{"id":87002,"date":"2023-10-27T10:06:42","date_gmt":"2023-10-27T08:06:42","guid":{"rendered":"https:\/\/klasvanjuflinda.nl\/?p=87002"},"modified":"2023-11-01T09:38:43","modified_gmt":"2023-11-01T08:38:43","slug":"natuurhoek-de-kastanjeboom-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/klasvanjuflinda.nl\/seizoen-en-feest\/87002\/natuurhoek-de-kastanjeboom-2\/","title":{"rendered":"Natuurhoek de kastanjeboom"},"content":{"rendered":"\n

De bladeren vallen van de bomen de herfst is weer aangebroken. In het gras liggen de kastanjes op de grond. De perfecte tijd voor het inrichten van een natuurhoek de kastanjeboom<\/a>. In mijn klas (@jufsels<\/a>) ben ik hier druk mee bezig geweest. In deze blog vertel ik je graag hoe ik dit heb gedaan.<\/p>\n\n\n\n

De herfstmand<\/h2>\n\n\n

De juf heeft een mand op schoot. De leerlingen zijn nieuwsgierig wat er in de mand zit. De juf is naar het bos geweest in het weekend en heeft wat meegenomen voor in de klas, maar het prikt wel. Wat zou de juf in haar mand hebben. De leerlingen beginnen te raden en denken aan een egel, maar juf haalt een bolster uit de mand. De prikkelige bolster gaat de klas rond en de leerlingen mogen even voelen. Maar wat zit er nu in een bolster? De klas weet het een kastanje, de juf haalt uit de mand ook een kastanje.<\/p>\n

<\/p>\n

Daarna wordt er samen naar een filmpje op Schooltv <\/a>gekeken over de kastanjeboom. Met de voorkennis en de nieuwe kennis die ze hebben opgedaan hebben de leerlingen een woordweb gemaakt, en is de start van de natuurhoek gemaakt. \u00a0<\/p>\n

<\/p>\n

Natuurhoek de kastanjeboom<\/h2>\n

<\/p>\n

<\/p>\n

Na de startactiviteit en het maken van een woordweb is het de volgende dag tijd voor het inrichten van de natuurhoek. Vooraf lezen bekijken we het prachtige boek : het wonder van de kastanje.<\/a> Daarna wordt er samen met de leerlingen de hoek ingericht.<\/p>\n

<\/p>\n

<\/p>\n

Door samen met de leerlingen de hoek in te richten zijn zij eigenaar van de hoek en zijn de leerlingen meer betrokken bij de natuurhoek. En doen we een beroep op de mondeling taalontwikkeling en woordenschat. De leerlingen gaan samen in gesprek over de natuurhoek en wat zij nodig hebben om deze hoek in te kunnen richten.<\/p>\n

<\/p>\n

<\/p>\n

Voor de aankleding hebben wij gebruik gemaakt van de natuurhoek de kastanjeboom<\/a>. En natuurlijk zijn we buiten opzoek geweest naar kastanjes.<\/p>\n