Je bekijkt nu De bibliotheek in de klas

De bibliotheek in de klas

Ook dit jaar merkte ik in groep 3, dat na het trucje van het leren lezen, de interesse en het enthousiasme was afneemt. Dus tijd voor een plannetje! Ik had besloten om een heuse bibliotheek in de klas in te richten, in plaats van de boekenkasten op de gang waar de kinderen boeken uit mogen kiezen. Daarvoor gebruikte ik het pakket over de bibliotheek van De klas van juf Linda.

Voorpret

Nadat ik had uitgezocht welke onderdelen van het aangeleverde pakket ik wilde gebruiken, zijn we in de klas eerst begonnen met praten over welke boeken er eigenlijk allemaal zijn. We maakten een woordparaplu en gebruikten daarbij de kaartjes die in het pakket zaten. Op de blanco kaartjes schreef ik de boeken die de kinderen zelf bedachten.

Zo kwamen we erachter dat niet alle boeken in de bibliotheek thuishoren. Als je zelf in een dagboek schrijft, vindt je dat niet terug in de bieb en ook kookboeken lagen volgens mijn klas vaker in de keuken dan in de bibliotheek. Ook startte er de discussie over de speelgoedfolders die rond Sinterklaas in de brievenbus vallen. Dat is toch een speelgoedboek….?

We hebben samen afgesproken wat voor soort boeken er onze bibliotheek zouden komen. Dat waren uiteraard “gewone” leesboeken, strips (zowel Donald Duck junior, als de AVI strips), gedichtenbundels, sprookjes, informatieboeken en prentenboeken. Van deze laatste hebben de kinderen zelf een collectie uitgekozen bij de boekenkast van de kleutergroepen.

Inrichten

Nadat de keuzes gemaakt waren en de boeken verzameld, was het tijd om de bibliotheek samen in te richten. We haalden het boekenrekje van de gang, wat mandjes uit de kast en ik zette een open kast dwars op de muur om een knus hoekje te maken. Ook hebben we van een lege doos een computer gemaakt om de boeken “te bliepen”.

Daarnaast kreeg ieder kind een eigen pasje. Ik had hun pasfoto’s uit Parnassys geprint en daarna de pasjes uit het pakket met foto erop gelamineerd. Ook kreeg iedereen een eigen formulier om de geleende boeken op in te vullen. Soms deed de bibliothecaris dat (tijdens het circuit bijvoorbeeld), maar als die even vrij was, mochten ze zelf invullen. En daarna was het lezen geblazen!

We hadden de afspraak gemaakt om de boeken in te leveren in het boekenrekje en dat de bibliothecarissen van die dag deze bij de juiste categorie zouden terugzetten. Duidelijke afspraken die we samen in de kring hadden gemaakt zorgden ervoor dat de bieb netjes bleef.

Extra stimulans

Het werkte, het enthousiasme was terug en de kinderen begonnen weer fanatieker te lezen. Maar ik wilde nog meer. Dus verstopte ik in een aantal boeken gouden tickets. Zoek even op Pinterest en er is genoeg keuze. We hadden twee soorten tickets. Eentje voor een gratis boek. Daarvan was er voor iedereen een ticket verstopt. En vijf tickets voor een prijsje uit de prijzenpot. Wel moest je eerst het boek uitlezen en kunnen vertellen waar het over ging.

Ook maakte ik met de kaartjes uit het pakket een leesbingo. De bedoeling daarbij was dat de kinderen in de laatste twee weken dat we in de bieb gingen spelen van alle soorten tenminste 1 boek zouden lezen. Volle kaart betekende kiezen uit een (afgeschreven) boek of een prijsje uit de pot.

Rekenen met boeken

Het toeval wilde dat we in de rekenmethode bezig waren met blokkenbouwsels en dat in het pakket over de bibliotheek een leuk spel zat over bouwen met boeken. Aangezien we volgend jaar overgaan naar een nieuwe methode, lagen er stapels leesboekjes van de oude methode te wachten op een nieuwe eigenaar. daar konden we nog leuk even mee werken.

In het pakket zitten plattegronden met stapels boeken erop afgebeeld. Daarnaast zitten er cijferkaartjes bij. Deze heb ik gekopieerd en gelamineerd. Elk tweetal kreeg een enorme stapel boeken en een plattegrond in de eerste ronde. Daarna was het bouwen geblazen. Dit was een leuke afwisseling op het bouwen met blokjes. Hadden ze een opdracht klaar, dan laat je controleren door een ander tweetal en ruil je van plattegrond. Na een paar rondes, Gingen we met de cijferkaartjes zelf plattegronden leggen en die mocht je maatje dan gaan bouwen.

Het sloeg zo goed aan, dat we samen besloten om de materialen en een doos boeken in de bieb te leggen. Wanneer ze tijdens het circuit dan in de bieb aan de beurt waren, kon je ook dit spel nog een keer spelen.

De boekenkring

In de weken dat we over de bibliotheek werkten hebben we ook veel over boeken gepraat in de kring. Naast de woordparaplu maakten we ook een woordweb, wat heb je allemaal nodig om een bibliotheek te beginnen en hoe gaat dat daar allemaal in zijn werk. Er was helaas geen tijd om ook echt naar de bibliotheek in ons dorp te gaan, maar dat zou natuurlijk een leuk uitstapje zijn.

Voor de boekenkring had ik vragenkaartjes gemaakt. De eerste keer moesten de kinderen in tweetallen de boeken gaan verkennen aan de hand van die kaartjes. Dit waren simpele opdrachten zoals; zoek een rood boek, zoek het oudste boek, zoek een boek met een hele lange titel, zoek een boek over dieren en zoek een boek dat je graag zou willen lezen. Zo wist iedereen alvast welke boeken er ongeveer in onze bibliotheek zouden staan.

Daarnaast hielden we ook boekenkringen over een bepaald boek. De eerste keer had ik een boek uitgekozen en stelde vragen als; waar zou het over gaan, zou je dit boek willen lezen, ken je nog andere boeken van deze schrijver, enzovoort. Daarna las ik een stukje voor en hoopte daarmee hun nieuwsgierigheid te wekken. Dat lukte! Zo goed, dat daarna steeds iemand anders vragen mocht stellen over een gelezen boek.

Kortom, de bibliotheek in de klas, was een groot succes. Mijn doel om het leesplezier weer op peil te krijgen is zeker behaald. We hebben besloten om de bieb in een verkleinde vorm vorm te laten bestaan in de klas en elke week mag iemand anders zijn of haar boek aanprijzen in een boekenkring.

Geef een reactie