Hoekenwerk in groep 3

Hoekenwerk in groep 3, is dat iets voor jou?

Herken je dit?

De kinderen komen vol enthousiasme je groep binnen. Na zes weken vakantie is het dan eindelijk zo ver: ‘Yes, we leren lezen!’ Maar na een paar weken is bij veel kinderen een duidelijke verandering zichtbaar, want wat is het pittig! Eigenlijk zou je de kinderen meer willen laten spelen in de hoeken, maar hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat de overgang van groep 2 naar groep 3 soepeler verloopt? De onderwijstijd wil je immers wel nuttig gebruiken. Natuurlijk laat je de kinderen weleens een reken- of taalspelletje spelen, maar het liefst wil je samen met de kinderen een interessant onderwerp uitdiepen en aan de slag met thematisch werken. Met de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ ga je hier verandering in brengen. Via een online leeromgeving krijg je toegang tot vijf modules boordevol inspiratie, concrete praktijkvoorbeelden en tips. Tijdens deze periode ga je samen met de kinderen rondom een thema werken dat zij interessant vinden. Ze echt vanuit betrokken- en nieuwsgierigheid leren hoe ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden en samen situaties uit de wereld om hen heen nabootsen. 

Het is super om de betrokkenheid van de kinderen te zien bij een thema! De cursus geeft handvatten om met thematisch werken aan de slag te gaan. Het is fijn veel voorbeelden te zien en te lezen, zodat je direct een koppeling naar de praktijk kunt maken. De cursus is erg inspirerend!

Laura Manten

Ontdek hoe je net als 850+ andere scholen
aan de slag kunt gaan met het thematisch werken!

Module 1: Leren door spel

Je start de cursus met achtergrondinformatie over het spelend leren in groep 3. Hoe leren jonge kinderen? En hoe kun je de overgang van informeel naar formeel leren verkleinen? Daarnaast ga je je verdiepen in de basis van het thematisch werken. Je leert hoe je een geschikt thema kiest, wat betekenisvolle activiteiten zijn en hoe je een themaopzet maakt.

Module 2: De organisatie

Tijdens de tweede module ga je aan de slag met het ontwerpen van startactiviteiten en leer je hoe je betekenisvolle activiteiten vanuit de doelen kunt organiseren. Ook krijg je tips voor het organiseren van het hoekenwerk. Wat heb je nodig, wat zijn eventuele bezwaren die weggenomen moeten worden en hoe regel je het concreet in de praktijk?

Module 3: Themahoek en rollenspel

Deze hele module draait om het inrichten van de themahoek en het organiseren van rollenspel. Hoe kun je creatieve activiteiten en de reken- en taaldoelen koppelen aan spel? Hoe maak je er een echte groep 3 hoek van? Wat kun je als leerkracht doen om het spel te verdiepen? Je krijgt diverse voorbeelden en ideeën toegereikt.

Module 4: Overige hoeken

Tijdens de vierde module krijg je inspiratie en suggesties voor de overige hoeken. Denk aan de bouw-, lees-, reken- en natuurhoek en de verteltafel. We gaan het bijvoorbeeld hebben over hoe je leesdoelen kunt toevoegen aan de bouwhoek, hoe je de rekenhoek kunt vormgeven en hoe je de kinderen meer kunt laten verwonderen over de natuur.

Module 5: Reflectie en evaluatie

Het werken in thema’s verloopt in een cyclus. Je werkt toe naar een eindproduct, vervolgens volgt er een rustperiode en start je met de voorbereidingen van een nieuw thema. Hoe kun je een thema goed met de kinderen afsluiten? Waar moet je aan denken tijdens het evalueren van een thema? En hoe reflecteer je op je eigen handelen?

Facebook community

Kom je er even niet uit? Of heb je ideeën nodig? Geen probleem! Je krijgt als cursist toegang tot een besloten Facebook community waar je al je vragen over het thematisch werken kunt stellen. Ook ontmoet je hier collega’s die met hetzelfde traject bezig zijn en waar je ervaringen mee kunt uitwisselen. Dit is heel fijn als je de enige groep 3 leerkracht op school bent.

Gastsprekers

Binnen het onderwijsveld zijn er allerlei experts te vinden. Ook zij willen graag een bijdrage leveren en je inspireren om met het thematisch werken aan de slag te gaan. Om een tipje van de sluier te lichten; Petra Kroon geeft een webinar over de rekenhoek, Jason van Nieuwsgierig Denken deelt een inspiratievideo rondom nieuwsgierigheid en de meiden achter Hippe Hoeken geven tips voor het inrichten van je lokaal.

Marieke Versteeg

Wat erg fijn is aan deze cursus is dat er meerdere manieren van thematisch werken worden aangeboden. Zo kun je zelf kiezen wat bij jou, jouw klas, en jouw school past. Ik ben gelijk, ook dankzij de vele praktische en inspirerende voorbeelden, aan de slag gegaan met het opstarten van een thema.

Over Linda Willemsen

Mijn naam is Linda en ik inspireer al ruim 10 jaar leerkrachten uit de onder- en middenbouw op mijn website klasvanjuflinda.nl. Mede dankzij mijn enthousiasme over het spelenderwijs leren is er in het onderwijs een heuse verandering zichtbaar. In 2016 ben ik daarom ook genomineerd geweest voor leraar van het jaar.

Met mijn ervaring in de onderbouw weet ik precies wat leerkrachten nodig hebben om de lessen taal en rekenen spelenderwijs vorm te geven. Ik ben een groot voorstander van thematisch onderwijs en streef naar een combinatie van werken uit boeken en spelen en leren in hoeken. Niet alleen bij de kleuters, maar juist ook in de hogere groepen.

Via mijn blogs, workshops en cursussen hoop ik op een persoonlijke manier ook jou te inspireren om hier op korte termijn mee aan de slag te gaan. Op dit moment heb ik al meer dan 850 leerkrachten geholpen om het thematisch werken in groep 3 op te zetten.

Alle informatie op een rij

Deze cursus is zeer praktisch en daardoor kreeg ik helemaal zin om het te gaan vormgeven en uitwerken. Ik ben in hoog tempo er doorheen gegaan, omdat ik het erg leuk vond en door wilde blijven lezen! Inmiddels al veel lesideeën en tips in praktijk kunnen brengen en meegenomen ter voorbereiding op volgend schooljaar. Aanrader!

Elene Honing

Veelgestelde vragen

Voor groep 3 leerkrachten die aan de slag willen met het thematisch werken in de middag. Tijdens deze cursus werk je een thema uit en ontwerp je de daarbij behorende hoeken.

Heb je al ervaring met hoekenwerk? Ook dan kan deze cursus geschikt voor je zijn. Je leert namelijk ook hoe je een thema betekenisvol maakt, hoe je leerdoelen in de themahoek integreert en hoe je de kinderen bij het thema kunt betrekken. Je duikt dus echt de diepte in.

Na aanmelden doe je mee met de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’. Via een online leeromgeving krijg je toegang tot vijf modules boordevol inspiratie, concrete praktijkvoorbeelden en tips.

Je krijgt daarnaast toegang tot een besloten Facebook community waar je al je vragen over het thematisch werken kunt stellen. 

Dit kunt je grotendeels zelf invullen. Elke week komt er een nieuwe module vrij in de online leeromgeving. Het zijn in totaal vijf modules. Elke module bestaat uit teksten, video’s en podcastafleveringen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om op een woensdagmiddag alles te volgen.

Je kunt er ook voor kiezen om dit over de week te verspreiden. Een podcast kun je natuurlijk ook prima tijdens het wandelen beluisteren. Bij elke module zit een werkboek dat jou helpt om het hoekenwerk vorm te geven. De opdrachten zijn niet verplicht. Je hoeft ze ook niet op te sturen.

Het is heel fijn (ook om het te borgen binnen de school) om de cursus samen met een collega te volgen. Je kunt bijvoorbeeld een aantal woensdagmiddagen plannen om samen een module te lezen en een thema voor te bereiden. 

Je betaalt per collega om toegang te krijgen tot de cursus. Zo kan elke leerkracht onder een eigen account inloggen en op zijn eigen tempo de cursus volgen. Daarnaast krijgt elke cursist een certificaat van deelname. Het is niet toegestaan om met meerdere collega’s op hetzelfde account in te loggen. 

Tijdens de cursus neem ik je van A tot Z mee in hoe je het hoekenwerk succesvol kunt vormgeven. We beginnen met een stukje theorie; hoe kun je de overgang van informeel naar formeel leren verkleinen en waarom is dit belangrijk?

Je leert hoe je een geschikt thema kiest, wat betekenisvolle activiteiten zijn en hoe je een themaopzet maakt. 
Vervolgens gaan we ons richten op de organisatie van het hoekenwerk. Kies je voor een circuit of voor een kiesbord? En hoe regel je dit concreet in de praktijk?

Als je alles hebt uitgedacht is het tijd om echt aan de slag te gaan. Samen met de kinderen ga je de themahoek inrichten. Je leert hoe je doelen aan spel kunt verbinden en wat je kunt doen om het spel te verbreden.

Ook gaan we kijken naar de overige hoeken. Denk aan de bouw-, lees-, reken- en natuurhoek en de verteltafel. We gaan het bijvoorbeeld hebben over hoe je een functionele rekenhoek inricht en hoe je de seizoenen in de klas kunt betrekken.

Ten slotte kijken we naar hoe je het thema kunt afsluiten en reflecteer je op je eigen handelen.

In de besloten Facebookgroep zal ik extra tips delen. Daarnaast gaan Laura en ik (Linda) regelmatig een keer live om vragen te beantwoorden. Hier hoef je niet live bij te zijn. Je kunt van tevoren vragen insturen.

Kortom de Facebookgroep is een mooie manier om andere groep 3 leerkrachten te ontmoeten die ook met het hoekenwerk aan de slag gaan. Maar ook om je vragen te stellen, successen te vieren en elkaar te helpen als je even vastloopt.

Je kunt de cursus op verschillende manieren betalen, waaronder iDeal, Bancontact en op rekening. Als leerkracht heb je per 1 FTE recht op €500,- persoonlijk bijscholingsbudget per jaar.

Geen probleem, je kunt altijd mailen naar [email protected]. Ik help je graag verder.

 

Anouk Mensink

De cursus is heel afwisselend met veel praktijkvoorbeelden, literatuur, podcasts, filmpjes en foto’s. Daarnaast is het praktisch en kan je er tijdens het volgen van de cursus direct mee aan de slag. Een aanrader voor iedere leerkracht die in hoeken aan de slag wil gaan!

Aan de slag met hoekenwerk in groep 3?

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met thematisch werken? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Je leert hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten kunt opzetten en hoe je het hoekenwerk doelgericht kunt inzetten in groep 3.

Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van veel andere leerkrachten komen in deze  online cursus samen.

Bij elk module zit een werkboek. Hierin staan reflectie- en opdrachten, die je helpen om het thematisch werken stap voor stap te integreren. Werk je samen met een duo-collega? Dan is dit ook een fijn document om samen te gebruiken.