappen.

Rauwers
Rauwers zijn echte doeners en duidelijk aanwezig. Ze hebben beweging nodig en houden van groot speelgoed. Ze houden van korte spelletjes met eenvoudige spelregels. Deze kinderen vinden het lastig om risico’s in te schatten kunnen daardoor in gevaarlijke situaties belanden.

Douwers
Douwers zijn echte doorzetters, die niet van ophouden willen weten. Ze zijn nieuwsgierig en willen graag weten hoe en waarom iets werkt. Vaak houden ze er een eigen logica op na en verzinnen hun eigen oplossingen. Ze houden van speelgoed dat veelzijdig is en spelletjes waarvoor strategie, kennis of handigheid nodig is. Douwers kunnen zich prima alleen vermaken, maar zijn ook bereid om met ander kinderen te spelen.

Schouwers
Schouwers zijn kinderen die hun zintuigen optimaal gebruiken. Ze houden van verzamelen en vinden buiten allerlei mooie spulletjes. Het zijn kinderen die observeren en dromen. Ze kunnen zich prima alleen vermaken, maar vinden het ook fijn om met anderen te spelen.

Bouwers
Bouwers zijn kinderen die houden van organiseren en leiden. Ze laten graag zien wat ze kunnen, zijn sociaal en betrokken.  Ze hebben behoefte aan spel met duidelijke spelregels en een rolverdeling.

In de praktijk
Elk kind heeft zijn eigen manier van spelen en zo kunnen ze elkaar op een mooie manier aanvullen. Als leerkracht is het belangrijk dat je rekening met deze verschillen houdt en dat je erkent dat niet iedereen hetzelfde hoeft te zijn. Elk kind moet ruimte krijgen om het spelen op zijn eigen manier te doen.

Op zoek naar spelsuggesties voor het buitenspelen? Lees dan mijn review over de buitenspeelmap. 

Wil je meer lezen over de verschillen tussen kinderen? Dan raad ik je aan om het boek ‘Buitenspelen in het zonnetje‘ te lezen. Hierin staat allerlei nuttige informatie en worden er praktische tips gegeven om het buitenspel te stimuleren. Ook wordt er uitgebreid omschreven hoe je allochtone kinderen bij het buitenspel kunt begeleiden en hoe je het beste om kunt gaan met kinderen die op zichzelf gericht zijn, angstige kinderen, dominante kinderen, overactieve kinderen en kinderen met lichamelijke problemen. 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *