Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Wij werken op school met de methode De Vreedzame school. In de eerste weken doen we elke dag een les waarbij we werken aan de groepsvorming, regels en afspraken. In de methode stond een les rondom samenwerken waarbij de kinderen samen een bloem moesten knutselen. Ik vond dit eigenlijk wat saai en daarom heb ik drie activiteiten opgezocht om het samenwerken te bevorderen.

Het zijn hele eenvoudige activiteiten die eigenlijk voor elke groep leuk zijn om toe te passen.

Lees verder
Review: Buikpijn bij kinderen

Review: Buikpijn bij kinderen

‘Ik heb buikpijn.’ Dit hoor je als leerkracht of ouder misschien wel regelmatig. Buikpijn bij kinderen is namelijk een veelvoorkomende klacht. Vaak gaat de buikpijn snel weer over en is er geen reden om naar de dokter te gaan. Niet altijd gaat de buikpijn vanzelf over. Zo’n 10 procent van de schoolgaande kinderen heeft er regelmatig last van. Soms is er een medische oorzaak te vinden maar vaak ook niet. Wat als het kind buikpijn blijft houden en er is niks te vinden?

Lees verder

Stoppen met duimen, hoe doe je dat?

Mijn vorige blog over de gevolgen van het duimen deed op Facebook wat stof opwaaien.
Er was heel veel herkenning en er kwamen veel vragen over hoe te stoppen met duimen. Ook kregen we reacties van lezers die zelf geduimd hebben, maar er geen nadelige gevolgen van ondervonden hebben. Gelukkig is er een groep duimers die er inderdaad geen nadeel van ondervinden, maar helaas zien we in de logopediepraktijk een grotere groep die er wel een nadeel van ondervindt.

Lees verder
Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die net iets meer kunnen

Heb je een kleuter in je groep die voortdurend bezig wil zijn met iets dat hem boeit? Met een kind dat continu van alles wil ontdekken of een meisje dat dolgraag wil leren lezen, rekenen en schrijven in plaats van spelen? Wil het kind graag ‘ietsjes meer’? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een kleuter die op bepaalde vlakken vooroploopt in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

In deze blog geef ik aan de hand van het boek ‘Kleuters die net iets meer kunnen‘

Lees verder
Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Kijk jij wel eens naar jezelf? Naar hoe je communiceert of reageert op anderen? De psychologen Hal en Sidra Stone gebruiken de Voice Dialogue om te ontdekken wie je bent, in al je veelzijdigheid. Het gaat dan niet om een oordelende manier van kijken, maar om te ontdekken wie het in jou voor het zeggen heeft en waarom dat zo is. In het boek Ik (k)en mijn ikken ontdek je andere kanten van jezelf. In deze blog wil ik je er graag wat meer over vertellen.

Lees verder
Hoe help je kinderen bij het concentreren?

Hoe help je kinderen om zich te concentreren?

Hebben jouw leerlingen moeite met het zich focussen of concentreren op hun werk? Merk je tijdens de leswisselingen veel onrust? Sta je zelf gespannen voor de klas? Dan is het een goed idee om eens te bedenken hoe je het onderwijs in de klas vormgeeft. Ben je zelf onrustig door alle drukte dan zullen de leerlingen dit gedrag overnemen. Tijd dus voor wat meer ontspanning en rustmomenten. In deze blog leg ik uit hoe je kinderen kunt helpen bij het concentreren.

Lees verder
Waarom we kinderen niet teveel moeten complimenteren

Complimenten geven, doe dit niet teveel!

We vinden het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten en dat ze met zelfvertrouwen de wereld toe treden. Zelfvertrouwen creëren we door kinderen veiligheid te bieden en ze te laten weten dat ze geliefd zijn. Ook geven we complimenten, we laten weten dat we trots op ze zijn. Toch moeten we de kinderen niet te veel complimenteren. Het kan dan namelijk wel eens averechts werken! In de deze blog leg ik uit hoe het precies zit.

Lees verder
Het goedmaken, hoe leer je dit aan een kind?

Het goedmaken, hoe leer je dit aan een kind?

Jonge kinderen hebben regelmatig conflicten, bijvoorbeeld over speelgoed of wie waar moet gaan zitten. Als leerkracht krijg ik hier dan ook vaak mee te maken. Soms lost het zich vanzelf op, soms zoeken ze samen een oplossing en af en toe komen ze er niet uit en hebben ze de hulp van een volwassene nodig. Maar hoe help je nou het beste jonge kinderen? Hoe leer je kinderen om iets goed te maken? Ik vertel het je in deze blog aan de hand van het boek ‘Kleine vulkaantjes‘.

Lees verder
Hoe voorkom je een driftbui bij jonge kinderen?

Hoe voorkom je een boze bui bij jonge kinderen?

Ik heb een aantal jaren kleuters gehad en ik kreeg toen af en toe te maken met kinderen die absoluut niet wilden luisterden. Ik moest ze soms dwingen om te gehoorzamen en vaak leidde dit alleen maar tot meer problemen. Kinderen die niet in de kring wilden zitten of die niet wilden opruimen, je kent het wel. Ik heb lang moeten zoeken naar een goede manier om een eventuele driftbui te voorkomen.

Misschien ben je zelf wel een ouder van een peuter en zit je volop in de ‘Ik ben twee en ik zeg nee’

Lees verder
Kinderen die rouwen, wat is 'normaal' gedrag?

Kinderen die rouwen, wat is ‘normaal’ gedrag?

Bij een sterfgeval krijg je te maken met kinderen die rouwen. Iedereen gaat op een andere manier om met verlies, maar wat zijn nou normale reacties bij een rouwproces? In deze blog vertel ik aan de hand van het boek ‘Rouw bij kinderen en jongeren‘ waar je allemaal aan kunt denken.

Vragen stellen
Kinderen die al op jonge leeftijd een dierbaar persoon hebben verloren zijn zich ervan bewust dat iedereen sterft en dat het hen ook kan overkomen.

Lees verder
Scheiden is lijden, wat merk je in de klas?

Scheiden is lijden, wat merk je in de klas?

Per jaar scheiden er 33.000 koppels. Dit houdt in dat er per jaar zo’n 70.000 thuiswonende kinderen geconfronteerd worden met een breuk tussen hun ouders. De kans dat je als leerkracht te maken krijgt met een leerling uit een gebroken gezin, is dus zeer groot.

Scheiden is lijden, vooral voor een kind…?
Een scheiding heeft altijd negatieve gevolgen voor een kind. Ten eerste verliest een kind een ouder, de ouder die ergens anders gaat wonen is niet meer zo dichtbij als voorheen.

Lees verder
Niet-onderwijsboeken die je toch zou moeten lezen

Niet-onderwijsboeken die je toch zou moeten lezen

Wanneer ik met mensen over mijn website praat vragen ze wel eens waar ik de kennis en informatie vandaag haal. Ik vertel dan dat ik graag leer, kennis verzamel en heel veel lees. Ik heb een boekenkast vol onderwijsboeken en lees daarnaast diverse onderwijstijdschriften. Naast het onderwijs heb ik altijd al een bepaalde interesse voor psychologie gehad. Vooral sinds de opleiding Master SEN – gedragsspecialist ben ik meer van dit soort boeken gaan lezen.

Geen-onderwijsboeken
Misschien ben je ook wel een echte lezer en wil je meer weten over het gedrag van de mens of ontwikkeling.

Lees verder