• Home
  • Blogoverzicht
  • Webshop
  • Bestelinformatie
  • Over Klasvanjuflinda
  • Samenwerken
  • Contact
Menu
Skip to content
  • Home
  • Webshop
    • Producten
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Cursusaanbod
    • Spelenderwijs leren in groep 3/4
    • Spelenderwijs rekenen
    • Rekenen met prentenboeken
  • Leren
    • Klassenmanagement
    • Letters en lezen
    • Rekenen
    • Spelling
    • Taal
    • Woordenschat
  • Spelen
    • Binnen
    • Buiten
  • Gedrag
    • Algemene ontwikkeling
    • Gedragsproblemen
    • Leerproblemen
  • Seizoen en feest
    • Herfst
    • Winter
    • Lente
    • Zomer
    • Sinterklaas
    • Kerst
    • Pasen
    • Koningsdag
  • Reviews
    • Dagje uit
    • Baby- en peuterboekjes
    • Educatief speelgoed
    • Geloof en boeken
    • Informatieboeken
    • Kinderboeken
    • Prentenboeken
    • Vakliteratuur
    • Websites

Taal

Categorie Binnen, Letters en lezen, Lezen, Spelen, Taal

Lezen in de bouwhoek

Van blokken stapelen, naar bewust bouwen, naar precieze constructies. Dit zijn fases in de bouwontwikkeling van jonge kinderen. In groep 3 zijn de kinderen volop…

Lees verder

Categorie Leren, Letters en lezen, Prentenboeken, Recensies, Taal, Woordenschat

Alfabet lessuggesties

“Wauw”, dat was volgens mij het eerste wat in mijn opkwam toen ik het prachtige boek Alfabet van Charlotte Dematons in mijn handen had. In…

Lees verder

Categorie Leren, Letters en lezen, Taal

Begrijpend luisteren: vertel over het verhaal

Deze week deel ik elke dag een opdracht waar de kinderen thuis mee aan de slag kunnen gaan. Vandaag een activiteit rondom begrijpend luisteren waarbij…

Lees verder

Categorie Leren, Letters en lezen, Taal

Stappenplan schrijven: handen wassen

De komende weken deel ik elke dag een opdracht rondom taal, rekenen of wereldorientatie waar de kinderen thuis mee aan de slag kunnen gaan. Vandaag…

Lees verder

Categorie Leren, Letters en lezen, Taal

Schrijfopdracht: hoe schrijf je een brief?

Op dit moment zitten bijna alle kinderen thuis. Het is best lastig om genoeg en geschikt lesmateriaal te vinden. Daarom wil ik de komende drie…

Lees verder

hoofdletters of kleine letters bij kleuters
Categorie Leren, Taal

Hoe zorg je voor een hoge betrokkenheid tijdens je schrijfles?

Een schrijfles lijkt best simpel om te geven. Je hebt een een vrij vaste structuur in de les. De opbouw is redelijk hetzelfde. Toch kun…

Lees verder

Werken met thema's in groep 3 - thema Smakelijk eten
Categorie Binnen, Taal

Werken met thema’s in groep 3 – thema Smakelijk eten

Twee keer in de week ga ik met mijn klas themawerken. Dit is een circuit met daarin zes onderdelen. Eind van het thema hebben alle…

Lees verder

Tips voor internationalisering in de klas
Categorie Taal

Tips voor internationaal georiënteerde onderwijsactiviteiten

Binnen het basisonderwijs bieden steeds meer scholen internationaal georiënteerde onderwijsactiviteiten aan. Vooral het vroeg vreemdetalenonderwijs-onderwijs (vvto) neemt een enorme vlucht. Mijn school is één van de…

Lees verder

Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?
Categorie Taal

Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?

Schrijven is iets wat we steeds minder doen door het gebruik van bijvoorbeeld tablets, computers en mobiele telefoons. Maar daardoor is schrijven niet minder belangrijk…

Lees verder

7 ideeën voor de (christelijke) Kinderboekenweek 2017
Categorie Leren, Taal

7 Ideeën voor de (christelijke) Kinderboekenweek 2017

Over een aantal weken start weer de Kinderboekenweek. Persoonlijk heb ik een beetje moeite met het onderwerp ‘gruwelijk eng’. Ik vind het daarom fijn dat…

Lees verder

Welke gevolgen heeft duimen voor het leren?
Categorie Taal

Welke gevolgen heeft duimen voor het leren?

Zoals in de eerdere blog beloofd zal ik je nog meer inzicht geven in het vroegtijdig signaleren van logopedische problemen. Dit keer zal ik een blog…

Lees verder

kinderen naar de logopedist te verwijzen of er tegenaan liepen dat ze ouders niet konden overtuigen om naar logopedie te gaan.
Categorie Taal

Verwijzen naar logopedie, hoe overtuig je ouders?

Ik (Chantal) heb, samen met een collega, een aantal trainingen ‘Signaleren van logopedische problemen door leerkrachten’ verzorgd. Wij vonden het opvallend hoeveel leerkrachten al wisten over…

Lees verder

Posts navigation

1 2 3 4
  • Pinterest
  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Email

Op zoek naar iets?

Volg mijn E-cursus

Nieuw!

Thema Noordpool

Plusopdrachten heelal

Spelenderwijs rekenen

Letter van de week

  • Cookie Policy
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Samenwerken
  • Over Klasvanjuflinda
  • Contact
  • Bestelinformatie

Follow Me!

  • Pinterest
  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Email
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. OkLees meer