Tips voor internationalisering in de klas

Tips voor internationaal georiënteerde onderwijsactiviteiten

Binnen het basisonderwijs bieden steeds meer scholen internationaal georiënteerde onderwijsactiviteiten aan. Vooral het vroeg vreemdetalenonderwijs-onderwijs (vvto) neemt een enorme vlucht. Mijn school is één van de 1.100 basisscholen die vanaf groep 1 een vreemde taal (90% kiest voor Engels) aanbied.

Je kunt er als school of bestuur voor kiezen om internationalisering kleinschalig te houden, maar je kunt ook juist op meerdere domeinen actief zijn. Denk dan niet alleen aan vroeg vreemdetalenonderwijs, maar ook aan internationaal georiënteerde leerinhouden,

Lees verder
Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?

Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?

Schrijven is iets wat we steeds minder doen door het gebruik van bijvoorbeeld tablets, computers en mobiele telefoons. Maar daardoor is schrijven niet minder belangrijk geworden, juist niet! Het voorbereidend schrijven begint al bij de kleuters. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Voorbereidend schrijven
Het leren schrijven begint vaak in groep 3. Bij de letters die geleerd worden, wordt meestal ook gelijk de schrijfwijze aangeboden en geoefend. Het schrijven van de letter(s) ondersteund het leren lezen.

Lees verder
7 ideeën voor de (christelijke) Kinderboekenweek 2017

7 Ideeën voor de (christelijke) Kinderboekenweek 2017

Over een aantal weken start weer de Kinderboekenweek. Persoonlijk heb ik een beetje moeite met het onderwerp ‘gruwelijk eng’. Ik vind het daarom fijn dat de Christelijke kinderboekenmaand het iets subtieler aanpakt met ‘bibbers in je buik’. In deze blog wil ik je graag zeven ideeën geven voor de Kinderboekenweek 2017. Alle activiteiten hebben iets met lezen, schrijven of boeken te maken.

Leuk zo’n Kinderboekenweek, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om leeskilometers maken.

Lees verder
Welke gevolgen heeft duimen voor het leren?

Welke gevolgen heeft duimen voor het leren?

Zoals in de eerdere blog beloofd zal ik je nog meer inzicht geven in het vroegtijdig signaleren van logopedische problemen. Dit keer zal ik een blog schrijven over duimen. Duimen? Ja, duimen!

Ook bij duimen geldt dat er negatieve gevolgen kunnen zijn. Terwijl het ene kind blijft duimen, heeft het andere kind er totaal geen behoefte aan. Baby’s hebben soms behoefte aan het duimen doordat zij een sterke zuigreflex hebben en het duimen troost biedt.

Lees verder
kinderen naar de logopedist te verwijzen of er tegenaan liepen dat ze ouders niet konden overtuigen om naar logopedie te gaan.

Verwijzen naar logopedie, hoe overtuig je ouders?

Ik (Chantal) heb, samen met een collega, een aantal trainingen ‘Signaleren van logopedische problemen door leerkrachten’ verzorgd. Wij vonden het opvallend hoeveel leerkrachten al wisten over de taalontwikkeling van kinderen! Wat ook opvallend was dat veel leerkrachten toch twijfelden om kinderen naar de logopedist te verwijzen of er tegenaan liepen dat ze ouders niet konden overtuigen om naar logopedie te gaan.

In de komende blogs wil ik je helpen met de onderbouwing van de vroegtijdige signalering.

Lees verder
Schrijfonderwijs, is dat nog wel van deze tijd?

Schrijfonderwijs, is dat nog wel van deze tijd?

Het schrijfonderwijs lijkt een groeiend probleem te zijn op scholen. Verkeerde pengrepen, letters en cijfers die van onder naar boven worden geschreven en slordige handschriften zijn een veel voorkomend probleem. Jonge kinderen leren zichzelf bij het ontdekken van de letters en cijfers al de verkeerde schrijfwijze aan. Dit zit er in groep 3 dan al zo in, dat het aanleren van de juiste schrijfwijze moeilijk is. Daarbij komt de vraag: is schrijven nog wel van deze tijd?

Lees verder
Review: De verhalenmachine

Review: De verhalenmachine

Melanie Plag heeft met haar gastblogs al ontzettend veel verteld over de kracht van verhalen vertellen. Niet alleen leerkrachten, maar ook kinderen kunnen dit leren. Sommige kinderen vinden het lastig om een verhaal te schrijven, maar kunnen wel goed beeldend tekenen of vertellen. Het boek ‘De verhalenmachine‘ kan een mooie introductie hierop zijn. Ik wil je er graag meer over vertellen.

De verhalenmachine
Het verhaal gaat over Thomas, een jongen die altijd op onderzoek uitgaat.

Lees verder
Hoe leren kinderen taal? Taalverwerving op school

Hoe leren kinderen taal? Taalverwerving op school

Kinderen leren taal omdat ze taal nodig hebben. Ze hebben het nodig om dingen gedaan te krijgen, om greep te krijgen op de wereld en om hun gedachten met anderen te kunnen delen. Taal ontwikkelt zich al doende, hoe gemotiveerder het kind hoe beter het gaat. Aan de hand van een een aantal blogs over taalverwerving wil ik delen hoe je kinderen hiermee kunt helpen en hoe je taal betekenisvol kunt maken. Deze blogs schrijf ik aan de hand van het boek ‘Taal leren op eigen kracht‘

Lees verder
Thema verkeer en politie in groep 3/4

Thema verkeer en politie in groep 3/4

Vanaf de kerstvakantie kennen de meeste kinderen van groep 3 alle letters. Mijn collega en ik durfden het daarom wel aan om de methode voor taal wat meer los te laten. We willen de lesdoelen van groep 3 en 4 wat meer combineren en dit kan alleen als je weer zicht krijgt op de leerlijnen. De zes weken na de kerstvakantie zijn we aan de slag gegaan met het thema verkeer.

Na de tweede week hebben de kinderen gestemd over welk deelonderwerp we het gaan hebben,

Lees verder

Een verhaal improviseren met Story Cubes

Dit is een gastblog van Melanie Plag. Bezoek ook eens haar website Babboes voor meer inspiratie en tips of volg haar op Twitter. 

Story Cubes zijn dobbelstenen met daarop pictogrammen van voorwerpen. Je dobbelt en verzint vervolgens een verhaal waarin de afgebeelde voorwerpen voorkomen. Je kunt ze op veel manieren gebruiken, bijvoorbeeld bij stelopdrachten. Ik bedacht onderstaande klassikale werkvorm en gebruik hem regelmatig, tijdens workshops in mijn werk als verhalenverteller, maar ook in de klas als invaljuf.

Lees verder
4 activiteiten om de werkwoorden te oefenen

4 activiteiten om de werkwoorden te oefenen

De afgelopen weken hebben de kinderen in groep 4 geleerd wat werkwoorden zijn, het zijn doe-woorden. De kinderen hebben lesjes gemaakt in hun werkboek, maar daarnaast hebben we ook veel spelletjes en andere activiteiten gedaan. In deze blog geef ik een aantal manieren om de werkwoorden te oefenen.

Uitbeelden
Dit spel kan gespeeld worden met de hele klas. Verdeel de klas in twee of drie teams. Teken voor elk team drie ballonnen op het bord.

Lees verder

Poffertjes bakken onder de taalles

In groep 3/4 proberen we steeds meer los te komen van de methode en te werken met de leerlijnen. Van te voren kijk ik naar de doelen die de komende weken aan bod komen. Ik bekijk de lessen en bedenk hoe ik dit wil aanleren. Soms geef ik gewoon de taalles uit het boek en weer een andere keer bouw ik de les helemaal om. In de taalles van vorige week moesten de kinderen van groep 4 zelf een recept schrijven.

Lees verder