Wanneer zijn schoolregels effectief?

Wanneer zijn schoolregels effectief?

Op alle scholen gelden bepaalde schoolregels of afspraken. Ik merk in de praktijk dat deze regels lang niet altijd nageleefd worden. Dagelijks kom ik rennende kinderen tegen in de gang en op elke school komen er weleens leerlingen te laat. Wat kunnen we doen om deze regels doeltreffend te maken?

Het nut van regels
Niet alleen kinderen hebben dagelijks met regels te maken, wij volwassenen hebben er ook geregeld mee te maken.

Lees verder
Hoe doe je dat? Lezen zonder methode!

Tips om te leren lezen zonder methode

De afgelopen maanden heeft Marianne verschillende blogs online gezet over het leren lezen zonder methode. In deze blog wil ik graag een samenvatting geven van die blogs, het geeft een duidelijk overzicht als je nog eens iets wilt teruglezen.

Bedenken en aanbieden van woorden
Marianne leert de kinderen lezen zonder methode en vanuit het thema in de klas. De woorden die ze aanbieden passen daar bij en komen overal terug. Ze komen aan bod als ze er over praten en als de kinderen spelen.

Lees verder

Een verhaal improviseren met Story Cubes

Dit is een gastblog van Melanie Plag. Bezoek ook eens haar website Babboes voor meer inspiratie en tips of volg haar op Twitter. 

Story Cubes zijn dobbelstenen met daarop pictogrammen van voorwerpen. Je dobbelt en verzint vervolgens een verhaal waarin de afgebeelde voorwerpen voorkomen. Je kunt ze op veel manieren gebruiken, bijvoorbeeld bij stelopdrachten. Ik bedacht onderstaande klassikale werkvorm en gebruik hem regelmatig, tijdens workshops in mijn werk als verhalenverteller, maar ook in de klas als invaljuf.

Lees verder
5 manieren om de hoofdletters te oefenen

5 manieren om de hoofdletters te oefenen

In groep 3 maken de kinderen kennis met de hoofdletters. Ze zullen al aardig wat hoofdletters in hun leven zijn tegengekomen, maar op een gegeven moment moeten ze ook de hoofdletters kunnen benoemen. Wel zo handig als je moeilijker boekjes wil lezen, want dan kom je aan het begin van de zin elke keer weer zo’n letter tegen.

Mijn ervaring is dat de kinderen al een hoop hoofdletters kennen. Door leuke spelletjes te spelen oefenen ze de hoofdletters nog eens extra.

Lees verder
Een rijke leeromgeving in de middenbouw

Een rijke leeromgeving in de middenbouw

Ik heb een groep 3/4 combinatie, maar net als in de kleuters werken wij met thema’s en hoeken. We zorgen er zo voor dat we een rijke leeromgeving creëren. Het belang van een rijke leeromgeving en waaraan een rijke leeromgeving moet voldoen wil ik graag in deze blog delen.

Waarom is een rijke leeromgeving belangrijk?
Betsy van der Grift schrijft in haar boek ‘Kinderkoppie‘ over de rijke leeromgeving. Zij stelt dat het kind ervaringen nodig heeft om het brein te helpen bij de ontwikkeling.

Lees verder
De tafels oefenen door te sjoelen

De tafels oefenen door te sjoelen

Wij hebben sinds kort een sjoelbak in de klas. Het is een kleine sjoelbak speciaal voor kinderen die ik op Marktplaats voor 5 euro heb gekocht. In eerste instantie wilde ik hem gebruiken voor groep 3 om te leren hoe je punten bij elkaar optelt, maar ik kwam al snel op het idee om er ook de tafels mee te laten oefenen. Hoe ik dit heb gedaan vertel ik je graag in deze blog.

De tafels oefenen
In groep 4 maken de kinderen kennis met de tafels.

Lees verder
Girl power promoten via boeken

Girl power stimuleren via boeken

Een paar weken geleden deelde ik in een blog de uitslagen van een Amerikaans onderzoek over het zelfvertrouwen onder jongens en meisjes. Hierin kwam onder andere naar voren dat meisjes van zes jongens getalenteerder vinden dan zichzelf. Tijd om de girl power te stimuleren!

Jongens zijn slimmer
Tijdens het onderzoek werd een verhaal voorgelezen waarin de hoofdpersoon heel erg slim was. In het verhaal werd niet duidelijk of het om een jongen of meisje ging.

Lees verder
Review: Letterkwartet die vier

Review: Letterkwartet die® vier

In mijn klas heb ik ontzettend veel leuke spellen om de letters mee te oefenen, denk bijvoorbeeld aan ‘Lettertje tik‘ of ‘alfabet rijgletters‘. Ik merk dat de kinderen het ontzettend fijn vinden om spelenderwijs de letters te oefenen. Uitgever Gottmer heeft een letterkwartet uitgegeven en deze wilde ik natuurlijk ook graag in mijn klas uitproberen. Ik was erg benieuwd wat de kinderen hiervan zouden vinden.

Dit kwartetspel heb ik gekregen van uitgever Gottmer.

Lees verder
5 tips om Engels te geven bij de kleuters

5 tips om Engels te geven bij de kleuters

Hey, hey, hey, what day is it today? Engels geven bij kleuters… do or don’t? Engels is een hoofdvak op de basisschool geworden en daarom krijgen op onze school  alle leerlingen vanaf groep 1 tot groep 8 Engels. In dit artikel geef ik je 5 tips om Engels te geven bij kleuters op een leuke én effectieve manier. Here we go!

Tip 1: Schaaf je eigen Engels bij
Als je anderen een taal wilt leren,

Lees verder

Fotoverslag NOT 2017

Vandaag ben ik samen met (gastblogger) Hanneke naar de NOT-beurs geweest. We hebben een gezellige dag gehad en veel leuke indrukken opgedaan. We waren uitgenodigd door Eduenvogue en NOT voor een leuke VIP-tour. Op deze manier hebben we kennis gemaakt met allerlei nieuwe bedrijven en intiatieven. Daarnaast was het erg leuk om andere bekende bloggers/vloggers uit het onderwijsveld te ontmoeten.

Lees verder
Dichten met Professor Poem in de klas

Dichten met Professor Poem en zijn Dichtmasjien

Van 26 januari tot 1 februari is het Poëzieweek in Nederland. Ook in de klas kan je hier aandacht aan geven. Van uitgever Levendig heb ik een geweldig prentenboek over Professor Poem gekregen. Dit boek kan je erg goed gebruiken bij een lessenserie rondom poezie. Ik vertel je er in deze blog graag meer over.

Het prentenboek
Professor Poem praat het liefst in de vorm van een gedicht. Na jarenlange studie en heel veel uitproberen is het hem eindelijk gelukt!

Lees verder