Risicovol buitenspelen, waarom is dit nodig?

Risicovol buitenspelen, waarom dit stimuleren?

Twee weken geleden deed het adviescentrum voor Veiligheid een oproep om kinderen meer risicovol te laten spelen. Internationaal wetenschappelijk onderzoek toont aan dat riskant spelen goed is voor de ontwikkeling van kinderen. Daardoor leren ze risico’s inschatten, worden ze zelfredzaam en bouwen ze zelfvertrouwen op.

Wat is risicovol spelen?
Sandseter (2007), professor aan de Queen Maud University in Trondheim, Noorwegen omschrijft risicovol spelen als het uitvoeren van een spannende activiteit waarbij het kind risico kan lopen op lichamelijk letsel. Tegelijkertijd biedt het mogelijkheden en kansen om grenzen te verkennen en testen.

Ze heeft een classificatie gemaakt van zes categorieën die kinderen over de hele wereld aantrekt.

  1. Hoogte: kinderen klimmen in bomen of bouwwerken waardoor ze de wereld van bovenaf kunnen ervaren.
  2. Snelheid: de meeste kinderen houden van snelheid, net hard genoeg gaan om de controle te kunnen houden. Denk aan fietsen, glijden, schommelen of steppen.
  3. Gereedschap: volwassenen vinden messen of ander gereedschap al snel te gevaarlijk voor kinderen. Voor kinderen is het een uitdaging om met het gereedschap te mogen spelen wetende dat het bij een misstap eventueel pijn kan doen.
  4. Elementen: denk aan het spelen met vuur (fikkie stoken) of het spelen in een beekje.
  5. Stoeien: kinderen rennen elkaar achterna en houden van stoeien. Wie is de sterkste of de snelste?
  6. Uit het zicht: jonge kinderen kunnen ervan genieten om verstoppertje te spelen en om uit de buurt van de volwassenen te rennen. Het is best eng, maar o zo spannend!

Risicovol buitenspelen, waarom dit stimuleren?

Waarom risicovol buitenspelen?

Eigen grenzen herkennen
In onze westerse wereld proberen we onze kinderen erg te beschermen. Kinderen kunnen heel goed hun eigen capaciteiten herkennen. Meestal zijn ze prima in staat om activiteiten waaraan ze fysiek of emotioneel nog niet aan toe zijn te vermijden.

Stimuleert cognitieve vaardigheden
Uit onderzoek (Ross G. Alloway, Tracy Packiam Alloway, 2015) blijkt dat bij kinderen die veel activiteiten ondernemen waar een goed evenwicht voor nodig is het werkgeheugen wordt gestimuleerd. Denk aan activiteiten als balanceren of boompje klimmen.

Ervaringen opdoen met falen en succes hebben
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Dit is een bekende uitspraak van Pipi Langkous en zouden we aan de kinderen moeten doorgeven. Door dingen uit te proberen kunnen kinderen hun eigen grenzen testen. Ze zullen soms falen, maar vaak ook succes hebben.

Misschien zien ze een ander kind in een klimrek klimmen en krijgen hierdoor het zelfvertrouwen om het ook te proberen. Wanneer je als volwassene steeds aangeeft dat iets niet mag omdat het te gevaarlijk is zullen kinderen dit alleen van jou horen. Ze kunnen het niet zelf aanvoelen of ervaren. Laat hen zelf maar eens de uitdaging aangaan.

Stimuleert motorische vaardigheden
Door veel buiten te spelen en risicovolle activiteiten te ondernemen wordt de grove motoriek, evenwicht, ruimtelijk inzicht en coördinatie versterkt. Wanneer kinderen dit niet oefenen zullen ze wat houterig of onhandig worden. Hierdoor ontstaan er juist sneller ongelukjes.

Hoe kun je kinderen risicovol laten spelen?
Veel van mijn leerlingen groeien op in een flat en krijgen hierdoor weinig kansen om echt lekker te ravotten. Het is jammer dat voor scholen vaak strenge eisen worden gesteld. Er gelden vaak allerlei regels, omdat we niet willen dat een kind op school gewond raakt. Gelukkig zijn er wel steeds meer groene speelpleinen in Nederland te vinden.

Juist als ouder heb je daarom een belangrijke taak om het buitenspelen te stimuleren en om bijvoorbeeld met de kinderen naar het park of bos te gaan. Leun achterover en observeer. Tel een keer tot tien en grijp niet te snel in wanneer je kind iets onderneemt. Moedig je kind aan om nieuwe dingen uit te proberen, maar push het niet teveel. Laat de kinderen zelf experimenteren of organiseer een leuke buitenactiviteit.

Wat vind jij van risicovol buitenspelen? Probeer je dit aan te moedigen? Of houd je niet van risico’s?

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *