Effectief spellingonderwijs

Eén van de belangrijkste schoolvakken is spelling. Maar hoe zorg je er nou voor dat (bijna) alle kinderen de 80% norm halen? Onmogelijk zeg je misschien. Of dat kost me teveel tijd. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit meevalt en dat er heel wat mogelijk is. Ik wil je graag vertellen hoe ik het spellingonderwijs met behulp van de methode ‘Taal actief’ in groep 4 vorm geef.

Week 1:
Maandag: Geef les 1 en 2. Leg de strategie uit en laat de woorden in een schrift opschrijven.
De kinderen schrijven de woorden thuis nog eens over.
Laat de kinderen ook nieuwe woorden met de categorie bedenken.

Dinsdag: Laat les 1 en 2 in het werkboek maken.

Woensdag: Geef een 5-woorden dictee uit de categorie van les 1.
Nadat de kinderen de woorden op hebben geschreven, laat je een aantal kinderen de woorden op het bord schrijven. Bespreek intussen de categorie.

Donderdag: Geef een 5-woorden dictee uit de categorie van les 2.
Nadat de kinderen de woorden op hebben geschreven, laat je een aantal kinderen de woorden op het bord schrijven. Bespreek intussen de categorie.

Vrijdag: Laat de kinderen de woorden van les 1 en 2 oefenen met behulp van de woordkaartjes.

Week 2:
Maandag-donderdag: Herhaling week 1, maar dan met de categorie van les 3 en 4.

Vrijdag: Signaaldictee. Kijk het werk na en geef het schrift terug aan de kinderen.
Ze bekijken de woorden, die ze fout op hebben geschreven en bespreken met hun buurman hoe het woord wel moet.
Deze woorden schrijven ze op een post-it blaadje, die ze op hun tafel plakken.
Zo kunnen de kinderen de hele week op dit woord oefenen.
Loop intussen zelf rond om de woorden te controleren.

 

Week 3:
Maandag-dinsdag: De kinderen maken een extra kopieerblad van les 1 tot 4.
Afhankelijk op welke categorie de kinderen uitvallen.

Woensdag: geef een 6-woorden dictee uit de categorie van les 1 en 2.
Nadat de kinderen de woorden op hebben geschreven, laat je een aantal kinderen de woorden op het bord schrijven. Bespreek intussen de categorie.

Donderdag: geef een 6-woorden dictee uit de categorie van les 3 en 4.
Nadat de kinderen de woorden op hebben geschreven, laat je een aantal kinderen de woorden op het bord schrijven. Bespreek intussen de categorie.

Vrijdag: controledictee

Klaaropdracht
De kinderen, die n.a.v. het signaaldictee extra moeten oefenen laat je op de computer BLOON doen.
De rest van de kinderen kun je een woordzoeker laten maken of nog eens de woordkaartjes laten gebruiken.

Heb jij nog tips? Laat het me weten! 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geplaatst in: Taal

5 gedachtes over “Effectief spellingonderwijs

  1. Katinka zegt:

    Leuk om te lezen! Ik gebruik Spelling in Beeld en sinds die vernieuwd is ben ik er zeer over te spreken. Zelf doe ik ook nog wel wat aanpassingen. Op maandag leg ik de kinderen de regels uit van de 3 komende lessen (3e les is altijd een herhalingsles). Er zitten korte filmpjes bij die we kijken, we lezen alle woorden hard op en daarna schrijven de kinderen de woorden van de week op (ongeveer 20 woorden, die schrijf ik op het bord). Bij overschrijven ben is erg streng; het moet zonder fouten! Op dinsdag, donderdag en vrijdag geef ik een korte instructie maar lezen we ook altijd hard op de woorden op van de regels van deze week (zijn er best veel sinds de methode vernieuwd is) en herhaal ik oude regels van eerder, 3 á 4 kaarten per les. Zo lezen de kinderen de woorden vaak en blijven de regels veel terug komen. Hierdoor merk ik dat ze de lessen steeds vlotter en zonder fouten maken. Aan het einde van de week kun je een weekdictee afnemen. Uitzondering daargelaten werkt dit heel goed voor mijn kids! Herhalen is de sleutel.

  2. Evelien zegt:

    PS: AmbraSoft is eenmalig 30 euro voor ouders, zij kunnen dit pakket tot en met groep 8 gebruiken, voor meerdere kinderen in het gezin.
    Je kunt de instelling steeds aanpassen.

  3. Evelien zegt:

    Wat een leuke en bruikbare info staat er op jouw site! Heel fijn! Ik gebruikte in groep 4 ook AmbraSoft voor het oefenen van de woordpakketten. Je kunt ook als leerkracht zien waar de kinderen op uitvallen en je kunt werkbladen uitprinten met de woordpakketten of de categorie. Ouders kunnen een pakket aanschaffen (ongeveer 30 euro) en dan kunnen de kinderen ook thuis oefenen. Het programma biedt een gevarieerd aanbod van oefeningen en is heel gebruikersvriendelijk. Je kunt de woordpakketten oefenen, maar je kunt ook voor een categorie kiezen. Erg handig.

    Ook de tafels liet ik via AmbraSoft oefenen. Per week printte ik dan een werkblad uit. De computer houdt alles bij en zo halen de kinderen de tafels heel snel en zelfstandig. Pas als ze binnen een bepaalde tijd de oefeningen hebben gemaakt, krijgen ze een volgende tafel aangeboden. AmbraSoft geeft ook diploma’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *