Hoekenwerk in groep 3

Hoekenwerk in groep 3, is dat iets voor jou?

Herken je dit?

De kinderen komen vol enthousiasme je groep binnen. Na zes weken vakantie is het dan eindelijk zo ver: ‘Yes, we leren lezen!’ Maar na een paar weken is bij veel kinderen een duidelijke verandering zichtbaar, want wat is het pittig! Eigenlijk zou je de kinderen meer willen laten spelen in de hoeken, maar hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat de overgang van groep 2 naar groep 3 soepeler verloopt? De onderwijstijd wil je immers wel nuttig gebruiken. Natuurlijk laat je de kinderen weleens een reken- of taalspelletje spelen, maar het liefst wil je samen met de kinderen een interessant onderwerp uitdiepen en aan de slag met thematisch werken.

Met de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ gaan we hier verandering in brengen. Samen met andere leerkrachten volg je een traject van zes weken en koppelen we direct de theorie aan de praktijk. Elke week krijg je toegang tot een module boordevol inspiratie, concrete praktijkvoorbeelden en tips. Tijdens deze periode ga je samen met de kinderen zes tot acht weken rondom een thema werken dat zij interessant vinden. Ze echt vanuit betrokken- en nieuwsgierigheid leren hoe ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden en samen situaties uit de wereld om hen heen nabootsen.

Het is super om de betrokkenheid van de kinderen te zien bij een thema! De cursus geeft handvatten om met thematisch werken aan de slag te gaan. Het is fijn veel voorbeelden te zien en te lezen, zodat je direct een koppeling naar de praktijk kunt maken. De cursus is erg inspirerend!

Laura Manten

Ontdek hoe je net als 350+ andere scholen
aan de slag kunt gaan met het thematisch werken!

Module 1: Leren door spel

We starten de cursus met achtergrondinformatie over het spelend leren in groep 3. Hoe leren jonge kinderen? En hoe kun je de overgang van informeel naar formeel leren verkleinen?

Daarnaast gaan we ons verdiepen in de basis van het thematisch werken. Je leert hoe je een geschikt thema kiest, wat betekenisvolle activiteiten zijn en hoe je een themaopzet maakt.

Module 2: De organisatie

Tijdens de tweede module gaan we aan de slag met het ontwerpen van startactiviteiten en leer je hoe je betekenisvolle activiteiten vanuit de doelen kunt organiseren.
Ook krijg je tips voor het organiseren van het hoekenwerk. Wat heb je nodig, wat zijn eventuele bezwaren die weggenomen moeten worden en hoe regel je het concreet in de praktijk?

Module 3: Themahoek en rollenspel

Deze hele module draait om het inrichten van de themahoek en het organiseren van rollenspel. Hoe kun je creatieve activiteiten en de reken- en taaldoelen koppelen aan spel? Hoe maak je er een echte groep 3 hoek van? Wat kun je als leerkracht doen om het spel te verdiepen? Je krijgt diverse voorbeelden en ideeën toegereikt.

Module 4: Overige hoeken

Tijdens de vierde module krijg je inspiratie en suggesties voor de overige hoeken. Denk aan de bouw-, lees-, reken- en natuurhoek en de verteltafel. We gaan het bijvoorbeeld hebben over hoe je leesdoelen kunt toevoegen aan de bouwhoek, hoe je de rekenhoek kunt vormgeven en hoe je de kinderen meer kunt laten verwonderen over de natuur.

Module 5: Reflectie en evaluatie

Het werken in thema’s verloopt in een cyclus. Je werkt toe naar een eindproduct, vervolgens volgt er een rustperiode en start je met de voorbereidingen van een nieuw thema. Hoe kun je een thema goed met de kinderen afsluiten? Waar moet je aan denken tijdens het evalueren van een thema? En hoe reflecteer je op je eigen handelen?

Facebook community

Kom je er even niet uit? Of heb je ideeën nodig? Geen probleem! Je krijgt als cursist toegang tot een besloten Facebook community waar je al je vragen over het thematisch werken kunt stellen. Ook ontmoet je hier collega’s die met hetzelfde traject bezig zijn en waar je ervaringen mee kunt uitwisselen. Dit is heel fijn als je de enige groep 3 leerkracht op school bent.

Online begeleiding

Gedurende deze periode vindt er elke week een Q&A plaats. Tijdens deze sessies kom ik een uur live in de Facebookgroep, deel ik extra inspiratie en kan ik direct antwoord op je vragen geven. Deze gesprekken kun je ook achteraf terugkijken.

Challenges

In de Facebookgroep vinden wekelijkse challenges plaats. Dit geeft je een extra boost om direct te starten met de opdrachten en het uitvoeren van het hoekenwerk in de klas. Elke week zijn er prachtige prijzen te winnen, bijvoorbeeld een 1 op 1 moment om samen over je thema te sparren, educatief materiaal en interessante boeken.

Gastsprekers

Binnen het onderwijsveld zijn er allerlei experts te vinden. Ook zij willen graag een bijdrage leveren en je inspireren om met het thematisch werken aan de slag te gaan. Om een tipje van de sluier te lichten; Petra Kroon geeft een webinar over de rekenhoek, Jason van Nieuwsgierig Denken deelt een inspiratievideo rondom nieuwsgierigheid en de meiden achter Hippe Hoeken geven tips voor het inrichten van je lokaal.

Marieke Versteeg

Wat erg fijn is aan deze cursus is dat er meerdere manieren van thematisch werken worden aangeboden. Zo kun je zelf kiezen wat bij jou, jouw klas, en jouw school past. Ik ben gelijk, ook dankzij de vele praktische en inspirerende voorbeelden, aan de slag gegaan met het opstarten van een thema.

Over Linda Willemsen

Mijn naam is Linda en ik inspireer al 10 jaar leerkrachten uit de onder- en middenbouw op mijn website klasvanjuflinda.nl. Mede dankzij mijn enthousiasme over het spelenderwijs leren is er in het onderwijs een heuse verandering zichtbaar. In 2016 ben ik daarom ook genomineerd geweest voor leraar van het jaar.

Met mijn ervaring in de onderbouw weet ik precies wat leerkrachten nodig hebben om de lessen taal en rekenen spelenderwijs vorm te geven. Ik ben een groot voorstander van thematisch onderwijs en streef naar een combinatie van werken uit boeken en spelen en leren in hoeken. Niet alleen bij de kleuters, maar juist ook in de hogere groepen.

Via mijn blogs, workshops en e-cursussen hoop ik op een persoonlijke manier ook jou te inspireren om hier op korte termijn mee aan de slag te gaan. Op dit moment heb ik al meer dan 350 scholen geholpen om het spelend leren in groep 3 op te zetten.

Alle informatie op een rij

Deze cursus is zeer praktisch en daardoor kreeg ik helemaal zin om het te gaan vormgeven en uitwerken. Ik ben in hoog tempo er doorheen gegaan, omdat ik het erg leuk vond en door wilde blijven lezen! Inmiddels al veel lesideeën en tips in praktijk kunnen brengen en meegenomen ter voorbereiding op volgend schooljaar. Aanrader!

Elene Honing

Veelgestelde vragen

Voor groep 3 leerkrachten die aan de slag willen met het thematisch werken in de middag. Tijdens deze cursus werk je een thema uit en ontwerp je de daarbij behorende hoeken.

Heb je al ervaring met hoekenwerk? Ook dan kan deze cursus geschikt voor je zijn. We gaan het namelijk ook hebben over hoe je een thema betekenisvol maakt, hoe je leerdoelen in de themahoek integreert en hoe je de kinderen bij het thema kunt betrekken. We duiken dus echt de diepte in.

Na aanmelden doe je mee met de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’. We starten op 22 september 2021. Het traject duurt 6 weken. Elke week krijg je via een online leeromgeving toegang tot een nieuwe module boordevol inspiratie, concrete praktijkvoorbeelden en tips.

Je krijgt daarnaast toegang tot een besloten Facebook community waar je al je vragen over het thematisch werken kunt stellen. Gedurende deze periode vindt er elke week een Q&A plaats. Tijdens deze sessies kom ik live in de Facebookgroep, deel ik extra inspiratie en kan ik direct antwoord op je vragen geven.

Dit kunt je grotendeels zelf invullen. Op de woensdag komt er een nieuwe module vrij in de online leeromgeving. Het zijn in totaal vijf modules. Elke module bestaat uit teksten, video’s en podcastafleveringen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om op een woensdagmiddag alles te volgen.

Je kunt er ook voor kiezen om dit over de week te verspreiden. Een podcast kun je natuurlijk ook prima tijdens het wandelen beluisteren. Bij elke module zit een werkboek dat jou helpt om het hoekenwerk vorm te geven. De opdrachten zijn niet verplicht. Je hoeft ze ook niet op te sturen.

Gemiddeld ben je tijdens de begeleide cursusperiode (6 weken) er 20 uur mee bezig. Daarna ga je zelf aan de slag met het uitwerken van de thema’s. 

Tijdens het traject zijn er wekelijkse Q&A’s waarin je mij al jouw vragen mag stellen, naast dat ik je hier in de besloten Facebook groep ook mee help. Mocht je niet live bij de Q&A kunnen zijn, geen probleem. Er is een opname beschikbaar.

Data zijn nog onder voorbehoud.

Q&A 1 is op 28 september van 20.00-21.00
Q&A 2 is op 5 oktober van 20.00-21.00

Interview met Laura Manten (12 oktober van 20.00-21.00)

Q&A 3 is op 19 oktober van 20.00-21.00
Q&A 4 is op 26 oktober van 20.00-21.00

Gaaf dat je al eens een training hebt gevolgd. Het grote verschil tussen deze cursus en veel trainingen is dat je naast de online modules ook een communicatie lijntje met mij hebt. Het ‘nadeel’ bij veel trainingen is dat je na het volgen ervan enthousiast aan de slag wilt gaan, maar vaak denkt: “En nu? Hoe vertaal ik dit in mijn eigen praktijk?”

In deze cursus gaan we het vooral hebben over hoe je dit kunt doen. Je krijgt ontzettend veel inspirerende voorbeelden aangereikt. Daarnaast kun je ervaringen uitwisselen met mede-cursisten in de facebookcommunity en krijg je gedurende de cursusperiode de kans om al je vragen in de community te stellen.

En helemaal leuk, diverse expert geven tijdens de cursus extra inspiratie middels een video of podcast interview.

Het is heel fijn (ook om het te borgen binnen de school) om de cursus samen met een collega te volgen. Je kunt bijvoorbeeld een aantal woensdagmiddagen plannen om samen een module te lezen en een thema voor te bereiden. 

Het is heel fijn (ook om het te borgen binnen de school) om de cursus samen met een collega te volgen. Je kunt bijvoorbeeld een aantal woensdagmiddagen plannen om samen een module te lezen en een thema voor te bereiden. 

Je betaalt per collega om toegang te krijgen tot de cursus. Zo kan elke leerkracht onder een eigen account inloggen en op zijn eigen tempo de cursus volgen. Daarnaast krijgt elke cursist een certificaat van deelname. Het is niet toegestaan om met meerdere collega’s op hetzelfde account in te loggen. 

Ja, in 2022 start er waarschijnlijk weer een nieuwe ronde. 

Tijdens de cursus neem ik je van A tot Z mee in hoe je het hoekenwerk succesvol kunt vormgeven. We beginnen met een stukje theorie; hoe kun je de overgang van informeel naar formeel leren verkleinen en waarom is dit belangrijk?

Je leert hoe je een geschikt thema kiest, wat betekenisvolle activiteiten zijn en hoe je een themaopzet maakt. 
Vervolgens gaan we ons richten op de organisatie van het hoekenwerk. Kies je voor een circuit of voor een kiesbord? En hoe regel je dit concreet in de praktijk?

Als je alles hebt uitgedacht is het tijd om echt aan de slag te gaan. Samen met de kinderen ga je de themahoek inrichten. Je leert hoe je doelen aan spel kunt verbinden en wat je kunt doen om het spel te verbreden.

Ook gaan we kijken naar de overige hoeken. Denk aan de bouw-, lees-, reken- en natuurhoek en de verteltafel. We gaan het bijvoorbeeld hebben over hoe je een functionele rekenhoek inricht en hoe je de seizoenen in de klas kunt betrekken.

Ten slotte kijken we naar hoe je het thema kunt afsluiten en reflecteer je op je eigen handelen.

In de besloten Facebook groep zal ik extra tips delen. Daarnaast ga ik elke week een keer live om vragen te beantwoorden. Hier hoef je niet live bij te zijn. Je kunt van te voren vragen insturen. Ook kun je jouw vragen onder de video plaatsen.

Op vrijdag vieren we samen onze successen van die week. Hoe is het gegaan en wat is al gelukt? Op woensdag maak ik de winnaar van de wekelijkse challenge bekend. Elke week wil ik je een boost geven door een challenge te organiseren. Uiteraard ben je niet verplicht om hier aan mee te doen, maar elke week kun je wel iets leuks winnen. 😉

Kortom de Facebookgroep is een mooie manier om andere groep 3 leerkrachten te ontmoeten die ook met het hoekenwerk aan de slag gaan. Maar ook om je vragen te stellen, successen te vieren en elkaar te helpen als je even vastloopt.

Je kunt de cursus op verschillende manieren betalen, waaronder iDeal, Bancontact en op rekening. Als leerkracht heb je per 1 FTE recht op €500,- persoonlijk bijscholingsbudget per jaar.

Geen probleem, je kunt altijd mailen naar [email protected] Ik help je graag verder.

 

Anouk Mensink

De cursus is heel afwisselend met veel praktijkvoorbeelden, literatuur, podcasts, filmpjes en foto’s. Daarnaast is het praktisch en kan je er tijdens het volgen van de cursus direct mee aan de slag. Een aanrader voor iedere leerkracht die in hoeken aan de slag wil gaan!

Aan de slag met hoekenwerk in groep 3?

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met thematisch werken? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Je leert hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten kunt opzetten en hoe je het hoekenwerk doelgericht kunt inzetten in groep 3.

Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van veel andere leerkrachten komen in deze  online cursus samen.

Bij elk module zit een werkboek. Hierin staan reflectie- en opdrachten, die je helpen om het thematisch werken stap voor stap te integreren. Werk je samen met een duo-collega? Dan is dit ook een fijn document om samen te gebruiken.