Hoe voorkom je een driftbui bij jonge kinderen?

Hoe voorkom je een boze bui bij jonge kinderen?

Ik heb een aantal jaren kleuters gehad en ik kreeg toen af en toe te maken met kinderen die absoluut niet wilden luisterden. Ik moest ze soms dwingen om te gehoorzamen en vaak leidde dit alleen maar tot meer problemen. Kinderen die niet in de kring wilden zitten of die niet wilden opruimen, je kent het wel. Ik heb lang moeten zoeken naar een goede manier om een eventuele driftbui te voorkomen.

Misschien ben je zelf wel een ouder van een peuter en zit je volop in de ‘Ik ben twee en ik zeg nee’

Lees verder
Kinderen die rouwen, wat is 'normaal' gedrag?

Kinderen die rouwen, wat is ‘normaal’ gedrag?

Bij een sterfgeval krijg je te maken met kinderen die rouwen. Iedereen gaat op een andere manier om met verlies, maar wat zijn nou normale reacties bij een rouwproces? In deze blog vertel ik aan de hand van het boek ‘Rouw bij kinderen en jongeren‘ waar je allemaal aan kunt denken.

Vragen stellen
Kinderen die al op jonge leeftijd een dierbaar persoon hebben verloren zijn zich ervan bewust dat iedereen sterft en dat het hen ook kan overkomen.

Lees verder
Scheiden is lijden, wat merk je in de klas?

Scheiden is lijden, wat merk je in de klas?

Per jaar scheiden er 33.000 koppels. Dit houdt in dat er per jaar zo’n 70.000 thuiswonende kinderen geconfronteerd worden met een breuk tussen hun ouders. De kans dat je als leerkracht te maken krijgt met een leerling uit een gebroken gezin, is dus zeer groot.

Scheiden is lijden, vooral voor een kind…?
Een scheiding heeft altijd negatieve gevolgen voor een kind. Ten eerste verliest een kind een ouder, de ouder die ergens anders gaat wonen is niet meer zo dichtbij als voorheen.

Lees verder
Niet-onderwijsboeken die je toch zou moeten lezen

Niet-onderwijsboeken die je toch zou moeten lezen

Wanneer ik met mensen over mijn website praat vragen ze wel eens waar ik de kennis en informatie vandaag haal. Ik vertel dan dat ik graag leer, kennis verzamel en heel veel lees. Ik heb een boekenkast vol onderwijsboeken en lees daarnaast diverse onderwijstijdschriften. Naast het onderwijs heb ik altijd al een bepaalde interesse voor psychologie gehad. Vooral sinds de opleiding Master SEN – gedragsspecialist ben ik meer van dit soort boeken gaan lezen.

Geen-onderwijsboeken
Misschien ben je ook wel een echte lezer en wil je meer weten over het gedrag van de mens of ontwikkeling.

Lees verder
Het rouwprotocol: omgaan met rouw op school

Het opstellen van een rouwprotocol

Als school kun je vroeg of laat te maken krijgen met een sterfgeval van een ouder of leerling. Het is dan belangrijk om een rouwprotocol klaar te hebben. Op deze manier kunnen er geen slordige fouten worden gemaakt. Mariken Spuij beschrijft in haar boek ‘Rouw bij kinderen en jongeren‘ waar je allemaal aan moet denken. In deze blog wil ik graag een aantal punten uitlichten.

Een rouwprotocol
Volgens Spuij bevat een rouwprotocol stappenplannen voor verschillende scenario’s.

Lees verder
Kinderen leren omgaan met conflicten

Kinderen leren omgaan met conflicten

Ruzie tussen kinderen is nooit leuk en het liefst wil je dit zoveel mogelijk voorkomen. Helaas is dit niet zo gemakkelijk, wel kun je kinderen een aantal simpele vaardigheden aanleren om ze op een goede manier met conflicten om te laten gaan. Tina Payne Bryson en Daniel J. Siegel delen deze might sight vaardigheden in hun boek ‘Het hele brein, het hele kind’. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

1.

Lees verder
Girl power promoten via boeken

Girl power stimuleren via boeken

Een paar weken geleden deelde ik in een blog de uitslagen van een Amerikaans onderzoek over het zelfvertrouwen onder jongens en meisjes. Hierin kwam onder andere naar voren dat meisjes van zes jongens getalenteerder vinden dan zichzelf. Tijd om de girl power te stimuleren!

Jongens zijn slimmer
Tijdens het onderzoek werd een verhaal voorgelezen waarin de hoofdpersoon heel erg slim was. In het verhaal werd niet duidelijk of het om een jongen of meisje ging.

Lees verder
De leefwereld van 4-jarigen onder de loep

De leefwereld van 4-jarigen onder de loep

Nieuwsgierig, vindingrijk, bomvol energie en regelmatig eigenwijs: het leven van een 4-jarige zit vol verrassingen. Hoe vinden ze hun plek, sluiten ze vriendschappen, bereiken ze hun doelen en gaan ze om met teleurstellingen? In het nieuwe EO-programma ‘Het geheime leven van 4-jarigen’ krijgen we een persoonlijk kijkje in de leefwereld van deze leeftijdsgroep.

Het geheime leven van 4-jarigen
Het programma speelt zich af in en rond een kinderdagverblijf. In elke aflevering worden acht 4-jarigen gevolgd die in achtergrond,

Lees verder
Het bovenbrein van kleuters activeren en trainen

Hoe voorkom je lastig gedrag bij kleuters?

In mijn vorige blog over lastig gedrag bij kleuters deelde ik informatie over de breinontwikkeling. Hierin kwam naar voren dat het bovenbrein van kleuters nog niet volledig is ontwikkeld. Veel gedrag dat door de leerkracht als lastig wordt ervaren is passend bij de ontwikkeling van kleuters. Het gaat meestal voorbij, als het bovenbrein verder rijpt. In deze blog wil ik je hier meer over vertellen en tips geven hoe je het bovenbrein kunt activeren en trainen.

Lees verder
Gedragsproblemen of gewoon gedrag bij kleuters?

Gedragsproblemen of gewoon gedrag bij kleuters?

Kleuters met lastig gedrag. Misschien denk je nu wel gelijk aan een paar kinderen uit jouw klas. Maar zijn ze echt lastig of dagen ze ons uit om onze onderwijskundige vaardigheden optimaal in te zetten? Door deze blog wil ik je meer inzicht geven in gedrag bij kleuters. Zijn het echt gedragsproblemen of is het gewoon gedrag?

Probleemgedrag
In de literatuur worden verschillende definities van probleemgedrag gegeven. Ik kan mij het meest vinden in de definitie van Van der Ploeg (2014).

Lees verder
Wat hebben jongens nodig om tot leren te komen?

Wat hebben jongens nodig om tot leren te komen?

Wat maakt het dat jongens meer aanwezig zijn en vaak drukkere spelletjes willen doen dan meisjes? Is het een kwestie van opvoeding, hormonen of komt het door de invloed van vriendjes? Bovenstaande is allemaal van invloed, maar ook in het brein is een verschil van ontwikkeling aanwezig. Jongens en meisjes verschillen van elkaar en hebben dus ook andere behoeften. Wat hebben jongens nodig om tot leren te komen? In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Lees verder
Meisjes van zes vinden jongens meer getalenteerd dan zichzelf

Meisjes van zes vinden jongens getalenteerder

Afgelopen week las ik een interessant artikel op BBC-news over het zelfvertrouwen onder jongens en meisjes. Hierin kwam onder andere naar voren dat meisjes van zes jongens getalenteerder vinden dan zichzelf. Hoe komt dit en wat kunnen we er in het onderwijs aan doen?

Voorleesverhaal
Tijdens het onderzoek zijn 400 Amerikaanse kinderen van vijf, zes en zeven jaar oud in groepjes aan verschillende experimenten blootgesteld. In het eerste experiment werd een verhaal voorgelezen waarin de hoofdpersoon heel erg slim was.

Lees verder