{"id":23089,"date":"2018-01-15T19:30:00","date_gmt":"2018-01-15T18:30:00","guid":{"rendered":"https:\/\/klasvanjuflinda.nl\/?p=23089"},"modified":"2018-10-12T15:25:47","modified_gmt":"2018-10-12T13:25:47","slug":"meidenvennijn-in-de-klas-wat-doe-je-er-aan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/klasvanjuflinda.nl\/gedrag\/gedragsproblemen\/23089\/meidenvennijn-in-de-klas-wat-doe-je-er-aan\/","title":{"rendered":"Meidenvenijn in de klas, wat doe je er aan?"},"content":{"rendered":"

Ik vind het ontzettend leuk om in de middenbouw les te geven. De kinderen krijgen steeds meer een eigen mening, hun persoonlijkheid wordt nog meer gevormd en ze beginnen zelf te ontdekken wat ze wel en niet willen.<\/p>\n

In deze leeftijdscategorie worden vriendschappen gevormd, maar ook kinderen bewust buitengesloten. Misschien wel het bekendste fenomeen is het meidenvenijn in deze groepen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.<\/p>\n

Meidenvennijn in de klas<\/strong>
\nIn sommige groepen kan er erg veel sprake zijn van meidenvenijn. Meiden die samenklitten, fluisteren en anderen bewust buitensluiten. Je kent vast wel de verschillende fasen<\/a> van het groepsproces. Wanneer je de groep niet lekker aan het werk krijgt (performing) dan vraagt het sociale proces opnieuw de aandacht van de leerkracht.<\/p>\n

Bij jongens lijkt het allemaal wat makkelijker te gaan. Zij bepalen onderling wie er de baas is en die bepaalt wat er gaat gebeuren. Zodra de rangorde is bepaald komt er duidelijkheid en rust in de groep. Bij meiden gaat het allemaal wat subtieler. Ook hier is sprake van een hi\u00ebrarchie, maar die wordt minder openlijk bepaald.\u00a0<\/p>\n

Bij meisjes zien we vaak dat ze elkaar manipuleren en over elkaar roddelen. Het gaat er bij hen niet om wie het sterkst is, maar wie het aardigst wordt gevonden. En dat is een term die moeilijker vast te stellen is dan ‘sterk’ bij de jongens.<\/p>\n

De verschillende rollen<\/strong>
\nJe kunt als leerkracht een aantal rollen binnen meidengroepjes signaleren. Rosalind Wiseman geeft in haar boek
Queen Bees en Wannabes<\/a> een uitgebreide rolverdeling:<\/p>\n