Spellentip: Denkdobbelen

Spellentip: Denkdobbelen

In steeds meer groepen wordt er aandacht besteed aan filosofie. Dit lijkt iets heel ingewikkelds, maar door een spel als Denkdobbelen te gebruiken worden kinderen al op een leuke manier aan het denken gezet. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Deze blog is geschreven in samenwerking met filosofiejuf.nl. 

Filosoferen
Misschien word je niet gelijk enthousiast van het idee om te filosoferen met de kinderen.

Lees verder

Wat is een growth mindset?

De komende weken wil ik mij verdiepen in het ontwikkelen van een growth mindset bij kinderen. De afgelopen jaren is de aandacht toegenomen voor het feit dat je intelligentie bij kinderen en volwassenen kunt laten groeien en veranderen. Een heel interessant boek hierover is Mindsets op school. In deze blog wil ik aan de hand van dit boek je hier graag in mee nemen.

Growth mindset
Intelligentie is een eigenschap die ontwikkeld kan worden,

Lees verder
spellenpakket geldrekenen

Rekenen met geld – materialen

Momenteel zijn we in groep 4 druk bezig met het geldrekenen. Ik merk dat de meeste kinderen dit nog best lastig vinden. Welke munten zijn er allemaal? Welke munten zijn samen 1 euro waard en hoe weet ik hoeveel geld ik terug krijg?

Ik heb daarom een aantal materialen gemaakt die ik tijdens de rekenles of hoeken kan inzetten. De bundel geldrekenen bestaat uit posters, werkbladen, geldkaartjes, spellen en woordkaarten.

Posters

  • Poster met daarop alle euromunten en eurobiljetten.
Lees verder
Combinatiegroepen bij de kleuters

Combinatiegroepen bij de kleuters

Steeds vaker hoor je dat er combinatiegroepen worden gemaakt bij de kleuters. Veel mensen vragen zich af of dit wel goed is voor de ontwikkeling van de kinderen en of het leeftijdsverschil niet veel te groot wordt door te werken met heterogene groepen. Op de school waar ik werk, werken we juist bewust met heterogene kleutergroepen. In deze blog vertel ik je meer over onze beweegredenen.

De ontwikkeling van kleuters
Allereerst is het belangrijk om naar de ontwikkeling van kleuters te kijken.

Lees verder

Leerlijnen rekenen rondom thema winter

Wij werken in groep 3/4 rondom thema’s. Elk thema zetten we een aantal doelen centraal; de doelen komen uit de methode. Aan het einde van de periode worden de doelen getoetst. De komende weken werken we rondom het thema noordpool/zuidpool en winter. Het leek mij leuk om ook de rekenlessen wat meer rondom dit thema te geven.

Leerdoelen
Ik heb rondom de belangrijke doelen van groep 3 powerpoints gemaakt. Het leuke is dat deze powerpoints zowel individueel als klassikaal kunnen worden gebruikt.

Lees verder
5 manieren om alles uit een vertelkastje te halen

5 manieren om alles uit een vertelkastje te halen

Misschien heb je in je klas een vertelkastje staan en staat het in een hoek te verstoffen. Of je hebt er wel van gehoord en het lijkt je wel leuk om aan te schaffen, maar je weet niet of het de investering wel waard is.  In deze blog laat ik zien dat je er veel meer mee kunt dan voorlezen of vertellen. Genoeg redenen om je vertelkastje uit het stof te halen of er nu een aan te schaffen!

Lees verder
Opdrachten voor sterke lezers in groep 3

Opdrachten voor sterke lezers in groep 3

In groep 3 leren de kinderen lezen, spellen en schrijven, maar wat nu als een leerling al goed kan lezen? En dan bedoel ik niet M3 of E3 gehaald hebben, maar minimaal M4 of hoger. Deze kinderen kan je onvoldoende uitdagen met de pluslijn van de methode, dus je moet iets anders bedenken. Maar wat dan? In deze blog geef ik je een aantal ideeën.

Een sterke lezer
Wanneer je merkt dat een leerling bij aanvang groep 3 al goed leest dan is het belangrijk om gelijk actie te ondernemen.

Lees verder

Wat is volgens de onderwijsinspectie niet verplicht?

De werkdruk binnen het onderwijs is hoog. Daarom krijgen alle basisscholen in Nederland de brochure ‘Ruimte in regels’ van de overheid waarin precies staat wat wel en niet verplicht is in het onderwijs. In deze blog deel ik graag een aantal punten die belangrijk zijn om te weten als leerkracht.

Administratiedruk
Leerkrachten doen te veel aan administratie en leggen zichzelf onnodig verplichtingen op. Deze brochure helpt om precies na te gaan wat je nu wel en niet moet doen.

Lees verder
Werken aan 21st century skills met Jouwweb

Werken aan 21st century skills met Jouwweb

Steeds meer scholen willen kinderen goed voorbereiden op de 21e eeuwse samenleving. De 21st century skills zijn de competenties die kinderen nodig hebben om hieraan succesvol deel te nemen. Vaardigheden als kritisch denken, probleemoplossend vermogen, creatief denken, informatievaardigheden en ict-vaardigheden spelen hierbij een belangrijke rol. Het ontwikkelen van ict-vaardigheden kan bijvoorbeeld door het maken van een eigen website bij Jouwweb. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Jouwweb.

Lees verder

Graphic novels; zijn ze geschikt voor in de klas?

Op mijn website heb ik al ontzettend veel gedeeld rondom leespromotie, maar vandaag wil ik het eens hebben over graphic novels. Dit is sinds een aantal jaren echt in opkomst. Eigenlijk is het een soort mix tussen een stripboek en leesboek. In deze blog wil ik je wat meer vertellen over graphic novels. Wat vind ik ervan? En wat zijn geschikte graphic novels voor kinderen?

Het kan een boost zijn om het lezen weer leuk te vinden
Ik vind het prima als kinderen af en toe een stripboek lezen,

Lees verder
Geschikte educatieve apps voor groep 3/4

Geschikte educatieve apps voor groep 3/4

In groep 3/4 hebben we twee iPads tot de beschikking en hier ben ik echt super blij mee. Er bestaan namelijk zoveel mooie educatieve apps. Wij gebruiken de iPad tijdens de inloop, maar de kinderen mogen er ook op in de hoeken. Tijdens de inloop/weektaak bepalen wij wat de kinderen moeten doen. In de hoeken mogen de kinderen zelf kiezen. Elke groep heeft een budget gekregen (25 euro) om apps te kopen. Onderstaande apps heb ik gekocht voor groep 3/4.

Lees verder
Staking in het basisonderwijs op 5 oktober

Staking in het basisonderwijs op 5 oktober

Op 27 juni gingen de deuren van veel basisscholen later open dan normaal. Veel leerkrachten gingen staken en hebben die dag het eerste uur geen les gegeven. Deze prikactie had niet het gewenste effect. Dus roepen de onderwijsbonden alle leerkrachten op om op donderdag 5 oktober een hele dag de werkzaamheden neer te leggen.

Waarom een staking?
Het doel van deze staking is dat het kabinet inziet dat er een (serieuze) stap moet worden gezet in een ruimere financiering van het basisonderwijs.

Lees verder