{"id":23314,"date":"2018-02-01T10:00:00","date_gmt":"2018-02-01T09:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/klasvanjuflinda.nl\/?p=23314"},"modified":"2018-07-01T21:08:38","modified_gmt":"2018-07-01T19:08:38","slug":"spellentip-denkdobbelen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/klasvanjuflinda.nl\/leren\/klasmanagement-leren\/23314\/spellentip-denkdobbelen\/","title":{"rendered":"Spellentip: Denkdobbelen"},"content":{"rendered":"

In steeds meer groepen wordt er aandacht besteed aan filosofie. Dit lijkt iets heel ingewikkelds, maar door een spel als Denkdobbelen<\/a> te gebruiken worden kinderen al op een leuke manier aan het denken gezet. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.<\/p>\n

Deze blog is geschreven in samenwerking met filosofiejuf.nl.\u00a0<\/em><\/p>\n

Filosoferen<\/strong>
\nMisschien word je niet gelijk enthousiast van het idee om te filosoferen met de kinderen. Maar toch is dit ontzettend leuk om te doen. Juist kinderen kunnen hele bijzondere en wijze dingen zeggen. Tijdens het filosoferen leren de kinderen kritisch denken door vragen te stellen. Kan dit eigenlijk wel? En is het waar omdat een ander het zegt?<\/p>\n

Denkdobbelen<\/strong>
\nHet spel Denkdobbelen is een mooi hulpmiddel wanneer je op eenvoudige wijze aan de slag wilt gaan met filosoferen. Het materiaal is ontwikkeld om te gebruiken met kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Op het bordspel staan vier gedachtenwolken waar je woorden op kunt schrijven met een whiteboard stift. De woorden in de wolkjes vormen samen een zin of een vraag.\u00a0Je stelt\u00a0deze zinnen of vragen samen door te dobbelen met de dobbelstenen.<\/p>\n

De kinderen leren zo op een speelse manier filosoferen, redeneren, creatief denken, outside-the-boxdenken en fantaseren. Ook ontwikkelen ze hun gespreksvaardigheden en worden de overige taaldomeinen gestimuleerd.<\/p>\n

Wat ik zo fijn vind aan dit materiaal is dat je het op zoveel verschillende manieren kan gebruiken:<\/p>\n

1. Denkdobbelvragen<\/strong>
\nDit spel is heel erg leuk om met een klein groepje kinderen te spelen. In de rode wolk worden de hulpwerkwoorden: kunnen, mogen, moeten<\/em> en willen<\/em> ingevuld. In de blauwe wolk worden zelfstandig naamwoorden geschreven. In de groene wolk komen tijd- of plaatsbepalingen, denk aan ‘altijd’ of ‘nergens’. Ten slotte worden in de gele wolk werkwoorden geschreven.<\/p>\n

In elke wolk komt een pion. Met de dobbelsteen wordt gedobbeld. Zo ontstaan er vragen als:<\/p>\n