Opdrachten voor sterke lezers in groep 3

Opdrachten voor sterke lezers in groep 3

In groep 3 leren de kinderen lezen, spellen en schrijven, maar wat nu als een leerling al goed kan lezen? En dan bedoel ik niet M3 of E3 gehaald hebben, maar minimaal M4 of hoger. Deze kinderen kan je onvoldoende uitdagen met de pluslijn van de methode, dus je moet iets anders bedenken. Maar wat dan? In deze blog geef ik je een aantal ideeën.

Een sterke lezer
Wanneer je merkt dat een leerling bij aanvang groep 3 al goed leest dan is het belangrijk om gelijk actie te ondernemen.

Lees verder

Graphic novels; zijn ze geschikt voor in de klas?

Op mijn website heb ik al ontzettend veel gedeeld rondom leespromotie, maar vandaag wil ik het eens hebben over graphic novels. Dit is sinds een aantal jaren echt in opkomst. Eigenlijk is het een soort mix tussen een stripboek en leesboek. In deze blog wil ik je wat meer vertellen over graphic novels. Wat vind ik ervan? En wat zijn geschikte graphic novels voor kinderen?

Het kan een boost zijn om het lezen weer leuk te vinden
Ik vind het prima als kinderen af en toe een stripboek lezen,

Lees verder
Bibbers in je buik - Christelijke kinderboekenmaand 2017

Bibbers in je buik – Christelijke kinderboekenmaand 2017

Dit jaar is het thema voor de Christelijke kinderboekenmaand ‘Bibbers in je buik’, met als ondertitel: ‘Je hoeft niet bang te zijn, God is bij je’. Dit als tegenhanger voor het thema ‘Gruwelijk Eng’, waarin alles wat griezelig is, naar voren komt.  In deze blog geef ik je wat ideeën voor de onderbouw van de basisschool om bij het thema te gebruiken.

Klik hier voor leuke ideeën voor de midden- en bovenbouw. 

Bibber-boeken: boeken over bang zijn
Er zijn genoeg prentenboeken te bedenken bij het thema Bang zijn.

Lees verder
Leren lezen; wanneer is een kind er klaar voor?

Leren lezen; wanneer is een kind er klaar voor?

Dit jaar wordt mijn vierde jaar groep 3, daarvoor heb ik bijna drie jaar kleuters gedraaid. Door deze ervaring ben ik redelijk in staat om in te schatten of een kind klaar is voor het leren lezen. Elk jaar is dit voor veel leerkrachten, maar ook ouders best wel een groot ding. Gaat de leerling over naar groep 3 of niet? Het leren lezen is natuurlijk niet de enige voorwaarde, maar in deze blog wil ik dit aspect uitlichten.

Lees verder
Review: Kiene Klanken

Kiene Klanken een interactieve klankstempelset

De eerste helft van groep 3 leren de kinderen de letters. De meeste leerkrachten zoeken naar manieren om de verwerking spelenderwijs in te zetten. Denk aan spelletjes met de letterdoos, loco, woordjes rijgen of lettertje tik. Tegenwoordig is de tablet niet meer weg te denken, hoe leuk is het dat er nu ook een mogelijkheid is om erop te stempelen! In deze blog vertel ik je graag meer over een interactieve klankstempelset, namelijk Kiene Klanken.

Lees verder
Hoe doe je dat? Lezen zonder methode!

Tips om te leren lezen zonder methode

De afgelopen maanden heeft Marianne verschillende blogs online gezet over het leren lezen zonder methode. In deze blog wil ik graag een samenvatting geven van die blogs, het geeft een duidelijk overzicht als je nog eens iets wilt teruglezen.

Bedenken en aanbieden van woorden
Marianne leert de kinderen lezen zonder methode en vanuit het thema in de klas. De woorden die ze aanbieden passen daar bij en komen overal terug. Ze komen aan bod als ze er over praten en als de kinderen spelen.

Lees verder
5 manieren om de hoofdletters te oefenen

5 manieren om de hoofdletters te oefenen

In groep 3 maken de kinderen kennis met de hoofdletters. Ze zullen al aardig wat hoofdletters in hun leven zijn tegengekomen, maar op een gegeven moment moeten ze ook de hoofdletters kunnen benoemen. Wel zo handig als je moeilijker boekjes wil lezen, want dan kom je aan het begin van de zin elke keer weer zo’n letter tegen.

Mijn ervaring is dat de kinderen al een hoop hoofdletters kennen. Door leuke spelletjes te spelen oefenen ze de hoofdletters nog eens extra.

Lees verder
Girl power promoten via boeken

Girl power stimuleren via boeken

Een paar weken geleden deelde ik in een blog de uitslagen van een Amerikaans onderzoek over het zelfvertrouwen onder jongens en meisjes. Hierin kwam onder andere naar voren dat meisjes van zes jongens getalenteerder vinden dan zichzelf. Tijd om de girl power te stimuleren!

Jongens zijn slimmer
Tijdens het onderzoek werd een verhaal voorgelezen waarin de hoofdpersoon heel erg slim was. In het verhaal werd niet duidelijk of het om een jongen of meisje ging.

Lees verder
Review: Letterkwartet die vier

Review: Letterkwartet die® vier

In mijn klas heb ik ontzettend veel leuke spellen om de letters mee te oefenen, denk bijvoorbeeld aan ‘Lettertje tik‘ of ‘alfabet rijgletters‘. Ik merk dat de kinderen het ontzettend fijn vinden om spelenderwijs de letters te oefenen. Uitgever Gottmer heeft een letterkwartet uitgegeven en deze wilde ik natuurlijk ook graag in mijn klas uitproberen. Ik was erg benieuwd wat de kinderen hiervan zouden vinden.

Dit kwartetspel heb ik gekregen van uitgever Gottmer.

Lees verder
Dichten met Professor Poem in de klas

Dichten met Professor Poem en zijn Dichtmasjien

Van 26 januari tot 1 februari is het Poëzieweek in Nederland. Ook in de klas kan je hier aandacht aan geven. Van uitgever Levendig heb ik een geweldig prentenboek over Professor Poem gekregen. Dit boek kan je erg goed gebruiken bij een lessenserie rondom poezie. Ik vertel je er in deze blog graag meer over.

Het prentenboek
Professor Poem praat het liefst in de vorm van een gedicht. Na jarenlange studie en heel veel uitproberen is het hem eindelijk gelukt!

Lees verder
Kinderen leren lezen zonder methode

Kinderen leren lezen zonder methode – deel 2

Voor kinderen is het fijn dat ze woorden leren lezen die passen bij het thema in de klas. Ze komen die woorden namelijk vaak tegen. En als je net leert lezen is het toch super dat je regelmatig een woord tegen komt wat je al kán lezen?! Die woorden en klanken moeten ze natuurlijk ook oefenen. Maar hoe? Lees het hier!

Wil je meer informatie over hoe je kinderen kunt leren lezen zonder methode?

Lees verder