Tips om schoolbreed te werken aan de sociale veiligheid

Schoolbreed werken aan de sociale veiligheid

Vanaf 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht om zorg te dragen voor een veilige school. Je veilig voelen is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren en jezelf te ontwikkelen. Alleen in een sociaal veilige omgeving durven leerlingen zich kwetsbaar op te stellen en hebben ze het gevoel erbij te horen. Maar hoe kan je als school dit borgen? In deze blog deel ik een aantal ervaringen en geef ik praktische tips hoe je kunt werken aan de sociale veiligheid.

Lees verder
Hoogbegaafde kinderen in het onderwijs; hoe help je ze?

Kijktip Monitor: Hoogbegaafde kinderen

Gisteren was er een interessante uitzending van Monitor over hoogbegaafde kinderen in het onderwijs. Er zijn veel hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het onderwijs. Waarom lopen zij vast en wat kan je hier als school aan doen?

Uitzending hoogbegaafde kinderen
In de uitzending blijkt dat Monitor wekelijks mails krijgt van ouders over hun hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het onderwijs. Een aantal ouders en kinderen worden hierover geïnterviewd. Het zijn toch wel hartverscheurende verhalen.

Lees verder
Hoe herken je een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen?

Hoe herken je een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen?

Kinderen tot 6 jaar die opvallend voorlopen in hun ontwikkeling ten opzichte van leeftijdsgenoten hebben een ontwikkelingsvoorsprong. Dit kan bijvoorbeeld op taal- of motorisch gebied zijn. In deze blog vertel ik aan de hand van het boek Bijdehante baby’s en pittige kleuters hoe je een ontwikkelingsvoorsprong kan herkennen bij jonge kinderen.

Ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen
Op dit moment zijn er geen testen waarmee hoogbegaafdheid al op zo’n jonge leeftijd vastgesteld kan worden.

Lees verder
Kinderen effectief prijzen, zo doe je dat

Kinderen effectief prijzen, zo doe je dat

Als opvoeders willen we graag het gevoel van eigenwaarde van kinderen vergroten. We willen dat ze een positief zelfbeeld hebben en vinden het fijn om ze te prijzen. Toch kunnen hier ook nadelen aan kleven. Kinderen kunnen er bijvoorbeeld narcistisch van worden. In deze blog deel ik tips aan de hand van het boek How2talk2kids hoe je echt en effectief kinderen kan prijzen.

Lees ook:

  • Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?
Lees verder
Hoe kan je de autonomie van een kind stimuleren?

Hoe kan je de autonomie van een kind stimuleren?

Ik vind het ontzettend belangrijk dat de kinderen uit mijn klas zelfstandig zijn. Zeker is een combinatiegroep is dit toch wel een must. Wanneer kinderen voortdurend afhankelijk zijn van een volwassene ontstaan er bepaalde gevoelens. Het kind zal zich dankbaar voelen, maar ook gevoelens als hulpeloosheid, wrok, frustratie en boosheid zullen naar voren komen. In deze blog vertel ik aan de hand van het boek How2talk2kids hoe je de autonomie van een kind kan stimuleren.

Lees verder

Wat is een growth mindset?

De komende weken wil ik mij verdiepen in het ontwikkelen van een growth mindset bij kinderen. De afgelopen jaren is de aandacht toegenomen voor het feit dat je intelligentie bij kinderen en volwassenen kunt laten groeien en veranderen. Een heel interessant boek hierover is Mindsets op school. In deze blog wil ik aan de hand van dit boek je hier graag in mee nemen.

Growth mindset
Intelligentie is een eigenschap die ontwikkeld kan worden,

Lees verder
Meidenvennijn

Meidenvenijn in de klas, wat doe je er aan?

Ik vind het ontzettend leuk om in de middenbouw les te geven. De kinderen krijgen steeds meer een eigen mening, hun persoonlijkheid wordt nog meer gevormd en ze beginnen zelf te ontdekken wat ze wel en niet willen. In deze leeftijdscategorie worden vriendschappen gevormd, maar ook kinderen bewust buitengesloten. Misschien wel het bekendste fenomeen is het meidenvenijn in deze groepen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Meidenvennijn in de klas
In sommige groepen kan er erg veel sprake zijn van meidenvenijn.

Lees verder
Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?

Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?

Als leerkracht ben je niet alleen bezig met het lesgeven maar je zorgt er ook voor dat de kinderen zich fijn voelen in de klas. Ik heb al vaak geschreven hoe je kinderen kunt helpen om hun emoties te reguleren of hoe je bepaalde sociale vaardigheden aanleert. Maar ook wij als volwassene kunnen ons verder ontwikkelen in het omgaan met kinderen. In deze blog wil ik het hebben over het omgaan met de negatieve gevoelens van kinderen.

Lees verder

Hoogbegaafdheid en executieve functies

Executieve functies; wat zijn dat precies? Het zijn de functies in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is.
De hersenontwikkeling van hoogbegaafden verloopt sneller dan gemiddeld. De hersencellen maken meer verbindingen. Dat maakt het lastig het ene automatisch te doen en over iets anders na te denken. Al dat denken kost tijd, waardoor ze soms traag werken. En door al dat denken,

Lees verder
Alternatieven voor straffen en belonen

Alternatieven voor straffen en belonen

Afgelopen woensdag deelde ik een blog over het proces van straffen en belonen. Deze blog heb ik geschreven n.a.v. het boek Kinderen zijn geen puppy’s. De schrijver van het boek, Jürgen Peeters, is namelijk tegen het principe van straffen/belonen. Ik kan mij goed in zijn argumenten vinden, maar ben tegelijkertijd ook nieuwsgierig naar zijn alternatieven. In deze blog wil ik graag een aantal punten noemen. Daarnaast geef ik zelf een aantal tips en ideeën hoe je om kunt gaan met ongewenst gedrag.

Lees verder
Waarom je moet stoppen met straffen en belonen

Waarom je moet stoppen met straffen en belonen

Elke dinsdagmiddag lees ik een uur vakliteratuur. Op dit moment ben ik bezig in het boek Kinderen zijn geen puppy’s van Jürgen Peeters. Het gaat over de kracht van zelfsturing in de opvoeding; een boek geschikt voor ouders en leerkrachten. Ik heb al hele interessante dingen gelezen over hechting, de taal van huilen en omgaan met grenzen. Op dit moment ben ik bezig met het hoofdstuk opvoeden zonder straffen, belonen en andere vormen van manipulatie.

Lees verder
Verrijkingsspellen voor (hoog)begaafde kinderen

Verrijkingsspellen voor (hoog)begaafde kinderen

Verrijkingsspellen voor (hoog)begaafde kinderen zijn erg populair in de basisschool. Niet voor niets, want mede door deze spellen kun je kinderen die dit nodig hebben, extra uitdaging bieden. Dit gaat relatief snel, relatief goedkoop en best gemakkelijk. Toch gaat er ook weleens wat mis. Dan loopt een leerling al gauw vast en wordt het spel weggezet om het misschien nooit meer te pakken. Want: te lastig!

Dat roept toch wat vragen op! Hoe kun je verrijkingsspellen goed inzetten?

Lees verder