{"id":7428,"date":"2013-10-23T08:41:01","date_gmt":"2013-10-23T08:41:01","guid":{"rendered":"https:\/\/klasvanjuflinda.nl\/?p=7428"},"modified":"2016-07-08T11:49:07","modified_gmt":"2016-07-08T09:49:07","slug":"weggeefactie-maandtaak-alle-zaakvakken-samen-in-een-methode","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/klasvanjuflinda.nl\/recensies\/websites\/7428\/weggeefactie-maandtaak-alle-zaakvakken-samen-in-een-methode\/","title":{"rendered":"Maandtaak: Alle zaakvakken samen in \u00e9\u00e9n methode"},"content":{"rendered":"
Wat ik zo heerlijk vind bij het werken met kleuters is dat alle activiteiten rond een bepaald thema worden georganiseerd. Ik merk dat bovenbouwleerkrachten, die werken op traditionele basisscholen hier erg tegen aan lopen. De kinderen krijgen bijvoorbeeld op maandag een biologieles over brood, dinsdag een aardrijkskundeles over de polders en op donderdagmiddag een geschiedenisles over de jagers en boeren. Doordat je met zoveel verschillende onderwerpen bezig bent moet je het beperken tot een les en is het lastiger om hier een thema aan te koppelen met bijvoorbeeld een thematafel of excursie.<\/p>\n
<\/p>\n
Een maand lang werken rondom een thema Maandtaak in de praktijk Doordat je een maand rondom een bepaald thema werkt kun je veel extra activiteiten doen om zo het onderwerp nog meer uit te diepen. Vanaf week 1 maakte ik bijvoorbeeld samen met de kinderen een thema- en boekentafel. Door de thematafel in te zetten kon ik ook de woordenschat van de kinderen uitbreiden. Tijdens de handvaardigheidslessen hebben we een koe gekleid en als afsluiting zijn we op bezoek geweest bij een echte kaasboerderij.<\/p>\n Ook leuk! Hoe laat je kinderen ontdekkend leren?<\/a><\/p>\n Differentiatie Proefmaand<\/strong> Weggeefactie Het was echt moeilijk kiezen! Ik heb alle motivaties gelezen en daar 3 winnaars uitgekozen, namelijk:
\n<\/b>Vorig schooljaar werkte ik in groep 5 en gebruikte ik tijdens de zaakvakken de methode \u2018Maandtaak<\/a>\u2019. Samen met de kinderen werk je een maand lang over een bepaald thema. Tijdens dit thema komen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur aan bod. Daarnaast worden er ook idee\u00ebn gegeven voor handvaardigheid, natuurkunde en techniek. Maandtaak is een digitale methode, dus de lesboeken blijven in de kast.<\/p>\n
\n<\/b>In groep 5 werk je bijvoorbeeld in de maand september over \u2018De boerderij\u2019. De kinderen krijgen elke week twee keer een les uit \u2018Maandtaak\u2019. In de eerste week staat het vak aardrijkskunde centraal. Op de website vind je als leerkracht de handleiding, links naar filmpjes, vertelplaten, extra lesidee\u00ebn en het werkblad van die week. Na deze week weten de kinderen wat een akkerbouwbedrijf en een veehouderij is en kunnen ze boerderijdieren benoemen en aangeven waarvoor ze nuttig zijn. In week 2 komt geschiedenis (Hoe werd vroeger kaas en boter gemaakt) aan bod en in week 3 natuur (Wat kun je van melk maken). In week 4 krijgen de kinderen het huiswerkblad mee naar huis met een samenvatting van de lessen en maken ze de toets.<\/p>\n
\n<\/b>Er zijn kinderen die zelf van een boerderij komen en deze kinderen kun je dan een ander takenpakket met moeilijkere opdrachten geven. Maandtaak bestaat uit drie kleuren: blauw, rood en geel. Kinderen in de blauwe groep doen mee met de leerkracht, kinderen van de rode groep mogen de rode opdrachten zelfstandig maken en kinderen van de gele groep (uitdaging) mogen de gele opdrachten zelfstandig maken. Deze kinderen kun je laten werken met werkwijzers. Aan de hand van een stappenplan maken de kinderen bijvoorbeeld een werkstuk, muurkrant of bereiden een presentatie voor. De werkwijzers staan ook op de website van Maandtaak.
\nJe kunt ook alle kinderen zelfstandig de opdrachten laten maken. Ze kijken dan zelf de filmpjes op de computer en zoeken informatie op. De opdrachten, die zijn afgerond noteren ze dan op hun registratieformulier. <\/b><\/p>\n
\nIk kan Maandtaak<\/a> echt aanraden, zeker omdat ik er zelf mee heb gewerkt. Het is een hele leuke en effectieve manier om de zaakvakken te geven. De methode dekt de kerndoelen ori\u00ebntatie op jezelf en de wereld, mens en samenleving, natuur en techniek, ruimte en tijd. Je kunt een gratis proefmaand aanvragen om te zien of Maandtaak iets voor jouw groep of school is. Je krijgt dan de beschikking over alle mogelijkheden die Maandtaak biedt, zoals werkbladen, registratieformulieren, toetsen en alle handleidingen. Mocht je daarna definitief gebruik willen maken van Maandtaak, dan betaal je voor het cursusjaar 2013-2014\u00a0\u20ac 75,-\u00a0per groep. Mocht je later in het schooljaar een licentie aanvragen, dan krijg je per gemiste maand 10% korting.<\/p>\n
\n<\/b>Ben je enthousiast geworden en wil je het zeker weten voor jouw groep gebruiken? Dan heb ik goed nieuws! Ik mag 3x een jaarlicentie voor een groep naar keuze ter waarde van \u20ac75,- weggeven! Mail voor 6 november naar info@klasvanjuflinda.nl<\/a> en vertel waarom jij kans wilt maken op deze leuke prijs!<\/del><\/p>\n
\n– Marjan Hulzebosch
\n– Mathilda Oudman
\n– Nicole Vullings<\/p>\n