3 tips bij het voorbereiden van een thema

3 tips bij het voorbereiden van een thema

Wat leuk dat je met thema’s in de klas wilt werken. Nadat je, eventueel samen met de kinderen, een thema hebt gekozen ga je dit uitwerken en voorbereiden. In deze blog geef ik een aantal tips bij het voorbereiden van je thema.

Voorbereiden van een thema

Mijn cursisten geef ik altijd de tip om tijdens het thematisch werken gebruik te maken van het vijf fasen model (Janssen-Vos, 2017). Deze fasen geven namelijk een heel duidelijk houvast als je wilt werken met thema’s in de klas.

Dit model komt uit het ontwikkelingsgericht onderwijs, maar kun je ook gebruiken als je niet op een OGO school werkt. Fase 0 is de voorbereidende fase waarin de leerkracht het thema in grote lijnen uitwerkt. Waar moet je bijvoorbeeld aan denken?

1. Doelen en betekenissen

Het is belangrijk dat thema’s betekenis hebben voor de kinderen en dat ze bijdragen aan de basisontwikkeling. Wanneer is een thema dan betekenisvol? Dit zijn thema’s waarbij de kinderen gemotiveerd zijn om meer over het onderwerp te weten te komen. Ze zijn graag met het thema bezig en hierdoor komt het leren nog makkelijker op gang.

Denk maar aan thema’s waarbij kinderen zelfs thuis met het onderwerp aan de slag gaan of waarbij kinderen uit zichzelf voorwerpen mee naar school nemen die met het thema te maken hebben.

Schrijf voor jezelf een aantal punten op; wat maakt dit thema betekenisvol? Hoe sluit het aan in het dagelijkse leven? Wat leren de kinderen ervan? Wat maakt het thema nou zo leuk?

Daarna ga je de doelen van de komende periode aan het thema koppelen, alleen zo kun je een beredeneerd aanbod creëren. Je koppelt dus de activiteiten aan de doelen en niet andersom.

Welke reken- en taaldoelen zijn de komende periode van belang? En welke doelen zijn belangrijk om te herhalen? 

Nadat je een lijst hebt gemaakt met doelen, ga je kijken hoe je deze tijdens het hoekenwerk kunt oefenen. Soms zijn de doelen vrij abstract en kun je beter een doel met bijvoorbeeld een rekenspel van ‘Met Sprongen Vooruit’ oefenen.

Andere doelen kun je juist heel goed integreren in de themahoek. Zo maak je het betekenisvol voor de kinderen. 

Lees ook: Hoe werk je aan de rekendoelen in de themahoek?

2. Kennis van een expert

Het geeft je thema een boost als je een expert in de klas (eventueel via Zoom) kunt uitnodigen. Van te voren kun je de kinderen vragen laten bedenken die ze aan de expert kunnen stellen.

Stel je gaat werken rondom het thema ‘mijn lijf‘ dan kun je bijvoorbeeld een huisarts of apotheker uitnodigen. Door het stellen van vragen komen de kinderen erachter hoe ze deze rol later in de themahoek kunnen spelen. Wat zegt een dokter? Welke taken heeft een dokter? Hoe ziet een dokter eruit? Welke materialen heeft een dokter nodig? Etc.

Ga je werken over bijvoorbeeld het postkantoor of de bakker, dan is het juist weer heel leuk om deze in het echt te bezoeken. De kinderen kunnen vragen stellen en er kunnen foto’s gemaakt worden. Vervolgens kunnen ze deze informatie gebruiken in het nabouwen van de themahoek en het inleven van de rollen.

Probeer dus tijdens de voorbereidende fase al een afspraak met een expert te maken.

3. Zorg voor een frisse start

Vaak openen we een thema heel spectaculair, maar een afsluiting van het thema is net zo belangrijk. Dit doe je door tijdens de laatste weken van het thema naar een eindproduct toe te werken.

Dit kan heel uitgebreid, bijvoorbeeld een tentoonstelling, een rondleiding aan ouders. Maar je kunt ook de kinderen een brief of verslag laten schrijven en zo het thema met elkaar afsluiten.

Na de afsluiting kun je alle materialen (samen met de kinderen) opruimen, de themaboeken weer terugzetten en het prikbord leeghalen. Vervolgens kan na een week rust weer een nieuw thema worden opgestart.

Informatie en tips

Dit waren mijn drie tips bij het voorbereiden van een nieuw thema. Ik ben benieuwd of jij nog goede aanvullingen hebt.

Wil je ook aan de slag met thematisch werken en spelen in hoeken? Tijdens mijn online cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een antwoord