Bibbers in je buik - Christelijke kinderboekenmaand 2017

Bibbers in je buik – Christelijke kinderboekenmaand 2017

Dit jaar is het thema voor de Christelijke kinderboekenmaand ‘Bibbers in je buik’, met als ondertitel: ‘Je hoeft niet bang te zijn, God is bij je’. Dit als tegenhanger voor het thema ‘Gruwelijk Eng’, waarin alles wat griezelig is, naar voren komt.  In deze blog geef ik je wat ideeën voor de onderbouw van de basisschool om bij het thema te gebruiken.

Klik hier voor leuke ideeën voor de midden- en bovenbouw. 

Bibber-boeken: boeken over bang zijn
Er zijn genoeg prentenboeken te bedenken bij het thema Bang zijn.

Lees verder
Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Sinds dit schooljaar hebben we in groep 3/4 de beschikking over twee tablets in de klas. Aangezien kinderen ook thuis met technologie te maken krijgen wil ik dit meer integreren in mijn lessen. De kinderen van deze tijd groeien op in een hele andere wereld dan ik twintig jaar geleden. Techniek, wetenschap en ICT is nu niet meer weg te denken. Het lijkt wel alsof internet net als water en voedsel een soort basisbehoefte is geworden.

Lees verder
Leren lezen; wanneer is een kind er klaar voor?

Leren lezen; wanneer is een kind er klaar voor?

Dit jaar wordt mijn vierde jaar groep 3, daarvoor heb ik bijna drie jaar kleuters gedraaid. Door deze ervaring ben ik redelijk in staat om in te schatten of een kind klaar is voor het leren lezen. Elk jaar is dit voor veel leerkrachten, maar ook ouders best wel een groot ding. Gaat de leerling over naar groep 3 of niet? Het leren lezen is natuurlijk niet de enige voorwaarde, maar in deze blog wil ik dit aspect uitlichten.

Lees verder
Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?

Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?

Schrijven is iets wat we steeds minder doen door het gebruik van bijvoorbeeld tablets, computers en mobiele telefoons. Maar daardoor is schrijven niet minder belangrijk geworden, juist niet! Het voorbereidend schrijven begint al bij de kleuters. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Voorbereidend schrijven
Het leren schrijven begint vaak in groep 3. Bij de letters die geleerd worden, wordt meestal ook gelijk de schrijfwijze aangeboden en geoefend. Het schrijven van de letter(s) ondersteund het leren lezen.

Lees verder
Informatieavond, hoe geef je dit vorm?

Informatieavond, hoe geef je dit vorm?

De informatieavond is op de meeste scholen een terugkomend feit. Wij zijn al jaren aan het stoeien met deze vorm van informatieoverdracht. Elk jaar doen we ons best om een mooie presentatie te geven, maar de opkomst is zeer laag. Zonde van alle moeite, dus tijd voor verandering.

Wat gaan we dit jaar doen?
Mijn duo-collega en ik zijn een pilot begonnen; geen informatieavond meer, maar een open middag. We willen de kinderen betrekken,

Lees verder
7 ideeën voor de (christelijke) Kinderboekenweek 2017

7 Ideeën voor de (christelijke) Kinderboekenweek 2017

Over een aantal weken start weer de Kinderboekenweek. Persoonlijk heb ik een beetje moeite met het onderwerp ‘gruwelijk eng’. Ik vind het daarom fijn dat de Christelijke kinderboekenmaand het iets subtieler aanpakt met ‘bibbers in je buik’. In deze blog wil ik je graag zeven ideeën geven voor de Kinderboekenweek 2017. Alle activiteiten hebben iets met lezen, schrijven of boeken te maken.

Leuk zo’n Kinderboekenweek, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om leeskilometers maken.

Lees verder
Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Wij werken op school met de methode De Vreedzame school. In de eerste weken doen we elke dag een les waarbij we werken aan de groepsvorming, regels en afspraken. In de methode stond een les rondom samenwerken waarbij de kinderen samen een bloem moesten knutselen. Ik vond dit eigenlijk wat saai en daarom heb ik drie activiteiten opgezocht om het samenwerken te bevorderen.

Het zijn hele eenvoudige activiteiten die eigenlijk voor elke groep leuk zijn om toe te passen.

Lees verder
Spelletjeskast klasvanjuflinda

De spelletjeskast van groep 3/4

Volg je me al langer dan weet je dat ik fan ben van spelend leren. Ik vind een duidelijke instructie ontzettend belangrijk, daarnaast denk ik dat door het spelen van de juiste spelletjes de lesstof beter geautomatiseerd wordt. In deze blog vertel ik graag welke spelletjes er op dit moment in onze spelletjeskast staan.

Samen met mijn duo’er draaien we een groep 3/4 combinatie. Dit betekent dat we voor heel wat leerdoelen materialen hebben.

Lees verder
Verhalend ontwerp thema bouwen

Verhalend ontwerp thema bouwen

Een verhalend ontwerp in het thema bouwen. Het zorgt voor betrokkenheid, enthousiasme en doorzettingsvermogen. In deze blog vertel ik je meer over het verhalend ontwerp dat ik zelf heb geschreven voor mijn kleuterklas aan de hand van het boek ‘Karel Klus bouwt een huis’ geschreven door George Johansson.

Wat is een verhalend ontwerp?
Een verhalend ontwerp is een didactische methode waarbij kinderen leren aan de hand van een verhaal. Een verhalend ontwerp kan gebaseerd zijn op een film of boek.

Lees verder
Waarom leerkrachten het leukste beroep hebben van de wereld

Waarom leerkrachten het leukste beroep hebben van de wereld

Misschien herken jij dit wel helemaal niet en dat is prima, maar ik word er af en toe weleens moe van. De afgelopen maanden is het beroep leerkracht erg veel in het nieuws geweest. En terecht, want ik ben het er 100% mee eens dat er iets binnen ons werkveld moet veranderen. Maar aan de andere kant vind ik het jammer dat het beroep leerkracht negatief in de schijnwerpers wordt gezet. Geen enkel beroep heeft alleen negatieve of positieve kanten,

Lees verder
Een rustig begin van de dag: inloop en kring

Een rustig begin van de dag: inloop en kring

Wat ik zo heerlijk vind bij mij op school is dat in alle groepen elke ochtend langzaam wordt opgestart. We starten namelijk de eerste 20 minuten (ongeveer – soms langer of korter) met de inloop. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Een rustig begin van de dag
De schoolbel gaat bij ons om 8.25. Alle kinderen komen naar binnen, hangen hun tas en jas op en wachten in een rij bij de deur van het klaslokaal.

Lees verder
Omgekeerde oudergesprekken: ouders aan het woord

Omgekeerde oudergesprekken

Het contact met ouders is bij ons op school een speerpunt. We vinden het belangrijk dat de ouders betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun kind. Uit onderzoek blijkt namelijk dat betrokken ouders een belangrijke bijdrage leveren aan het welbevinden van kinderen, hun talenontwikkeling en hun prestaties. Aan het begin van elk schooljaar vinden er gesprekken tussen de leerkracht en ouders plaats. Maar niet de leerkrachten hebben het woord, maar juist de ouders! In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Lees verder