Tips om schoolbreed te werken aan de sociale veiligheid

Schoolbreed werken aan de sociale veiligheid

Vanaf 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht om zorg te dragen voor een veilige school. Je veilig voelen is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren en jezelf te ontwikkelen. Alleen in een sociaal veilige omgeving durven leerlingen zich kwetsbaar op te stellen en hebben ze het gevoel erbij te horen. Maar hoe kan je als school dit borgen? In deze blog deel ik een aantal ervaringen en geef ik praktische tips hoe je kunt werken aan de sociale veiligheid.

Lees verder
Hoogbegaafde kinderen in het onderwijs; hoe help je ze?

Kijktip Monitor: Hoogbegaafde kinderen

Gisteren was er een interessante uitzending van Monitor over hoogbegaafde kinderen in het onderwijs. Er zijn veel hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het onderwijs. Waarom lopen zij vast en wat kan je hier als school aan doen?

Uitzending hoogbegaafde kinderen
In de uitzending blijkt dat Monitor wekelijks mails krijgt van ouders over hun hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het onderwijs. Een aantal ouders en kinderen worden hierover geïnterviewd. Het zijn toch wel hartverscheurende verhalen.

Lees verder
Meidenvennijn

Meidenvenijn in de klas, wat doe je er aan?

Ik vind het ontzettend leuk om in de middenbouw les te geven. De kinderen krijgen steeds meer een eigen mening, hun persoonlijkheid wordt nog meer gevormd en ze beginnen zelf te ontdekken wat ze wel en niet willen. In deze leeftijdscategorie worden vriendschappen gevormd, maar ook kinderen bewust buitengesloten. Misschien wel het bekendste fenomeen is het meidenvenijn in deze groepen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Meidenvennijn in de klas
In sommige groepen kan er erg veel sprake zijn van meidenvenijn.

Lees verder
Hoe leer je kinderen respect te hebben?

Hoe leer je kinderen respect te hebben?

Respect hebben voor elkaar is een belangrijke kernwaarde die op veel scholen terug komt in de regels of visie. Wanneer je dit als school van belang vindt is het belangrijk om dit ook goed te oefenen. Gewenst gedrag komt namelijk niet vanzelf; net als rekenen en taal moet je dit oefenen. Soms steeds weer opnieuw, net zolang totdat een kind het voldoende beheerst en het weer kan overdragen aan anderen. In deze blog geef ik voorbeelden hoe je kinderen leert om respect te hebben.

Lees verder
Wat doe je als een kind een grote mond heeft?

Wat doe je als een kind een grote mond geeft?

Misschien heb je wel een kind in de klas zitten dat altijd een weerwoord heeft. In zijn boosheid zegt hij allerlei nare dingen “Je bent een stomme juf!” en hij wil niet luisteren naar wat je zegt. Wat kan je dan het beste doen? In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Jij bent de baas
Wanneer een kind een grote mond geeft dan mag je dit nooit negeren of accepteren.

Lees verder
Jongens die stoeien, hoe ga je ermee om?

Jongens die stoeien, hoe ga je ermee om?

In mijn groep zitten redelijk wat jongens die van fysiek contact houden. Ze botsen expres tegen elkaar op, doen wedstrijdjes wie het snelste is en proberen allemaal het sterkste te zijn. Het stoeien met elkaar is dus onvermijdelijk. Maar hoort dit wel op school? En hoe ga je hier als ‘juf’ mee om?

Waarom houden jongens van stoeien?
Ik heb al eerder geschreven over de verschillen tussen jongens en meisjes. Als leerkracht krijg je hier elke dag mee te maken.

Lees verder
Thema Vriendschap 'De vlieger'

Thema Vriendschap ‘De vlieger’

De basis van veel goede vriendschappen worden al op de basisschool gelegd. Wij hebben de belangrijke taak om ze sociale vaardigheden aan te leren. Vaak wordt er in het onderwijs vooral de nadruk gelegd op de cognitieve vaardigheden, maar als een kind niet lekker in zijn vel zit komt het nooit tot leren.

In dit project gaat het om het creëren van vriendschap en om het goed omgaan met elkaar. Wanneer er in de kleutergroepen genoeg aandacht aan de relaties tussen de kinderen onderling wordt besteed,

Lees verder
Het goedmaken, hoe leer je dit aan een kind?

Het goedmaken, hoe leer je dit aan een kind?

Jonge kinderen hebben regelmatig conflicten, bijvoorbeeld over speelgoed of wie waar moet gaan zitten. Als leerkracht krijg ik hier dan ook vaak mee te maken. Soms lost het zich vanzelf op, soms zoeken ze samen een oplossing en af en toe komen ze er niet uit en hebben ze de hulp van een volwassene nodig. Maar hoe help je nou het beste jonge kinderen? Hoe leer je kinderen om iets goed te maken? Ik vertel het je in deze blog aan de hand van het boek ‘Kleine vulkaantjes‘.

Lees verder
Hoe voorkom je een driftbui bij jonge kinderen?

Hoe voorkom je een boze bui bij jonge kinderen?

Ik heb een aantal jaren kleuters gehad en ik kreeg toen af en toe te maken met kinderen die absoluut niet wilden luisterden. Ik moest ze soms dwingen om te gehoorzamen en vaak leidde dit alleen maar tot meer problemen. Kinderen die niet in de kring wilden zitten of die niet wilden opruimen, je kent het wel. Ik heb lang moeten zoeken naar een goede manier om een eventuele driftbui te voorkomen.

Misschien ben je zelf wel een ouder van een peuter en zit je volop in de ‘Ik ben twee en ik zeg nee’

Lees verder
Hechtingsproblematiek en hechtingsstoornis, wat is het verschil?

Hechtingsproblematiek of hechtingsstoornis?

Wist je dat tussen hechtingsproblematiek en hechtingstoornis een groot verschil zit? Zo heeft ongeveer 25 tot 30% van de Nederlandse bevolking last van hechtingsproblematiek. Slechts 1% heeft last van een hechtingstoornis. Dit betekent dat ongeveer één op de vier kinderen in de klas in meer of mindere mate hechtingsproblematiek heeft.

Wat is nou precies hechtingsproblematiek? En wanneer spreken we over een hechtingsstoornis? Daarover wil ik je wat vertellen in deze blog.

Het verschil in hechtingsrelaties
Je hebt vast kinderen in je klas die als ze gevallen zijn en huilen niet naar je toekomen voor troost of hulp.

Lees verder
Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs verbinden en hechten

Stabiele en veilige relaties tussen kinderen en zorgzame volwassenen zijn van groot belang voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen die zich niet veilig kunnen hechten lopen een groot risico op problemen in het contact met anderen en het begrijpen en grip houden op eigen emoties, gedachten en gedrag. Om tot een veilige gehechtheid te komen zijn spel en speels contact belangrijke middelen.

Micheline Mets heeft het fantastische boek Spelenderwijs verbinden en hechten geschreven met ruim honderd spelvoorbeelden die het hechtingsproces bevorderen.

Lees verder
Alles wat je wilde weten over autisme

Alles wat je wilde weten over autisme

Van 1 tot en met 8 april vindt de NVA Autismeweek 2017 plaats. In deze week vraagt de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) aandacht voor de ongeveer 190.000 mensen met autisme in ons land. Ook bij jou in de klas kan een kind met ASS zitten. Het is belangrijk dat je als leerkracht eventuele kenmerken kan herkennen. Op dit moment zijn er veel volwassenen, en met name ouderen, die pas op zeer late leeftijd een diagnose hebben gekregen – vaak na jarenlange worsteling met uiteenlopende problemen.

Lees verder