Hart van mama of anatomie les voor een vierjarige

Wil je aan de slag gaan met ‘bookish play’? In deze blog vertelt Valentina van @boekavonturen hoe je een les anatomie aan het lezen van een informatieboek over het menselijk lichaam kan koppelen. Leuk bij het thema ‘mijn lijf’ of ‘ziek en gezond’. Lees snel verder en laat je inspireren!

Waar zit het hart van mama?
“Mama, weet jij waar je hart zit?”, vraagt Martin, als ik hem van school kom ophalen. 

Lees verder
Playmobil speeltuin

Playmobil aan taalactiviteiten koppelen

Playmobil is ontzettend leuk en leerzaam om tijdens de thema’s in de klas te gebruiken. In deze blog deel ik graag hoe je het ook tijdens taalactiviteiten kunt inzetten en vertel ik je meer over de Playmobil Speeltuin die ik heb gekregen.

Playmobil Speeltuin
Welk kind kan zich nu niet in de speeltuin vermaken? Ik denk dat elk kind het heerlijk vindt om naar de speeltuin te gaan om hier plezier te maken.

Lees verder
Prentenboeken voor de eerste schoolweken

Prentenboeken voor de eerste schoolweken

In de onderbouw (groep 1-4) vinden de kinderen het nog heerlijk om in de kring te zitten en om te luisteren naar een prentenboek. De meeste prentenboeken hebben een wijze les die je met de kinderen kunt bespreken. In deze blog wil ik een aantal tips geven voor prentenboeken die geschikt zijn om tijdens de eerste schoolweken voor te lezen.

Die peer is voor mij
In de hoogste boom van het woud hangen heerlijke sappige peren.

Lees verder

Bookish play: eerste stap van een grote reis

“Wat als ik je vertel dat ieder boek een deur is naar een magische wereld vol avonturen?” zei mijn moeder op een dag tegen mij, op een hele samenzweerderige manier. Ik was toen vier jaar en we zaten samen aan de keukentafel te knutselen.

“Ik houd wel van avonturen!” zei ik enthousiast. “Nou, zei mijn moeder, dan moeten we maar beginnen met leren lezen”. De volgende dag kreeg ik mijn allereerste ABC-boekje. En zo begon de grootste avontuur van mijn leven – een reis door verschillende boekenwerelden.

Lees verder
Hoe maak je van een klas een hechte groep?

Hoe maak je van een klas een hechte groep?

Aan het begin van elk schooljaar is het een belangrijke taak van de leerkracht om in te zetten op de groepsvorming. Er zijn allerlei leuke activiteiten te verzinnen om het groepsproces op een positieve manier te beïnvloeden. Maar wat als het helemaal niet zo’n leuke groep is? Wat kan je dan als leerkracht doen?

Groepsvorming
Een klas vol leerlingen vormt samen een groep en doorloopt steeds andere fasen. De theorie van Tuckman stelt dat er vijf verschillende fasen zijn waarbij elke fase zijn eigen kenmerken en vraagstukken heeft.

Lees verder
Geef het creatief schrijven een boost!

Geef het creatief schrijven een boost!

Misschien herken je het wel. Je hebt vol enthousiasme een schrijfhoek gemaakt, maar de kinderen kiezen bijna nooit voor deze hoek. In deze blog geef ik je tips en ideeën hoe je het creatief schrijfonderwijs op een leuke manier kunt stimuleren.

De materialen
Zorg voor voldoende en aantrekkelijke materialen. Denk aan papier, potloden, stiften, (gel)pennen, maar ook letterstempels of een letterdoos. Uiteraard kan je de kinderen ook aanmoedigen om de computer of tablet voor het schrijven te gebruiken.

Lees verder
Engelstalige leesboeken voor de basisschool

Engelstalige leesboeken voor de basisschool

Kinderen spreken steeds eerder en beter Engels; zeker als je dit vergelijkt met zo’n 20 jaar geleden. Dankzij Youtube en films komen de kinderen er al op jonge leeftijd mee in aanraking. Voor sommige kinderen kunnen de lessen Engels dan best saai zijn; ze hebben wat uitdaging nodig. Bijvoorbeeld door Engelstalige leesboeken te lezen. In deze blog deel ik een aantal tips.

Engels bij ons op school
Bij ons op school maken de kinderen vanaf groep 1 al kennis met Engels.

Lees verder
Taal- en leesactiviteiten bij de kleuters

Taal- en leesactiviteiten bij de kleuters

Taal- en leesactiviteiten worden bij de kleuters spelenderwijs aangeboden. De kinderen werken zo aan diverse doelen rondom de taalontwikkeling. In deze blog geef ik je een aantal tips en ideeën hoe je taal op een speelse manier kan aanbieden.

Boeken en verhalen lezen
Het voorlezen moet een dagelijks terugkerende activiteit zijn bij de kleuters. Door middel van boeken komen ze in aanraking met onbekende woorden en ontwikkelen ze verschillende literaire competenties. Het is dan ook belangrijk om voor een rijk en divers aanbod van boeken en leesactiviteiten te zorgen.

Lees verder
Tips om schoolbreed te werken aan de sociale veiligheid

Schoolbreed werken aan de sociale veiligheid

Vanaf 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht om zorg te dragen voor een veilige school. Je veilig voelen is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren en jezelf te ontwikkelen. Alleen in een sociaal veilige omgeving durven leerlingen zich kwetsbaar op te stellen en hebben ze het gevoel erbij te horen. Maar hoe kan je als school dit borgen? In deze blog deel ik een aantal ervaringen en geef ik praktische tips hoe je kunt werken aan de sociale veiligheid.

Lees verder
Ontwikkelingsgericht taalonderwijs in groep 3/4

Ontwikkelingsgericht taalonderwijs in groep 3/4

De meeste kinderen hebben in groep 2 al kennis gemaakt met letters, verhalen en boeken. Als middenbouwleerkracht is het dus belangrijk om hier bij aan te sluiten. In deze blog deel ik verschillende tips hoe je het lezen en schrijven in de middenbouw op ontwikkelingsgerichte wijze kunt vormgeven.

Lezen en schrijven in groep 3 en 4
Er is nog te vaak een groot verschil tussen het kleuteronderwijs en het onderwijs in de middenbouw.

Lees verder
Schooljubileum

Spellen voor de hele school; zoals vossenjacht

Elk jaar organiseren de leerkrachten bij ons op school rond mei een activiteit voor de ouders en kinderen. Het spel wordt gespeeld in de wijk en is meestal een soort vossenjacht waarbij de kinderen en ouders verschillende opdrachten moeten doen. Ben je op zoek naar leuke spelideeën voor de hele school? Lees dan snel verder en doe inspiratie op!

1. Schooljubileum 50 of 100 jaar
Het afgelopen schooljaar vierden wij dat de school 50 jaar bestaat.

Lees verder
ICT-middelen in het kleuteronderwijs - deel 3

ICT-middelen bij kleuters; hoe kan je differentiëren?

In de vorige blogs in deze serie vertelde ik jullie meer over de ICT-middelen die je kan gebruiken in de klas (deel 1) en het toepassen van de 21e-eeuwse vaardigheden (deel 2). In dit derde deel wil ik jullie meer vertellen over het klassenmanagement en het toepassen van differentiatie in het gebruik van ICT-middelen in de kleuterklas. Lees snel verder!

Wat vragen ICT-middelen van je klassenmanagement?

Organisatorische leerkrachtvaardigheden
Het is belangrijk dat je als leerkracht de ICT-middelen inplant.

Lees verder