Review: Buikpijn bij kinderen

Review: Buikpijn bij kinderen

‘Ik heb buikpijn.’ Dit hoor je als leerkracht of ouder misschien wel regelmatig. Buikpijn bij kinderen is namelijk een veelvoorkomende klacht. Vaak gaat de buikpijn snel weer over en is er geen reden om naar de dokter te gaan. Niet altijd gaat de buikpijn vanzelf over. Zo’n 10 procent van de schoolgaande kinderen heeft er regelmatig last van. Soms is er een medische oorzaak te vinden maar vaak ook niet. Wat als het kind buikpijn blijft houden en er is niks te vinden?

Lees verder
Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die net iets meer kunnen

Heb je een kleuter in je groep die voortdurend bezig wil zijn met iets dat hem boeit? Met een kind dat continu van alles wil ontdekken of een meisje dat dolgraag wil leren lezen, rekenen en schrijven in plaats van spelen? Wil het kind graag ‘ietsjes meer’? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een kleuter die op bepaalde vlakken vooroploopt in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

In deze blog geef ik aan de hand van het boek ‘Kleuters die net iets meer kunnen‘

Lees verder
Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Kijk jij wel eens naar jezelf? Naar hoe je communiceert of reageert op anderen? De psychologen Hal en Sidra Stone gebruiken de Voice Dialogue om te ontdekken wie je bent, in al je veelzijdigheid. Het gaat dan niet om een oordelende manier van kijken, maar om te ontdekken wie het in jou voor het zeggen heeft en waarom dat zo is. In het boek Ik (k)en mijn ikken ontdek je andere kanten van jezelf. In deze blog wil ik je er graag wat meer over vertellen.

Lees verder
Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs verbinden en hechten

Stabiele en veilige relaties tussen kinderen en zorgzame volwassenen zijn van groot belang voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen die zich niet veilig kunnen hechten lopen een groot risico op problemen in het contact met anderen en het begrijpen en grip houden op eigen emoties, gedachten en gedrag. Om tot een veilige gehechtheid te komen zijn spel en speels contact belangrijke middelen.

Micheline Mets heeft het fantastische boek Spelenderwijs verbinden en hechten geschreven met ruim honderd spelvoorbeelden die het hechtingsproces bevorderen.

Lees verder
Het rouwprotocol: omgaan met rouw op school

Het opstellen van een rouwprotocol

Als school kun je vroeg of laat te maken krijgen met een sterfgeval van een ouder of leerling. Het is dan belangrijk om een rouwprotocol klaar te hebben. Op deze manier kunnen er geen slordige fouten worden gemaakt. Mariken Spuij beschrijft in haar boek ‘Rouw bij kinderen en jongeren‘ waar je allemaal aan moet denken. In deze blog wil ik graag een aantal punten uitlichten.

Een rouwprotocol
Volgens Spuij bevat een rouwprotocol stappenplannen voor verschillende scenario’s.

Lees verder

Review: spelen met prentenboeken

Als kleuterleerkracht lees je behoorlijk veel prentenboeken in een jaar. Naast het gewone voorlezen dat heel belangrijk is, zijn prentenboeken vaak ook de spil van een thema. Je bedenkt creatieve activiteiten en lessen die daarbij aansluiten. Het boek “Spelen met prentenboeken” van juf Anke en juf Els wil je daarmee een handje helpen.

De inhoud
Op één van de eerste bladzijdes kom je een overzichtelijke inhoudsopgave tegen, waarbij je gelijk kunt zien welk prentenboeken uitgewerkt zijn in dit boek.

Lees verder
6x boeken voor kleuterleerkrachten

6x boeken voor kleuterleerkrachten

Of je nou PABO-student bent of een doorgewinterde kleuterleerkracht, goede vakliteratuur is onmisbaar. De afgelopen jaren heb ik kennis gemaakt met ontzettend veel mooie boeken. In deze blog wil ik je de leukste boeken voor kleuterleerkrachten geven.

Hoera ik krijg kleuters
Heb je nog nooit met kleuters gewerkt of ben je hier net mee gestart, dan is dit boek echt iets voor jou. Het kleuteronderwijs is een vak apart en niet te vergelijken met de groepen 3 tot en met 8.

Lees verder

Lastige kleuters?!

Lastige kleuters?! Er schieten misschien nu wel een paar namen door je hoofd. Zijn ze echt lastig of zorgt bepaald gedrag van kleuters  voor lastige situaties die niet passen in hoe wij het voor ogen hebben in de klas? In het boek “De Lastige Kleuter” van Betsy van de Grift geeft zij inzicht in dit gedrag aan de hand van het breinleren van kleuters en hoe de leerkracht hier rekening mee kan houden in het onderwijsaanbod.

Lees verder

Vertelgeheimen deel 2: Verhaal snel vertelklaar

In vertelgeheimen deel 1 heb je kunnen lezen hoe je interactie kunt toepassen in het vertellen van je verhaal. In het boek “Een Schatkist vol Vertelgeheimen” kun je nog veel meer tips vinden om een goede verhalen verteller te worden. Bijvoorbeeld: de ingrediënten voor een goed verhaal, hoe je karakters het beste neerzet, maar ook leuke oefeningen om met de kinderen te doen.

Een schatkist vol vertelgeheimen
In deel 2 van het boek vind je 11 verhalen die gekoppeld zijn aan verschillende waarden zoals: eerlijkheid,

Lees verder

Nieuwe boeken najaar 2016

Ik ben gek op (prenten)boeken en kijk altijd uit naar de nieuwe catalogi van de verschillende uitgevers. Zodra de nieuwe catalogi binnen zijn speur ik naar de leukste (prenten)boeken voor in de klas. Nadat ik een aanvraag heb ingediend bij de uitgever wacht ik altijd in spanning af of die dag een pakketje met boeken door mijn brievenbus komt.

De afgelopen weken heb ik weer een hele stapel nieuwe boeken gekregen die ik de komende tijd voor jullie ga reviewen.

Lees verder

Review: De social teacher

Ook als leerkrachten kunnen we er bijna niet meer om heen: sociale media. Lars Matthys en Tim van Lier vinden dat je maar twee keuzes hebt. Of je probeert je er tegen te verzetten of je kunt het omarmen en er proberen je voordeel mee te doen. Hoe je dat dan doet omschrijven ze in het boek: ‘De social teacher. Recepten voor sociale media in je klas.’

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links.

Lees verder

Review: Meester Mark graaft door

Meester Mark heeft met zijn boek ‘Meester Mark draait door’ voor een hoop roering in onderwijsland gezorgd. Er is bij leerkrachten veel herkenning en velen storten hun hart bij Mark uit. De auteur gaat langs bij tientallen leerkrachten van basis- en middelbare scholen om nu hun verhaal te vertellen. Deze verhalen beschreef Mark in ‘Meester Mark vraagt door‘. Eind juni is zijn derde boek uitgekomen, namelijk ‘Meester Mark graaft door‘.

Lees verder