Welke gevolgen heeft duimen voor het leren?

Welke gevolgen heeft duimen voor het leren?

Zoals in de eerdere blog beloofd zal ik je nog meer inzicht geven in het vroegtijdig signaleren van logopedische problemen. Dit keer zal ik een blog schrijven over duimen. Duimen? Ja, duimen!

Ook bij duimen geldt dat er negatieve gevolgen kunnen zijn. Terwijl het ene kind blijft duimen, heeft het andere kind er totaal geen behoefte aan. Baby’s hebben soms behoefte aan het duimen doordat zij een sterke zuigreflex hebben en het duimen troost biedt.

Lees verder
kinderen naar de logopedist te verwijzen of er tegenaan liepen dat ze ouders niet konden overtuigen om naar logopedie te gaan.

Verwijzen naar logopedie, hoe overtuig je ouders?

Ik (Chantal) heb, samen met een collega, een aantal trainingen ‘Signaleren van logopedische problemen door leerkrachten’ verzorgd. Wij vonden het opvallend hoeveel leerkrachten al wisten over de taalontwikkeling van kinderen! Wat ook opvallend was dat veel leerkrachten toch twijfelden om kinderen naar de logopedist te verwijzen of er tegenaan liepen dat ze ouders niet konden overtuigen om naar logopedie te gaan.

In de komende blogs wil ik je helpen met de onderbouwing van de vroegtijdige signalering.

Lees verder
Schrijfonderwijs, is dat nog wel van deze tijd?

Schrijfonderwijs, is dat nog wel van deze tijd?

Het schrijfonderwijs lijkt een groeiend probleem te zijn op scholen. Verkeerde pengrepen, letters en cijfers die van onder naar boven worden geschreven en slordige handschriften zijn een veel voorkomend probleem. Jonge kinderen leren zichzelf bij het ontdekken van de letters en cijfers al de verkeerde schrijfwijze aan. Dit zit er in groep 3 dan al zo in, dat het aanleren van de juiste schrijfwijze moeilijk is. Daarbij komt de vraag: is schrijven nog wel van deze tijd?

Lees verder
Review: De verhalenmachine

Review: De verhalenmachine

Melanie Plag heeft met haar gastblogs al ontzettend veel verteld over de kracht van verhalen vertellen. Niet alleen leerkrachten, maar ook kinderen kunnen dit leren. Sommige kinderen vinden het lastig om een verhaal te schrijven, maar kunnen wel goed beeldend tekenen of vertellen. Het boek ‘De verhalenmachine‘ kan een mooie introductie hierop zijn. Ik wil je er graag meer over vertellen.

De verhalenmachine
Het verhaal gaat over Thomas, een jongen die altijd op onderzoek uitgaat.

Lees verder
Hoe leren kinderen taal? Taalverwerving op school

Hoe leren kinderen taal? Taalverwerving op school

Kinderen leren taal omdat ze taal nodig hebben. Ze hebben het nodig om dingen gedaan te krijgen, om greep te krijgen op de wereld en om hun gedachten met anderen te kunnen delen. Taal ontwikkelt zich al doende, hoe gemotiveerder het kind hoe beter het gaat. Aan de hand van een een aantal blogs over taalverwerving wil ik delen hoe je kinderen hiermee kunt helpen en hoe je taal betekenisvol kunt maken. Deze blogs schrijf ik aan de hand van het boek ‘Taal leren op eigen kracht‘

Lees verder
Thema verkeer en politie in groep 3/4

Thema verkeer en politie in groep 3/4

Vanaf de kerstvakantie kennen de meeste kinderen van groep 3 alle letters. Mijn collega en ik durfden het daarom wel aan om de methode voor taal wat meer los te laten. We willen de lesdoelen van groep 3 en 4 wat meer combineren en dit kan alleen als je weer zicht krijgt op de leerlijnen. De zes weken na de kerstvakantie zijn we aan de slag gegaan met het thema verkeer.

Na de tweede week hebben de kinderen gestemd over welk deelonderwerp we het gaan hebben,

Lees verder

Een verhaal improviseren met Story Cubes

Dit is een gastblog van Melanie Plag. Bezoek ook eens haar website Babboes voor meer inspiratie en tips of volg haar op Twitter. 

Story Cubes zijn dobbelstenen met daarop pictogrammen van voorwerpen. Je dobbelt en verzint vervolgens een verhaal waarin de afgebeelde voorwerpen voorkomen. Je kunt ze op veel manieren gebruiken, bijvoorbeeld bij stelopdrachten. Ik bedacht onderstaande klassikale werkvorm en gebruik hem regelmatig, tijdens workshops in mijn werk als verhalenverteller, maar ook in de klas als invaljuf.

Lees verder
4 activiteiten om de werkwoorden te oefenen

4 activiteiten om de werkwoorden te oefenen

De afgelopen weken hebben de kinderen in groep 4 geleerd wat werkwoorden zijn, het zijn doe-woorden. De kinderen hebben lesjes gemaakt in hun werkboek, maar daarnaast hebben we ook veel spelletjes en andere activiteiten gedaan. In deze blog geef ik een aantal manieren om de werkwoorden te oefenen.

Uitbeelden
Dit spel kan gespeeld worden met de hele klas. Verdeel de klas in twee of drie teams. Teken voor elk team drie ballonnen op het bord.

Lees verder

Poffertjes bakken onder de taalles

In groep 3/4 proberen we steeds meer los te komen van de methode en te werken met de leerlijnen. Van te voren kijk ik naar de doelen die de komende weken aan bod komen. Ik bekijk de lessen en bedenk hoe ik dit wil aanleren. Soms geef ik gewoon de taalles uit het boek en weer een andere keer bouw ik de les helemaal om. In de taalles van vorige week moesten de kinderen van groep 4 zelf een recept schrijven.

Lees verder

Vertelgeheimen deel 2: Verhaal snel vertelklaar

In vertelgeheimen deel 1 heb je kunnen lezen hoe je interactie kunt toepassen in het vertellen van je verhaal. In het boek “Een Schatkist vol Vertelgeheimen” kun je nog veel meer tips vinden om een goede verhalen verteller te worden. Bijvoorbeeld: de ingrediënten voor een goed verhaal, hoe je karakters het beste neerzet, maar ook leuke oefeningen om met de kinderen te doen.

Een schatkist vol vertelgeheimen
In deel 2 van het boek vind je 11 verhalen die gekoppeld zijn aan verschillende waarden zoals: eerlijkheid,

Lees verder
Bee bot lessugesties bij de ABC-mat

Bee-Bot lessugesties bij de ABC-mat

Sinds een paar weken hebben wij een nieuw vriendje in de klas, namelijk de Bee-Bot. Deze gele bij is een kindvriendelijke en vrolijke robot waarmee kinderen kunnen experimenteren met het programmeren. Daarnaast is het een educatief middel om allerlei taal- of rekenactiviteiten mee te ondernemen.

In deze blog wil ik mijn ervaringen delen en zal ik een aantal lessuggesties voor de groepen 1-4 geven bij de ABC-mat. Mijn Bee-Bot komt van de website b-bot.nl.

Lees verder
Vertelgeheimen deel 1: interactief vertellen

Vertelgeheimen deel 1: interactief vertellen

“Geheimen houd je voor jezelf. Die moet je niet doorvertellen. Ik ga je een nieuw geheim vertellen: Sommige geheimen mag je delen!” Zo begint het boek “Een schatkist vol vertelgeheimen”. Een boek waarvan ik van gekkigheid niet weet waar ik moet beginnen met lezen, zo enthousiast word ik er van.

Je kunt een schat aan informatie vinden als je dit boek leest en daar springen twee dingen voor mij uit die ik met jullie wil delen. 

Lees verder