rennend rekenen

Rennend rekenen met kleuters

Afgelopen jaar stond ik in verband met ruimtegebrek voor een klas met 35 kleuters. Naast de hoeveelheid kleuters was de verdeling jongens en meisjes ook niet bepaald ideaal: 9 meisjes en 26 jongens. En al die jongens hielden er helemaal niet van om stil in de kring te zitten. De bewegingsdrang was enorm.

Ik merkte tijdens mijn rekenkringen, die overigens niet langer duurde dan 10 minuten á een kwartier, dat ik meer aan het waarschuwen was dan aan het lesgeven.

Lees verder

5 tips hoe je kinderen kunt leren omgaan met geld

Vanaf groep 3 leren de kinderen rekenen met geld. Maar daarnaast is het van belang dat we de kinderen ook bewustwording bijbrengen. Hoe ga je verstandig met het geld om? Kies je voor sparen of uitgeven? In deze blog wil ik je graag een aantal ideeën geven hoe je de kinderen leert omgaan met geld.

Deze blog is geschreven is samenwerking met Eurowijs. 

1. Winkel in de klas
Ik ben een groot voorstander van het werken met thema’s en spelenderwijs leren.

Lees verder
De Grote Rekendag voor de onderbouw

De Grote Rekendag voor de onderbouw

Wie doet er mee aan de Grote Rekendag 2018? Een dag vol met rekenopdrachten, heel leerzaam en natuurlijk ontzettend leuk om eens een dagje alleen met dit mooie vak bezig te zijn. Als kleuterleerkracht merk ik, dat rekenen weleens een ondergeschoven kindje kan worden. Je bent toch al gauw wat meer bezig met voorlezen, woordkaartjes, een schrijfhoek, lettertafel, enzovoorts. Tellen en getallen, logisch denken, meten en meetkunde zijn ook goede onderwerpen om mee bezig te zijn met kinderen.

Lees verder
spellenpakket geldrekenen

Geldrekenen – leuke materialen om te oefenen

Momenteel zijn we in groep 4 druk bezig met het geldrekenen. Ik merk dat de meeste kinderen dit nog best lastig vinden. Welke munten zijn er allemaal? Welke munten zijn samen 1 euro waard en hoe weet ik hoeveel geld ik terug krijg?

Ik heb daarom een aantal materialen gemaakt die ik tijdens de rekenles of hoeken kan inzetten. De bundel geldrekenen bestaat uit posters, werkbladen, geldkaartjes, spellen en woordkaarten.

Posters

  • Poster met daarop alle euromunten en eurobiljetten.
Lees verder

Leerlijnen rekenen rondom thema winter

Wij werken in groep 3/4 rondom thema’s. Elk thema zetten we een aantal doelen centraal; de doelen komen uit de methode. Aan het einde van de periode worden de doelen getoetst. De komende weken werken we rondom het thema winter. Het leek mij leuk om ook de rekenlessen wat meer rondom dit thema te geven.

Leerdoelen thema winter
Ik heb rondom de belangrijke doelen van groep 3 powerpoints gemaakt. Het leuke is dat deze powerpoints zowel individueel als klassikaal kunnen worden gebruikt.

Lees verder
Rekenen met leerlijnen

Rekenen met leerlijnen

Op onze school zijn we dit jaar gestart zonder methode voor rekenen. In plaats daarvan werken we met leerlijnen en gebruiken we o.a. de methode als bronnenboek. Benieuwd hoe dat gaat? In een aantal blogs vertel ik je de komende tijd alles over de leerlijn rekenen, over het ontwerpen van je lessen en over het inzetten van spellen en materialen.

De afgelopen maanden heeft Marianne ook verschillende blogs online gezet over het leren lezen zonder methode.

Lees verder

Review: Effectief rekenonderwijs op de basisschool

Wellicht ken je het bekende onderwijsboek EDI (Expliciete Directe Instructie) wel? Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse onderwijssituatie is het boek bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier. Marcel maakt zich hard voor goed onderwijs en heeft onlangs het boek Effectief rekenonderwijs op de basisschool geschreven. In deze blog wil ik je graag meer over dit boek vertellen.

Effectief rekenonderwijs op de basisschool
De rekenvaardigheid van Nederlandse en Belgische kinderen is al zeker tien jaar aan het dalen.

Lees verder
Hoe leren jonge kinderen rekenen?

Hoe leren jonge kinderen rekenen?

Het valt mij op dat in het onderwijs maar ook in de opvoeding de meeste aandacht naar taal gaat. Ik denk dan aan voorlezen, oefenen van woorden, werken aan de mondelinge taalontwikkeling en het herkennen van de letters. Er gaat veel minder aandacht uit naar rekenen.

Dat is jammer want kinderen moeten flink oefenen om zich rekenvaardigheden eigen te maken. Ik denk dat het belangrijk is dat we hier meer bij stil staan.

Lees verder
De tafels oefenen door te sjoelen

De tafels oefenen door te sjoelen

Wij hebben sinds kort een sjoelbak in de klas. Het is een kleine sjoelbak speciaal voor kinderen die ik op Marktplaats voor 5 euro heb gekocht. In eerste instantie wilde ik hem gebruiken voor groep 3 om te leren hoe je punten bij elkaar optelt, maar ik kwam al snel op het idee om er ook de tafels mee te laten oefenen.

Hoe ik dit heb gedaan vertel ik je graag in deze blog.

Lees verder
Rekenen met het getallenbord

Rekenen met het getallenbord

Ik heb al een aantal maanden een prachtig getallenbord in de klas staan. Het is een heel krachtig middel om tijdens de rekenlessen te gebruiken. Het maakt het 100-stelsel niet alleen visueel, maar je kunt er ook ontzettend veel andere activiteiten mee uitvoeren. Mijn getallenbord komt van Capi Education. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Dit artikel is geschreven is samenwerking met Capi Education. Zie mijn disclaimer voor meer informatie.

Lees verder
Rekenen met prentenboeken

Rekenen met prentenboeken

In elke kleutergroep wordt minimaal een keer per dag voorgelezen. Door het voorlezen van prentenboeken wordt de woordenschat vergroot, vaardigheden omtrent het begrijpend luisteren geoefend en de mondelinge taalontwikkeling ontwikkeld.

Maar wist je dat prentenboeken ook een bijdrage kunnen leveren aan de rekenontwikkeling? Je kunt namelijk rekenen met prentenboeken!

Prof. dr. Marja van den Heuvel-Panhuizen heeft hier onderzoek naar gedaan en het blijkt dat kinderen die een voorleesprogramma met gewone prentenboeken volgden 22% meer vooruitgang boekten op de rekenontwikkeling dan andere kleuters.

Lees verder
Rekenspel: tientallen oefenen

Rekenspel: tientallen oefenen

Groep 4 oefent de komende weken met het oplossen van grote sommen en moeten daarbij met tientallen kunnen rekenen. Aangezien veel kinderen nog moeite hebben met het springen van de tientallen (56-46-36) heb ik een spel gemaakt om dit te oefenen. Het spel heeft wat weg van burenbingo.

Wat heb je nodig?

  • spelbord
  • voor elk kind een pylon
  • dobbelsteen
Lees verder