Hallo, mijn eerste woordenboek

Review: Hallo, mijn eerste woordenboek

Ben je op zoek naar een woordenboek met ‘echte’ foto’s voor een leerling die Nederlands leert of als ouder voor je dreumis? Dan is het Hallo, mijn eerste woordenboek misschien wel wat. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Hallo, mijn eerste woordenboek
Dit kartonnen woordenboek is niet zomaar een boek met plaatjes en woorden. Het is een groot fotoboek waarbij de verschillende voorwerpen worden genoemd. Kinderen leren dus de nieuwe woorden via beelden uit hun directe omgeving en niet via geïllustreerde afbeeldingen.

Lees verder

Woordkaarten ‘Zon, maan en sterren’

Vanaf maandag werken we in groep 2/3 drie weken lang over het thema ‘Zon, maan en sterren’. In de taalmethode voor groep 3 zitten woordenschatlessen verwerkt en wanneer dit mogelijk is geven we deze ook aan groep 2. Soms zijn de woorden te lastig en maak ik zelf extra woordkaarten met basiswoorden. Voor dit thema heb ik ook woordkaarten gemaakt die zowel voor groep 2 als groep 3 geschikt zijn.

Ook leuk:
– Memorie hoofdletters-kleine letters in het thema ruimte.

Lees verder

Stappenplan: werken aan woordenschat

Kinderen die nieuw op school zijn komen uit verschillende gezinnen met elk een eigen taalachtergrond. NT2 kinderen spreken doorgaans minder Nederlands, dan kinderen uit autochtone gezinnen. Het is daarom ontzettend belangrijk om bij de kleuters al te werken aan de woordenschat. Wanneer kleuters regelmatig nieuwe woorden horen, leren ze deze spelenderwijs beter begrijpen.

Beheersing
Kleuters kunnen woorden op receptief – of productief niveau beheersen. Wanneer het kind een woord kan aanwijzen, maar niet zelf kan benoemen dan valt dit onder de receptieve woordenschat,

Lees verder
woordkaarten thema school

Woordkaarten: ‘Welkom op school’

Aan het einde van groep 2 moeten de kinderen minimaal 2000 woorden kennen. Dit is best veel voor allochtone kinderen! Bij mij op school heb ik veel met NT2 kinderen te maken en daarom zijn we actief bezig met het aanleren van nieuwe woorden. Het is belangrijk dat de kinderen uiteindelijk de basiswoorden kennen, want anders kost het veel moeite om te leren lezen in groep 3.

Ook leuk! Stappenplan: werken aan woordenschat. 

Lees verder

Woordkaarten ‘Kleuren en vormen’

Aan het einde van groep 2 moeten de kinderen minimaal 2000 woorden kennen. Dit is best veel voor allochtone kinderen! Bij mij op school heb ik veel met NT2 kinderen te maken en daarom zijn we actief bezig met het aanleren van nieuwe woorden. Het is belangrijk dat de kinderen uiteindelijk de basiswoorden kennen, want anders kost het veel moeite om te leren lezen in groep 3.

Woordenlijst
De methode Piramide is heel erg taalgericht.

Lees verder

Woordkaarten ‘Kikker en de warme dag’

Aan het einde van groep 2 moeten de kinderen minimaal 2000 woorden kennen. Dit is best veel voor allochtone kinderen! Bij mij op school heb ik veel met NT2 kinderen te maken en daarom zijn we actief bezig met het aanleren van nieuwe woorden. Het is belangrijk dat de kinderen uiteindelijk de basiswoorden kennen, want anders kost het veel moeite om te leren lezen in groep 3.

Ook leuk! Stappenplan: werken aan woordenschat. 

Lees verder

Woordkaarten thema ‘Eten en drinken’

Aan het einde van groep 2 moeten de kinderen minimaal 2000 woorden kennen. Dit is best veel voor allochtone kinderen! Bij mij op school heb ik veel met NT2 kinderen te maken en daarom zijn we actief bezig met het aanleren van nieuwe woorden. Het is belangrijk dat de kinderen uiteindelijk de basiswoorden kennen, want anders kost het veel moeite om te leren lezen in groep 3.

Ook leuk! Stappenplan: werken aan woordenschat. 

Lees verder

5 manieren om nieuwe woorden aan te bieden

Aan het einde van groep 2 moeten de kinderen minimaal 2000 woorden kennen. Dit is best veel voor allochtone kinderen! Bij mij op school heb ik veel met NT2 kinderen te maken en daarom zijn we actief bezig met het aanleren van nieuwe woorden. Het is belangrijk dat de kinderen uiteindelijk de basiswoorden kennen, want anders kost het veel moeite om te leren lezen in groep 3.

Hoe leer je de woorden aan?

Lees verder

Review: Op woordenjacht

Een goede woordkennis is ontzettend belangrijk, want het is de basis van begrijpend lezen. Als je van een nieuwe leestekst 5% van de woorden niet kent, is het behoorlijk lastig om de tekst te begrijpen. Toch is het vak woordenschat bij veel leerkrachten een ondergeschoven kindje. Veel leerkrachten nemen er geen tijd voor of geven aan bij zaakvakken moeilijke woorden te bespreken. Maar is dit wel woordenschatonderwijs? Wist je dat een kind een woord minstens zeven keer moet horen voordat het voldoende beheerst is?

Lees verder

Spelenderwijs nieuwe woorden leren

Er zijn heel veel leuke manieren om de kinderen nieuwe woorden aan te leren. Ik noem in deze blog een aantal ideeën.

Ook leuk! Stappenplan: werken aan woordenschat.

Spel Twister
Misschien heb je nog een Twisterspel liggen, maar je kunt het ook heel simpel namaken met een groot wit laken. Op de gekleurde rondjes plak je de woorden, die je de kinderen wil aanleren. Het spel kan beginnen. Alleen noem je nu geen kleuren,

Lees verder