Girl power promoten via boeken

Girl power stimuleren via boeken

Een paar weken geleden deelde ik in een blog de uitslagen van een Amerikaans onderzoek over het zelfvertrouwen onder jongens en meisjes. Hierin kwam onder andere naar voren dat meisjes van zes jongens getalenteerder vinden dan zichzelf. Tijd om de girl power te stimuleren!

Jongens zijn slimmer
Tijdens het onderzoek werd een verhaal voorgelezen waarin de hoofdpersoon heel erg slim was. In het verhaal werd niet duidelijk of het om een jongen of meisje ging.

Lees verder
Temperamentvolle kinderen, hoe help je ze?

Temperamentvolle kinderen, hoe help je ze?

Temperamentvolle kinderen zijn opvliegender, intenser, gevoeliger of eigenwijzer dan het gemiddelde kind. Het vraagt veel aandacht van jou als leerkracht om hier goed mee om te gaan, anders kunnen koppig gedrag of huilbuien het gevolg zijn. Maar hoe doe je dit dan? In deze blog wil ik je meer vertellen over hoe je temperamentvolle kinderen in de klas kunt helpen. Ik wil dit doen aan de hand van het boek ‘Temperamentvolle kinderen‘ van Eva Bronsveld.

Lees verder
De leefwereld van 4-jarigen onder de loep

De leefwereld van 4-jarigen onder de loep

Nieuwsgierig, vindingrijk, bomvol energie en regelmatig eigenwijs: het leven van een 4-jarige zit vol verrassingen. Hoe vinden ze hun plek, sluiten ze vriendschappen, bereiken ze hun doelen en gaan ze om met teleurstellingen? In het nieuwe EO-programma ‘Het geheime leven van 4-jarigen’ krijgen we een persoonlijk kijkje in de leefwereld van deze leeftijdsgroep.

Het geheime leven van 4-jarigen
Het programma speelt zich af in en rond een kinderdagverblijf. In elke aflevering worden acht 4-jarigen gevolgd die in achtergrond,

Lees verder
Het bovenbrein van kleuters activeren en trainen

Hoe voorkom je lastig gedrag bij kleuters?

In mijn vorige blog over lastig gedrag bij kleuters deelde ik informatie over de breinontwikkeling. Hierin kwam naar voren dat het bovenbrein van kleuters nog niet volledig is ontwikkeld. Veel gedrag dat door de leerkracht als lastig wordt ervaren is passend bij de ontwikkeling van kleuters. Het gaat meestal voorbij, als het bovenbrein verder rijpt. In deze blog wil ik je hier meer over vertellen en tips geven hoe je het bovenbrein kunt activeren en trainen.

Lees verder
Gedragsproblemen of gewoon gedrag bij kleuters?

Gedragsproblemen of gewoon gedrag bij kleuters?

Kleuters met lastig gedrag. Misschien denk je nu wel gelijk aan een paar kinderen uit jouw klas. Maar zijn ze echt lastig of dagen ze ons uit om onze onderwijskundige vaardigheden optimaal in te zetten? Door deze blog wil ik je meer inzicht geven in gedrag bij kleuters. Zijn het echt gedragsproblemen of is het gewoon gedrag?

Probleemgedrag
In de literatuur worden verschillende definities van probleemgedrag gegeven. Ik kan mij het meest vinden in de definitie van Van der Ploeg (2014).

Lees verder
Wat hebben jongens nodig om tot leren te komen?

Wat hebben jongens nodig om tot leren te komen?

Wat maakt het dat jongens meer aanwezig zijn en vaak drukkere spelletjes willen doen dan meisjes? Is het een kwestie van opvoeding, hormonen of komt het door de invloed van vriendjes? Bovenstaande is allemaal van invloed, maar ook in het brein is een verschil van ontwikkeling aanwezig. Jongens en meisjes verschillen van elkaar en hebben dus ook andere behoeften. Wat hebben jongens nodig om tot leren te komen? In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Lees verder
Meisjes van zes vinden jongens meer getalenteerd dan zichzelf

Meisjes van zes vinden jongens getalenteerder

Afgelopen week las ik een interessant artikel op BBC-news over het zelfvertrouwen onder jongens en meisjes. Hierin kwam onder andere naar voren dat meisjes van zes jongens getalenteerder vinden dan zichzelf. Hoe komt dit en wat kunnen we er in het onderwijs aan doen?

Voorleesverhaal
Tijdens het onderzoek zijn 400 Amerikaanse kinderen van vijf, zes en zeven jaar oud in groepjes aan verschillende experimenten blootgesteld. In het eerste experiment werd een verhaal voorgelezen waarin de hoofdpersoon heel erg slim was.

Lees verder
Onderpresteren: wat is het en wat doe je eraan?

Onderpresteren: wat is het en wat doe je eraan?

Misschien heb je wel een leerling in de klas die ontzettend dromerig is. Hij deed altijd actief mee, maar het lijkt alsof hij de laatste weken minder ‘aanwezig’ is. Tijdens de toetsweek kom je erachter dat de resultaten tegenvallen. Je begrijpt er niets van, want hij zou veel beter kunnen presteren. Het kan zijn dat hierbij sprake is van onderpresteren. In deze blog vertel ik wat dit is en wat je er als leerkracht aan kunt doen.

Lees verder

Temperamentvolle kinderen, hoe herken je ze?

Misschien herken je het wel: je hebt een kind in de klas zitten dat opvliegender lijkt te zijn dan andere kinderen. Verder is het kind intenser, gevoeliger of eigenwijzer dan het gemiddelde kind. Het kan zijn dat dit een temperamentvol kind is. Het vraagt veel aandacht van jou als leerkracht om hier goed mee om te gaan, anders kunnen koppig gedrag of huilbuien het gevolg zijn. In deze blog wil ik je meer vertellen over temperamentvolle kinderen.

Lees verder
De sensorische informatieverwerking

De sensorische informatieverwerking

Je hebt vast wel leerlingen in de klas die altijd wat te friemelen willen hebben. Ze vinden het moeilijk om stil te zitten en houden ervan om aan dingen te voelen. Het lijkt erop dat deze kinderen prikkels nodig hebben om zich te kunnen concentreren en om tot leren te komen. In deze blog wil ik je wat meer vertellen over de sensorische informatieverwerking en over een aantal mooie producten van Senso-Care.

Dit artikel is geschreven is samenwerking met Senso-Care. 

Lees verder

Slimme kleuters en Smart Games

In de onderbouw heb je ermee te maken: slimme kleuters. Vanaf het begin van het schooljaar probeer je hem of haar meer te bieden, uitdaging te geven binnen je thema’s. En toch heb je soms nog het gevoel te kort te schieten. Wat kun je nog meer bieden aan uitdaging? Zelf ben ik erg enthousiast over het gebruik van Smart Games in de klas.

Smart Games zijn slim opgebouwde puzzelspellen voor kinderen. Ze bestaan al voor kinderen vanaf 3 jaar.

Lees verder

Hoe geef je genderbewust onderwijs?

Vorige week deelde ik een blog met allerlei onderzoeken over het verschil in leren tussen jongens en meisjes. In deze blog wil ik met behulp van het boek ‘Een klas vol jongens en meisjes‘ je tips geven hoe je als leerkracht genderbewust onderwijs kan geven. Genderbewust onderwijs is onderwijs dat zo is ingericht dat jongens en meisjes in alle vrijheid hun eigen identiteit kunnen bepalen zonder beperkt te worden door beelden die jij als leerkracht oplegt.

Lees verder