Review: Kiene Klanken

Kiene Klanken een interactieve klankstempelset

De eerste helft van groep 3 leren de kinderen de letters. De meeste leerkrachten zoeken naar manieren om de verwerking spelenderwijs in te zetten. Denk aan spelletjes met de letterdoos, loco, woordjes rijgen of lettertje tik. Tegenwoordig is de tablet niet meer weg te denken, hoe leuk is het dat er nu ook een mogelijkheid is om erop te stempelen! In deze blog vertel ik je graag meer over een interactieve klankstempelset, namelijk Kiene Klanken.

Lees verder
Schrijfonderwijs, is dat nog wel van deze tijd?

Schrijfonderwijs, is dat nog wel van deze tijd?

Het schrijfonderwijs lijkt een groeiend probleem te zijn op scholen. Verkeerde pengrepen, letters en cijfers die van onder naar boven worden geschreven en slordige handschriften zijn een veel voorkomend probleem. Jonge kinderen leren zichzelf bij het ontdekken van de letters en cijfers al de verkeerde schrijfwijze aan. Dit zit er in groep 3 dan al zo in, dat het aanleren van de juiste schrijfwijze moeilijk is. Daarbij komt de vraag: is schrijven nog wel van deze tijd?

Lees verder
Niet-onderwijsboeken die je toch zou moeten lezen

Niet-onderwijsboeken die je toch zou moeten lezen

Wanneer ik met mensen over mijn website praat vragen ze wel eens waar ik de kennis en informatie vandaag haal. Ik vertel dan dat ik graag leer, kennis verzamel en heel veel lees. Ik heb een boekenkast vol onderwijsboeken en lees daarnaast diverse onderwijstijdschriften. Naast het onderwijs heb ik altijd al een bepaalde interesse voor psychologie gehad. Vooral sinds de opleiding Master SEN – gedragsspecialist ben ik meer van dit soort boeken gaan lezen.

Geen-onderwijsboeken
Misschien ben je ook wel een echte lezer en wil je meer weten over het gedrag van de mens of ontwikkeling.

Lees verder
Hoe leren jonge kinderen rekenen?

Hoe leren jonge kinderen rekenen?

Het valt mij op dat in het onderwijs maar ook in de opvoeding de meeste aandacht naar taal gaat. Ik denk dan aan voorlezen, oefenen van woorden, werken aan de mondelinge taalontwikkeling en het herkennen van de letters. Er gaat veel minder aandacht uit naar rekenen.

Dat is jammer want kinderen moeten flink oefenen om zich rekenvaardigheden eigen te maken. Ik denk dat het belangrijk is dat we hier meer bij stil staan.

Lees verder
Review: De verhalenmachine

Review: De verhalenmachine

Melanie Plag heeft met haar gastblogs al ontzettend veel verteld over de kracht van verhalen vertellen. Niet alleen leerkrachten, maar ook kinderen kunnen dit leren. Sommige kinderen vinden het lastig om een verhaal te schrijven, maar kunnen wel goed beeldend tekenen of vertellen. Het boek ‘De verhalenmachine‘ kan een mooie introductie hierop zijn. Ik wil je er graag meer over vertellen.

De verhalenmachine
Het verhaal gaat over Thomas, een jongen die altijd op onderzoek uitgaat.

Lees verder
Hoe leren kinderen taal? Taalverwerving op school

Hoe leren kinderen taal? Taalverwerving op school

Kinderen leren taal omdat ze taal nodig hebben. Ze hebben het nodig om dingen gedaan te krijgen, om greep te krijgen op de wereld en om hun gedachten met anderen te kunnen delen. Taal ontwikkelt zich al doende, hoe gemotiveerder het kind hoe beter het gaat. Aan de hand van een een aantal blogs over taalverwerving wil ik delen hoe je kinderen hiermee kunt helpen en hoe je taal betekenisvol kunt maken. Deze blogs schrijf ik aan de hand van het boek ‘Taal leren op eigen kracht‘

Lees verder
Thema verkeer en politie in groep 3/4

Thema verkeer en politie in groep 3/4

Vanaf de kerstvakantie kennen de meeste kinderen van groep 3 alle letters. Mijn collega en ik durfden het daarom wel aan om de methode voor taal wat meer los te laten. We willen de lesdoelen van groep 3 en 4 wat meer combineren en dit kan alleen als je weer zicht krijgt op de leerlijnen. De zes weken na de kerstvakantie zijn we aan de slag gegaan met het thema verkeer.

Na de tweede week hebben de kinderen gestemd over welk deelonderwerp we het gaan hebben,

Lees verder
Wanneer zijn schoolregels effectief?

Wanneer zijn schoolregels effectief?

Op alle scholen gelden bepaalde schoolregels of afspraken. Ik merk in de praktijk dat deze regels lang niet altijd nageleefd worden. Dagelijks kom ik rennende kinderen tegen in de gang en op elke school komen er weleens leerlingen te laat. Wat kunnen we doen om deze regels doeltreffend te maken?

Het nut van regels
Niet alleen kinderen hebben dagelijks met regels te maken, wij volwassenen hebben er ook geregeld mee te maken.

Lees verder
Hoe doe je dat? Lezen zonder methode!

Tips om te leren lezen zonder methode

De afgelopen maanden heeft Marianne verschillende blogs online gezet over het leren lezen zonder methode. In deze blog wil ik graag een samenvatting geven van die blogs, het geeft een duidelijk overzicht als je nog eens iets wilt teruglezen.

Bedenken en aanbieden van woorden
Marianne leert de kinderen lezen zonder methode en vanuit het thema in de klas. De woorden die ze aanbieden passen daar bij en komen overal terug. Ze komen aan bod als ze er over praten en als de kinderen spelen.

Lees verder

Een verhaal improviseren met Story Cubes

Dit is een gastblog van Melanie Plag. Bezoek ook eens haar website Babboes voor meer inspiratie en tips of volg haar op Twitter. 

Story Cubes zijn dobbelstenen met daarop pictogrammen van voorwerpen. Je dobbelt en verzint vervolgens een verhaal waarin de afgebeelde voorwerpen voorkomen. Je kunt ze op veel manieren gebruiken, bijvoorbeeld bij stelopdrachten. Ik bedacht onderstaande klassikale werkvorm en gebruik hem regelmatig, tijdens workshops in mijn werk als verhalenverteller, maar ook in de klas als invaljuf.

Lees verder
5 manieren om de hoofdletters te oefenen

5 manieren om de hoofdletters te oefenen

In groep 3 maken de kinderen kennis met de hoofdletters. Ze zullen al aardig wat hoofdletters in hun leven zijn tegengekomen, maar op een gegeven moment moeten ze ook de hoofdletters kunnen benoemen. Wel zo handig als je moeilijker boekjes wil lezen, want dan kom je aan het begin van de zin elke keer weer zo’n letter tegen.

Mijn ervaring is dat de kinderen al een hoop hoofdletters kennen. Door leuke spelletjes te spelen oefenen ze de hoofdletters nog eens extra.

Lees verder
Een rijke leeromgeving in de middenbouw

Een rijke leeromgeving in de middenbouw

Ik heb een groep 3/4 combinatie, maar net als in de kleuters werken wij met thema’s en hoeken. We zorgen er zo voor dat we een rijke leeromgeving creëren. Het belang van een rijke leeromgeving en waaraan een rijke leeromgeving moet voldoen wil ik graag in deze blog delen.

Waarom is een rijke leeromgeving belangrijk?
Betsy van der Grift schrijft in haar boek ‘Kinderkoppie‘ over de rijke leeromgeving. Zij stelt dat het kind ervaringen nodig heeft om het brein te helpen bij de ontwikkeling.

Lees verder