Hoogbegaafde kinderen in het onderwijs; hoe help je ze?

Kijktip Monitor: Hoogbegaafde kinderen

Gisteren was er een interessante uitzending van Monitor over hoogbegaafde kinderen in het onderwijs. Er zijn veel hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het onderwijs. Waarom lopen zij vast en wat kan je hier als school aan doen?

Uitzending hoogbegaafde kinderen
In de uitzending blijkt dat Monitor wekelijks mails krijgt van ouders over hun hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het onderwijs. Een aantal ouders en kinderen worden hierover geïnterviewd. Het zijn toch wel hartverscheurende verhalen.

Lees verder
Hoe herken je een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen?

Hoe herken je een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen?

Kinderen tot 6 jaar die opvallend voorlopen in hun ontwikkeling ten opzichte van leeftijdsgenoten hebben een ontwikkelingsvoorsprong. Dit kan bijvoorbeeld op taal- of motorisch gebied zijn. In deze blog vertel ik aan de hand van het boek Bijdehante baby’s en pittige kleuters hoe je een ontwikkelingsvoorsprong kan herkennen bij jonge kinderen.

Ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen
Op dit moment zijn er geen testen waarmee hoogbegaafdheid al op zo’n jonge leeftijd vastgesteld kan worden.

Lees verder
Kinderen effectief prijzen, zo doe je dat

Kinderen effectief prijzen, zo doe je dat

Als opvoeders willen we graag het gevoel van eigenwaarde van kinderen vergroten. We willen dat ze een positief zelfbeeld hebben en vinden het fijn om ze te prijzen. Toch kunnen hier ook nadelen aan kleven. Kinderen kunnen er bijvoorbeeld narcistisch van worden.

In deze blog deel ik tips aan de hand van het boek How2talk2kids hoe je echt en effectief kinderen kan prijzen.

Lees ook:

  • Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?
Lees verder
Hoe kan je de autonomie van een kind stimuleren?

Hoe kan je de autonomie van een kind stimuleren?

Ik vind het ontzettend belangrijk dat de kinderen uit mijn klas zelfstandig zijn. Zeker is een combinatiegroep is dit toch wel een must. Wanneer kinderen voortdurend afhankelijk zijn van een volwassene ontstaan er bepaalde gevoelens.

Het kind zal zich dankbaar voelen, maar ook gevoelens als hulpeloosheid, wrok, frustratie en boosheid zullen naar voren komen.

In deze blog vertel ik aan de hand van het boek How2talk2kids hoe je de autonomie van een kind kan stimuleren.

Lees verder

Wat is een growth mindset?

De komende weken wil ik mij verdiepen in het ontwikkelen van een growth mindset bij kinderen. De afgelopen jaren is de aandacht toegenomen voor het feit dat je intelligentie bij kinderen en volwassenen kunt laten groeien en veranderen.

Een heel interessant boek hierover is Mindsets op school. In deze blog wil ik aan de hand van dit boek je hier graag in mee nemen.

Growth mindset
Intelligentie is een eigenschap die ontwikkeld kan worden,

Lees verder
Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?

Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?

Als leerkracht ben je niet alleen bezig met het lesgeven maar je zorgt er ook voor dat de kinderen zich fijn voelen in de klas. Ik heb al vaak geschreven hoe je kinderen kunt helpen om hun emoties te reguleren of hoe je bepaalde sociale vaardigheden aanleert. Maar ook wij als volwassene kunnen ons verder ontwikkelen in het omgaan met kinderen.

In deze blog wil ik het hebben over het omgaan met de negatieve gevoelens van kinderen.

Lees verder
Alternatieven voor straffen en belonen

Alternatieven voor straffen en belonen

Afgelopen woensdag deelde ik een blog over het proces van straffen en belonen. Deze blog heb ik geschreven n.a.v. het boek Kinderen zijn geen puppy’s. De schrijver van het boek, Jürgen Peeters, is namelijk tegen het principe van straffen/belonen.

Ik kan mij goed in zijn argumenten vinden, maar ben tegelijkertijd ook nieuwsgierig naar zijn alternatieven. In deze blog wil ik graag een aantal punten noemen. Daarnaast geef ik zelf een aantal tips en ideeën hoe je om kunt gaan met ongewenst gedrag.

Lees verder
Waarom je moet stoppen met straffen en belonen

Waarom je moet stoppen met straffen en belonen

Elke dinsdagmiddag lees ik een uur vakliteratuur. Op dit moment ben ik bezig in het boek Kinderen zijn geen puppy’s van Jürgen Peeters. Het gaat over de kracht van zelfsturing in de opvoeding; een boek geschikt voor ouders en leerkrachten.

Ik heb al hele interessante dingen gelezen over hechting, de taal van huilen en omgaan met grenzen. Op dit moment ben ik bezig met het hoofdstuk opvoeden zonder straffen, belonen en andere vormen van manipulatie.

Lees verder
Verrijkingsspellen voor (hoog)begaafde kinderen

Verrijkingsspellen voor hoogbegaafde kinderen

Verrijkingsspellen voor (hoog)begaafde kinderen zijn erg populair in de basisschool. Niet voor niets, want mede door deze spellen kun je kinderen die dit nodig hebben, extra uitdaging bieden. Dit gaat relatief snel, relatief goedkoop en best gemakkelijk. Toch gaat er ook weleens wat mis. Dan loopt een leerling al gauw vast en wordt het spel weggezet om het misschien nooit meer te pakken. Want: te lastig!

Dat roept toch wat vragen op! Hoe kun je verrijkingsspellen goed inzetten?

Lees verder
Jongens die stoeien, hoe ga je ermee om?

Jongens die stoeien, hoe ga je ermee om?

In mijn groep zitten redelijk wat jongens die van fysiek contact houden. Ze botsen expres tegen elkaar op, doen wedstrijdjes wie het snelste is en proberen allemaal het sterkste te zijn. Het stoeien met elkaar is dus onvermijdelijk.

Maar hoort dit wel op school? Jongens die stoeien, hoe ga je ermee om?

Waarom houden jongens van stoeien?
Ik heb al eerder geschreven over de verschillen tussen jongens en meisjes. Als leerkracht krijg je hier elke dag mee te maken.

Lees verder
Prentenboeken rondom rouwverwerking

Prentenboeken rondom rouwverwerking

De dood is een ingewikkeld thema, zeker als je als jong kind hiermee te maken krijgt. Het is belangrijk om dit toch bespreekbaar te maken, anders zal het kind zich niet goed raad weten met zijn gevoelens.

Prentenboeken kunnen helpen bij het proces van rouwverwerking. Ik ben in de bibliotheek op zoek gegaan naar boeken die ook voor christelijke opvoeders geschikt zijn. Dit viel nog niet mee, veel boeken vond ik toch net niet passend.

Lees verder
Mijn ervaring met de Master SEN

Mijn ervaring met de Master SEN

Volgende week vrijdag heb ik de diploma-uitreiking van de Master EN (voorheen master SEN). Ik heb de opleiding (Hogeschool Utrecht) in twee jaar gedaan en ontzettend veel geleerd. In deze blog wil ik je meer vertellen over de opleiding en mijn ervaring.

Wees je ervan bewust dat elke opleidingsplaats de Master anders inricht. Het is een enorm lange blog geworden, maar ik kreeg ook zoveel vragen… Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk antwoorden te geven.

Lees verder