Wat is volgens de onderwijsinspectie niet verplicht?

De werkdruk binnen het onderwijs is hoog. Daarom krijgen alle basisscholen in Nederland de brochure ‘Ruimte in regels’ van de overheid waarin precies staat wat wel en niet verplicht is in het onderwijs. In deze blog deel ik graag een aantal punten die belangrijk zijn om te weten als leerkracht.

Administratiedruk
Leerkrachten doen te veel aan administratie en leggen zichzelf onnodig verplichtingen op. Deze brochure helpt om precies na te gaan wat je nu wel en niet moet doen.

Lees verder
Werken aan 21st century skills met Jouwweb

Werken aan 21st century skills met Jouwweb

Steeds meer scholen willen kinderen goed voorbereiden op de 21e eeuwse samenleving. De 21st century skills zijn de competenties die kinderen nodig hebben om hieraan succesvol deel te nemen. Vaardigheden als kritisch denken, probleemoplossend vermogen, creatief denken, informatievaardigheden en ict-vaardigheden spelen hierbij een belangrijke rol. Het ontwikkelen van ict-vaardigheden kan bijvoorbeeld door het maken van een eigen website bij Jouwweb. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Jouwweb.

Lees verder
Geschikte educatieve apps voor groep 3/4

Geschikte educatieve apps voor groep 3/4

In groep 3/4 hebben we twee iPads tot de beschikking en hier ben ik echt super blij mee. Er bestaan namelijk zoveel mooie educatieve apps. Wij gebruiken de iPad tijdens de inloop, maar de kinderen mogen er ook op in de hoeken. Tijdens de inloop/weektaak bepalen wij wat de kinderen moeten doen. In de hoeken mogen de kinderen zelf kiezen. Elke groep heeft een budget gekregen (25 euro) om apps te kopen. Onderstaande apps heb ik gekocht voor groep 3/4.

Lees verder
Staking in het basisonderwijs op 5 oktober

Staking in het basisonderwijs op 5 oktober

Op 27 juni gingen de deuren van veel basisscholen later open dan normaal. Veel leerkrachten gingen staken en hebben die dag het eerste uur geen les gegeven. Deze prikactie had niet het gewenste effect. Dus roepen de onderwijsbonden alle leerkrachten op om op donderdag 5 oktober een hele dag de werkzaamheden neer te leggen.

Waarom een staking?
Het doel van deze staking is dat het kabinet inziet dat er een (serieuze) stap moet worden gezet in een ruimere financiering van het basisonderwijs.

Lees verder
Mijn ervaring met de Master SEN

Mijn ervaring met de Master SEN

Volgende week vrijdag heb ik de diploma-uitreiking van de Master EN (voorheen master SEN). Ik heb de opleiding (Hogeschool Utrecht) in twee jaar gedaan en ontzettend veel geleerd. In deze blog wil ik je meer vertellen over de opleiding en mijn ervaring. Wees je ervan bewust dat elke opleidingsplaats de Master anders inricht. Het is een enorm lange blog geworden, maar ik kreeg ook zoveel vragen… Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk antwoorden te geven.

Lees verder
Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Sinds dit schooljaar hebben we in groep 3/4 de beschikking over twee tablets in de klas. Aangezien kinderen ook thuis met technologie te maken krijgen wil ik dit meer integreren in mijn lessen. De kinderen van deze tijd groeien op in een hele andere wereld dan ik twintig jaar geleden. Techniek, wetenschap en ICT is nu niet meer weg te denken. Het lijkt wel alsof internet net als water en voedsel een soort basisbehoefte is geworden.

Lees verder
Informatieavond, hoe geef je dit vorm?

Informatieavond, hoe geef je dit vorm?

De informatieavond is op de meeste scholen een terugkomend feit. Wij zijn al jaren aan het stoeien met deze vorm van informatieoverdracht. Elk jaar doen we ons best om een mooie presentatie te geven, maar de opkomst is zeer laag. Zonde van alle moeite, dus tijd voor verandering.

Wat gaan we dit jaar doen?
Mijn duo-collega en ik zijn een pilot begonnen; geen informatieavond meer, maar een open middag. We willen de kinderen betrekken,

Lees verder
Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Wij werken op school met de methode De Vreedzame school. In de eerste weken doen we elke dag een les waarbij we werken aan de groepsvorming, regels en afspraken. In de methode stond een les rondom samenwerken waarbij de kinderen samen een bloem moesten knutselen. Ik vond dit eigenlijk wat saai en daarom heb ik drie activiteiten opgezocht om het samenwerken te bevorderen.

Het zijn hele eenvoudige activiteiten die eigenlijk voor elke groep leuk zijn om toe te passen.

Lees verder
Spelletjeskast klasvanjuflinda

De spelletjeskast van groep 3/4

Volg je me al langer dan weet je dat ik fan ben van spelend leren. Ik vind een duidelijke instructie ontzettend belangrijk, daarnaast denk ik dat door het spelen van de juiste spelletjes de lesstof beter geautomatiseerd wordt. In deze blog vertel ik graag welke spelletjes er op dit moment in onze spelletjeskast staan.

Samen met mijn duo’er draaien we een groep 3/4 combinatie. Dit betekent dat we voor heel wat leerdoelen materialen hebben.

Lees verder
Verhalend ontwerp thema bouwen

Verhalend ontwerp thema bouwen

Een verhalend ontwerp in het thema bouwen. Het zorgt voor betrokkenheid, enthousiasme en doorzettingsvermogen. In deze blog vertel ik je meer over het verhalend ontwerp dat ik zelf heb geschreven voor mijn kleuterklas aan de hand van het boek ‘Karel Klus bouwt een huis’ geschreven door George Johansson.

Wat is een verhalend ontwerp?
Een verhalend ontwerp is een didactische methode waarbij kinderen leren aan de hand van een verhaal. Een verhalend ontwerp kan gebaseerd zijn op een film of boek.

Lees verder
Waarom leerkrachten het leukste beroep hebben van de wereld

Waarom leerkrachten het leukste beroep hebben van de wereld

Misschien herken jij dit wel helemaal niet en dat is prima, maar ik word er af en toe weleens moe van. De afgelopen maanden is het beroep leerkracht erg veel in het nieuws geweest. En terecht, want ik ben het er 100% mee eens dat er iets binnen ons werkveld moet veranderen. Maar aan de andere kant vind ik het jammer dat het beroep leerkracht negatief in de schijnwerpers wordt gezet. Geen enkel beroep heeft alleen negatieve of positieve kanten,

Lees verder
Een rustig begin van de dag: inloop en kring

Een rustig begin van de dag: inloop en kring

Wat ik zo heerlijk vind bij mij op school is dat in alle groepen elke ochtend langzaam wordt opgestart. We starten namelijk de eerste 20 minuten (ongeveer – soms langer of korter) met de inloop. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Een rustig begin van de dag
De schoolbel gaat bij ons om 8.25. Alle kinderen komen naar binnen, hangen hun tas en jas op en wachten in een rij bij de deur van het klaslokaal.

Lees verder