Digitale leermiddelen voor groep 7/8

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren en techniek.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Lees verder

Digitale leermiddelen voor groep 5/6

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Lees verder
Digitale leermiddelen voor groep 3/4

Digitale leermiddelen voor groep 3/4

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Lees verder

Digitale leermiddelen voor de kleuters

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren en techniek.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Lees verder
Wanneer is een kind klaar voor groep 3?

Wanneer is een kind klaar voor groep 3?

De cito’s zijn geweest, de rapporten zijn geschreven en de oudergesprekken zijn gevoerd. In groep 2 een periode waarbij we kijken of kinderen toe zijn aan groep 3. Vooral de herfstleerlingen worden onder de loep genomen. Bij de één is het duidelijk, die kan door, maar bij een ander kunnen we dat nog niet zo overtuigend zeggen. We maken nog geen definitieve beslissingen maar we uiten wel onze twijfels en maken een plan van aanpak om eventuele twijfelgevallen wat extra aandacht te geven.

Lees verder
Spellentip: Denkdobbelen

Spellentip: Denkdobbelen

In steeds meer groepen wordt er aandacht besteed aan filosofie. Dit lijkt iets heel ingewikkelds, maar door een spel als Denkdobbelen te gebruiken worden kinderen al op een leuke manier aan het denken gezet. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Deze blog is geschreven in samenwerking met filosofiejuf.nl. 

Filosoferen
Misschien word je niet gelijk enthousiast van het idee om te filosoferen met de kinderen.

Lees verder

Wat is een growth mindset?

De komende weken wil ik mij verdiepen in het ontwikkelen van een growth mindset bij kinderen. De afgelopen jaren is de aandacht toegenomen voor het feit dat je intelligentie bij kinderen en volwassenen kunt laten groeien en veranderen. Een heel interessant boek hierover is Mindsets op school. In deze blog wil ik aan de hand van dit boek je hier graag in mee nemen.

Growth mindset
Intelligentie is een eigenschap die ontwikkeld kan worden,

Lees verder
Combinatiegroepen bij de kleuters

Combinatiegroepen bij de kleuters

Steeds vaker hoor je dat er combinatiegroepen worden gemaakt bij de kleuters. Veel mensen vragen zich af of dit wel goed is voor de ontwikkeling van de kinderen en of het leeftijdsverschil niet veel te groot wordt door te werken met heterogene groepen. Op de school waar ik werk, werken we juist bewust met heterogene kleutergroepen. In deze blog vertel ik je meer over onze beweegredenen.

De ontwikkeling van kleuters
Allereerst is het belangrijk om naar de ontwikkeling van kleuters te kijken.

Lees verder

Wat is volgens de onderwijsinspectie niet verplicht?

De werkdruk binnen het onderwijs is hoog. Daarom krijgen alle basisscholen in Nederland de brochure ‘Ruimte in regels’ van de overheid waarin precies staat wat wel en niet verplicht is in het onderwijs. In deze blog deel ik graag een aantal punten die belangrijk zijn om te weten als leerkracht.

Administratiedruk
Leerkrachten doen te veel aan administratie en leggen zichzelf onnodig verplichtingen op. Deze brochure helpt om precies na te gaan wat je nu wel en niet moet doen.

Lees verder
Werken aan 21st century skills met Jouwweb

Werken aan 21st century skills met Jouwweb

Steeds meer scholen willen kinderen goed voorbereiden op de 21e eeuwse samenleving. De 21st century skills zijn de competenties die kinderen nodig hebben om hieraan succesvol deel te nemen. Vaardigheden als kritisch denken, probleemoplossend vermogen, creatief denken, informatievaardigheden en ict-vaardigheden spelen hierbij een belangrijke rol. Het ontwikkelen van ict-vaardigheden kan bijvoorbeeld door het maken van een eigen website bij Jouwweb. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Jouwweb.

Lees verder
Geschikte educatieve apps voor groep 3/4

Geschikte educatieve apps voor groep 3/4

In groep 3/4 hebben we twee iPads tot de beschikking en hier ben ik echt super blij mee. Er bestaan namelijk zoveel mooie educatieve apps. Wij gebruiken de iPad tijdens de inloop, maar de kinderen mogen er ook op in de hoeken. Tijdens de inloop/weektaak bepalen wij wat de kinderen moeten doen. In de hoeken mogen de kinderen zelf kiezen. Elke groep heeft een budget gekregen (25 euro) om apps te kopen. Onderstaande apps heb ik gekocht voor groep 3/4.

Lees verder
Staking in het basisonderwijs op 5 oktober

Staking in het basisonderwijs op 5 oktober

Op 27 juni gingen de deuren van veel basisscholen later open dan normaal. Veel leerkrachten gingen staken en hebben die dag het eerste uur geen les gegeven. Deze prikactie had niet het gewenste effect. Dus roepen de onderwijsbonden alle leerkrachten op om op donderdag 5 oktober een hele dag de werkzaamheden neer te leggen.

Waarom een staking?
Het doel van deze staking is dat het kabinet inziet dat er een (serieuze) stap moet worden gezet in een ruimere financiering van het basisonderwijs.

Lees verder