Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?

Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?

Als leerkracht ben je niet alleen bezig met het lesgeven maar je zorgt er ook voor dat de kinderen zich fijn voelen in de klas. Ik heb al vaak geschreven hoe je kinderen kunt helpen om hun emoties te reguleren of hoe je bepaalde sociale vaardigheden aanleert. Maar ook wij als volwassene kunnen ons verder ontwikkelen in het omgaan met kinderen. In deze blog wil ik het hebben over het omgaan met de negatieve gevoelens van kinderen.

Lees verder
Alternatieven voor straffen en belonen

Alternatieven voor straffen en belonen

Afgelopen woensdag deelde ik een blog over het proces van straffen en belonen. Deze blog heb ik geschreven n.a.v. het boek Kinderen zijn geen puppy’s. De schrijver van het boek, Jürgen Peeters, is namelijk tegen het principe van straffen/belonen. Ik kan mij goed in zijn argumenten vinden, maar ben tegelijkertijd ook nieuwsgierig naar zijn alternatieven. In deze blog wil ik graag een aantal punten noemen. Daarnaast geef ik zelf een aantal tips en ideeën hoe je om kunt gaan met ongewenst gedrag.

Lees verder
Waarom je moet stoppen met straffen en belonen

Waarom je moet stoppen met straffen en belonen

Elke dinsdagmiddag lees ik een uur vakliteratuur. Op dit moment ben ik bezig in het boek Kinderen zijn geen puppy’s van Jürgen Peeters. Het gaat over de kracht van zelfsturing in de opvoeding; een boek geschikt voor ouders en leerkrachten. Ik heb al hele interessante dingen gelezen over hechting, de taal van huilen en omgaan met grenzen. Op dit moment ben ik bezig met het hoofdstuk opvoeden zonder straffen, belonen en andere vormen van manipulatie.

Lees verder
Verrijkingsspellen voor (hoog)begaafde kinderen

Verrijkingsspellen voor (hoog)begaafde kinderen

Verrijkingsspellen voor (hoog)begaafde kinderen zijn erg populair in de basisschool. Niet voor niets, want mede door deze spellen kun je kinderen die dit nodig hebben, extra uitdaging bieden. Dit gaat relatief snel, relatief goedkoop en best gemakkelijk. Toch gaat er ook weleens wat mis. Dan loopt een leerling al gauw vast en wordt het spel weggezet om het misschien nooit meer te pakken. Want: te lastig!

Dat roept toch wat vragen op! Hoe kun je verrijkingsspellen goed inzetten?

Lees verder
Jongens die stoeien, hoe ga je ermee om?

Jongens die stoeien, hoe ga je ermee om?

In mijn groep zitten redelijk wat jongens die van fysiek contact houden. Ze botsen expres tegen elkaar op, doen wedstrijdjes wie het snelste is en proberen allemaal het sterkste te zijn. Het stoeien met elkaar is dus onvermijdelijk. Maar hoort dit wel op school? En hoe ga je hier als ‘juf’ mee om?

Waarom houden jongens van stoeien?
Ik heb al eerder geschreven over de verschillen tussen jongens en meisjes. Als leerkracht krijg je hier elke dag mee te maken.

Lees verder
Prentenboeken rondom rouwverwerking

Prentenboeken rondom rouwverwerking

De dood is een ingewikkeld thema, zeker als je als jong kind hiermee te maken krijgt. Het is belangrijk om dit toch bespreekbaar te maken, anders zal het kind zich niet goed raad weten met zijn gevoelens. Prentenboeken kunnen helpen bij het proces van rouwverwerking. Ik ben in de bibliotheek op zoek gegaan naar boeken die ook voor christelijke opvoeders geschikt zijn. Dit viel nog niet mee, veel boeken vond ik toch net niet passend.

Lees verder
Mijn ervaring met de Master SEN

Mijn ervaring met de Master SEN

Volgende week vrijdag heb ik de diploma-uitreiking van de Master EN (voorheen master SEN). Ik heb de opleiding (Hogeschool Utrecht) in twee jaar gedaan en ontzettend veel geleerd. In deze blog wil ik je meer vertellen over de opleiding en mijn ervaring. Wees je ervan bewust dat elke opleidingsplaats de Master anders inricht. Het is een enorm lange blog geworden, maar ik kreeg ook zoveel vragen… Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk antwoorden te geven.

Lees verder
Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Wij werken op school met de methode De Vreedzame school. In de eerste weken doen we elke dag een les waarbij we werken aan de groepsvorming, regels en afspraken. In de methode stond een les rondom samenwerken waarbij de kinderen samen een bloem moesten knutselen. Ik vond dit eigenlijk wat saai en daarom heb ik drie activiteiten opgezocht om het samenwerken te bevorderen.

Het zijn hele eenvoudige activiteiten die eigenlijk voor elke groep leuk zijn om toe te passen.

Lees verder
Review: Buikpijn bij kinderen

Review: Buikpijn bij kinderen

‘Ik heb buikpijn.’ Dit hoor je als leerkracht of ouder misschien wel regelmatig. Buikpijn bij kinderen is namelijk een veelvoorkomende klacht. Vaak gaat de buikpijn snel weer over en is er geen reden om naar de dokter te gaan. Niet altijd gaat de buikpijn vanzelf over. Zo’n 10 procent van de schoolgaande kinderen heeft er regelmatig last van. Soms is er een medische oorzaak te vinden maar vaak ook niet. Wat als het kind buikpijn blijft houden en er is niks te vinden?

Lees verder

Stoppen met duimen, hoe doe je dat?

Mijn vorige blog over de gevolgen van het duimen deed op Facebook wat stof opwaaien.
Er was heel veel herkenning en er kwamen veel vragen over hoe te stoppen met duimen. Ook kregen we reacties van lezers die zelf geduimd hebben, maar er geen nadelige gevolgen van ondervonden hebben. Gelukkig is er een groep duimers die er inderdaad geen nadeel van ondervinden, maar helaas zien we in de logopediepraktijk een grotere groep die er wel een nadeel van ondervindt.

Lees verder
Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die net iets meer kunnen

Heb je een kleuter in je groep die voortdurend bezig wil zijn met iets dat hem boeit? Met een kind dat continu van alles wil ontdekken of een meisje dat dolgraag wil leren lezen, rekenen en schrijven in plaats van spelen? Wil het kind graag ‘ietsjes meer’? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een kleuter die op bepaalde vlakken vooroploopt in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

In deze blog geef ik aan de hand van het boek ‘Kleuters die net iets meer kunnen‘

Lees verder
Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Kijk jij wel eens naar jezelf? Naar hoe je communiceert of reageert op anderen? De psychologen Hal en Sidra Stone gebruiken de Voice Dialogue om te ontdekken wie je bent, in al je veelzijdigheid. Het gaat dan niet om een oordelende manier van kijken, maar om te ontdekken wie het in jou voor het zeggen heeft en waarom dat zo is. In het boek Ik (k)en mijn ikken ontdek je andere kanten van jezelf. In deze blog wil ik je er graag wat meer over vertellen.

Lees verder