De kleine walvis in de winter

Review: de kleine walvis in de winter

‘De kleine walvis in de winter’ is het vervolg op het prentenboek ‘De kleine walvis’.  Benji Davies is er wederom in geslaagd om alleen al met een prachtige voorkant je aandacht te trekken. Ook dit keer is Edward van de Vendel de vertaler. Een prentenboek met deze keer iets meer tekst.

De inhoud
Wie denkt dat Boy de walvis is vergeten heeft het mis. Hij denkt zelfs dat hij overal een glimp van de walvis ziet en de teleurstelling is groot als het iets anders blijkt te zijn.

Lees verder

Review: Rekenbus mini met aanhanger

In een groep 2/3 combinatie kun je veel rekenlessen tegelijkertijd geven. Neem bijvoorbeeld de bussommen, deze zijn voor zowel groep 2 als groep 3 prima uit te voeren. De kinderen leren spelenderwijs optellen tot 10 (voor groep 2) en tot 20 (voor groep 3) en je kunt het koppelen aan de begrippen minder, meer en evenveel. Voor groep 2 is dit een goede voorbereiding voor het rekenonderwijs in groep 3, want dan krijgen ze echte bussommen op papier.

Lees verder

Review: Van de wal in de sloot

Een paar weken geleden liet ik jullie kennismaken met het spel ‘Dienaren van de koning‘ uit de methode ‘Met sprongen vooruit’. Vandaag wil ik vertellen over een ander spel dat geschikt is voor groep 3/4, namelijk ‘Van de wal in de sloot’. Dit is een rekenspel voor kinderen vanaf 7 jaar, maar uiteraard kun je als leerkracht zelf het beste inschatten of het iets is voor jouw groep. In dit artikel vertel ik je meer over het spel en geef ik ideeën hoe je binnen het spel kunt differentiëren.

Lees verder

Verliefde harten sommen groep 3

In groep 3 leren de kinderen de splitsingen van 1-10. Met de verliefde harten worden splitsingen tot 10 en aanvullingen tot 10 geoefend.

Door veel spelletjes te spelen worden de splitsingen goed geautomatiseerd. Ik heb harten met cijfers gemaakt waarmee de kinderen twee spellen kunnen spellen.

Lees ook eens mijn review over het spel Dotsy om de splitsingen te oefenen.

Verliefde harten
Print de harten met cijfers 3 keer uit op rood papier.

Lees verder

Memorie hoofdletters-kleine letters thema ruimte

In thema 7 van Lijn 3 maken de kinderen kennis met de hoofdletters. Ik heb kaartjes gemaakt waarmee verschillende spelletjes gespeeld kunnen worden. Zo oefenen de kinderen spelenderwijs de hoofdletters en leren ze welke letters bij elkaar horen.

Memorie
Alle kaartjes worden op tafel neergelegd. Om de beurt mag een speler twee kaartjes omdraaien. De leerling heeft memorie als er een set kan worden gemaakt met de hoofd- en kleine letter,

Lees verder

Boggle; kinderen maken woorden

Tijdens spelinloop of na de taaltoets laat ik de kinderen in groep 3 af en toe Boggle spelen. Dit is een hele leuke manier om te werken aan spelling en taalinzicht. Je kunt het op verschillende manieren spelen.

De uitdaging is om zoveel mogelijk verschillende woorden met de beschikbare letters uit het raster te maken.

Ik maak veel gebruik van spelend leren in de klas. Wil je meer weten over thematisch werken en spelenderwijs leren?

Lees verder

Executieve functies, wat doe je ermee?

Leerkrachten verwachten van kinderen dat zij in de klas goed functioneren en dat zij hun gedrag in goede banen kunnen leiden. Maar niet elke leerling kan dit even goed als zijn leeftijdsgenoten. Misschien heb jij ook wel een leerling in de groep die snel boos wordt of die langzaam is met opruimen of die geen twee dingen tegelijkertijd kan. Als hier sprake van is dan kan er bij de leerling een verstoring zijn in de executieve functies.

Lees verder

Help! Ik kan geen orde houden

Elke leerkracht heeft hier mee te maken, orde houden. Dit is iets waar veel studenten en beginnende leerkrachten tegenaan lopen en wat je vooral leert door veel te oefenen. Via de opleiding Master SEN maakte ik kennis met Peter Teitler.

Hij heeft samen met Ans van Brussel het boek ‘Lessen in orde‘ geschreven en geeft trainingen over o.a. klasmanagement en beïnvloeding van het gedrag van leerlingen. In zijn boek stelt hij dat orde houden een complexe aangelegenheid is.

Lees verder

Review: Dienaren van de koning

Ik ben een groot voorstander van spelend leren en gebruik veel spelletjes voor rekenen in de klas. Elke drie weken schrijf ik de doelen voor het nieuwe blok op en zoek ik hier spelletjes bij. We volgen de doelen van de methode, maar kiezen er bewust voor om niet alle lessen helemaal te maken. Soms slaan we lessen over of maken we minder opdrachten per les. Hierdoor blijft er tijd over om met concreet materiaal te werken en om spelenderwijs de rekenvaardigheden te automatiseren.

Lees verder

Woordkaarten Zon, maan en sterren

Vanaf maandag werken we in groep 2/3 drie weken lang over het thema ‘Zon, maan en sterren’. In de taalmethode voor groep 3 zitten woordenschatlessen verwerkt en wanneer dit mogelijk is geven we deze ook aan groep 2. Soms zijn de woorden te lastig en maak ik zelf extra woordkaarten met basiswoorden. Voor dit thema heb ik ook woordkaarten gemaakt die zowel voor groep 2 als groep 3 geschikt zijn.

Ook leuk:
– Memorie hoofdletters-kleine letters in het thema ruimte.

Lees verder

Themahoek: ‘Zon, maan en sterren’

De komende drie weken werken we in groep 2/3 over het thema ‘Zon, maan en sterren’. Vandaag heb ik een begin gemaakt met de themahoek. Samen met de kinderen wil ik deze nog verder uitbreiden. Eerst wil ik met ze gaan nadenken hoe astronauten eten/drinken, slapen en werken en met deze informatie kunnen we de themahoek uitdiepen. De basis van deze hoek is de raket die ik van Kartonhuis heb gekregen. Hier vertel ik je graag meer over.

Lees verder

Dit is mijn lichaam

De komende weken werken we rondom het thema ‘Mijn lijf’. De afgelopen week mochten de kinderen van groep 3 in tweetallen elkaars lijf tekenen. Kind 1 ging op het behang liggen en kind 2 trok met een stift het lichaam om. Daarna schreven ze de lichaamsdelen op de tekening.

Ook leuk
– Themahoek: ‘Apotheek’.
– Themahoek: ‘Bij de dokter’.
– Puzzel je lichaam.

Lees verder