Zelfsturing in de klas; hoe doe je dat?

Zelfsturing in de klas; hoe doe je dat?

We hebben als leerkracht allemaal wel een leerling in de klas die op alles en iedereen reageert en zo zijn klasgenootjes tot last is. Of een leerling die regelmatig zijn huiswerk of gymspullen vergeet. Het lijkt wel alsof deze leerlingen hun gedrag niet in goede banen kunnen leiden.

Het herkennen van dit gedrag is voor de meeste leerkrachten geen probleem, omdat het doorgaans gedrag is dat snel opvalt. Het aanwijzen van de executieve functies onderliggend aan dit gedrag is echter veel lastiger.

Lees verder
Startboek Skillis: Toekomstgericht leren

Startboek Skillis: Toekomstgericht leren

Steeds meer scholen willen zich richten op de 21e eeuwse vaardigheden. Maar vaak is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hoe ziet dit er dan concreet uit in de klassenpraktijk? Gelukkig is daar het Startboek Skillis. Skillis neemt je mee in de 21ste eeuw en geeft je concrete tools in handen waar je echt wat mee kan als leerkracht! In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Deze blog is geschreven in samenwerking met CED-Groep. 

Lees verder
Wat is het belang van spelen voor de ontwikkeling?

Wat is het belang van spel voor de ontwikkeling?

Het kunnen en mogen spelen is ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Niet voor niets neemt spel een belangrijke plaats in binnen het kleuteronderwijs. Maar wat is nu eigenlijk het belang van spel? Waarom is het zo belangrijk? In deze blog vertel ik je er graag meer over aan de hand van het boek Het belang van spelen.

Wat is spel?
Spel is een lastig begrip dat niet makkelijk te definiëren is.

Lees verder
Teach Like a Champion - Het jonge kind 2.0

Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0

Misschien heb je er al wel eens van gehoord: de technieken van Teach Like a Champion. In 2012 is dit boek vertaald vanuit Amerika en sinds 2014 bestaat er een versie voor het jonge kind. Dit jaar is er een nieuwe versie uitgebracht. ‘Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0’. Wil jij ook met 15 praktische technieken het beste uit je kinderen halen? Lees dan vooral dit blog.

Teach Like a Champion –

Lees verder

Hoogbegaafdheid en executieve functies

Executieve functies; wat zijn dat precies? Het zijn de functies in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is.

De hersenontwikkeling van hoogbegaafden verloopt sneller dan gemiddeld. De hersencellen maken meer verbindingen. Dat maakt het lastig het ene automatisch te doen en over iets anders na te denken.

Al dat denken kost tijd, waardoor ze soms traag werken. En door al dat denken,

Lees verder
Review: Speelkriebels voor kleuters

Review: Speelkriebels voor kleuters

Ik denk dat elke leerkracht zich nog wel kan herinneren hoe het was om zelf onderdeel te zijn van de kleuter gymlessen op de PABO. Ze in de praktijk uitvoeren was vaak heel wat anders dan hoe je het op papier had bedacht. Als je eenmaal een baan hebt verdiep je je in de methode van de school. Als ik naar mezelf kijk is het daarbij ook gebleven. Het boek ‘Speelkriebels voor kleuters’ heeft mij weer veel nieuwe ideeën gegeven.

Lees verder

Review: Effectief rekenonderwijs op de basisschool

Wellicht ken je het bekende onderwijsboek EDI (Expliciete Directe Instructie) wel? Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse onderwijssituatie is het boek bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier. Marcel maakt zich hard voor goed onderwijs en heeft onlangs het boek Effectief rekenonderwijs op de basisschool geschreven. In deze blog wil ik je graag meer over dit boek vertellen.

Effectief rekenonderwijs op de basisschool
De rekenvaardigheid van Nederlandse en Belgische kinderen is al zeker tien jaar aan het dalen.

Lees verder

Review: De klas van (n)u

Met de diversiteit aan leerlingen die elke dag weer aan je worden toevertrouwt, is het soms een uitdaging om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Het boek ‘De klas van (n)u’ geeft je handvatten om je taak als leerkracht te volbrengen, namelijk: zorgen dat alle kinderen zicht ontwikkelen en lekker in hun vel zitten.

De inhoud
Het boek bestaat uit vier delen die uit zichzelf al een opbouw hebben. Je wordt meegenomen van de school van nu,

Lees verder
Opvoeden is gekkenwerk

Review: Opvoeden is gekkenwerk

Opvoeden is gekkenwerk is niet het zoveelste boek met opvoedadviezen en praktische tips en trucs. Dit boek gaat over de drijfveren van opvoeders. Over wat jij belangrijk vindt in de opvoeding. Het boek is geschreven door Jos de Kock en uitgegeven door Royal Jongbloed.

Inhoud
In 11 hoofdstukken worden 11 uitgangspunten beschreven waarover valt te twisten. Het lijken 11 stellingen over opvoeden waardoor je na gaat denken over de opvoeding. En ook of je als opvoeder echt doet wat je belangrijk vindt.

Lees verder
Review: Buikpijn bij kinderen

Review: Buikpijn bij kinderen

‘Ik heb buikpijn.’ Dit hoor je als leerkracht of ouder misschien wel regelmatig. Buikpijn bij kinderen is namelijk een veelvoorkomende klacht. Vaak gaat de buikpijn snel weer over en is er geen reden om naar de dokter te gaan. Niet altijd gaat de buikpijn vanzelf over. Zo’n 10 procent van de schoolgaande kinderen heeft er regelmatig last van. Soms is er een medische oorzaak te vinden maar vaak ook niet. Wat als het kind buikpijn blijft houden en er is niks te vinden?

Lees verder
Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die net iets meer kunnen

Heb je een kleuter in je groep die voortdurend bezig wil zijn met iets dat hem boeit? Met een jongen dat continu van alles wil ontdekken of een meisje dat dolgraag wil leren lezen, rekenen en schrijven in plaats van spelen? Wil het kind graag ‘ietsjes meer’? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een kleuter die op bepaalde vlakken vooroploopt in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

In deze blog geef ik aan de hand van het boek ‘Kleuters die net iets meer kunnen‘

Lees verder
Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Kijk jij wel eens naar jezelf? Naar hoe je communiceert of reageert op anderen? De psychologen Hal en Sidra Stone gebruiken de Voice Dialogue om te ontdekken wie je bent, in al je veelzijdigheid. Het gaat dan niet om een oordelende manier van kijken, maar om te ontdekken wie het in jou voor het zeggen heeft en waarom dat zo is. In het boek Ik (k)en mijn ikken ontdek je andere kanten van jezelf. In deze blog wil ik je er graag wat meer over vertellen.

Lees verder