Prentenboeken voor de eerste schoolweken

Prentenboeken voor de eerste schoolweken

In de onderbouw (groep 1-4) vinden de kinderen het nog heerlijk om in de kring te zitten en om te luisteren naar een prentenboek. De meeste prentenboeken hebben een wijze les die je met de kinderen kunt bespreken.

In deze blog wil ik een aantal tips geven voor prentenboeken die geschikt zijn om tijdens de eerste schoolweken voor te lezen.

Die peer is voor mij
In de hoogste boom van het woud hangen heerlijke sappige peren.

Lees verder
Hoe maak je van een klas een hechte groep?

Hoe maak je van een klas een hechte groep?

Aan het begin van elk schooljaar is het een belangrijke taak van de leerkracht om in te zetten op de groepsvorming. Er zijn allerlei leuke activiteiten te verzinnen om het groepsproces op een positieve manier te beïnvloeden.

Maar wat als het helemaal niet zo’n leuke groep is? Wat kan je dan als leerkracht doen?

Groepsvorming
Een klas vol leerlingen vormt samen een groep en doorloopt steeds andere fasen. De theorie van Tuckman stelt dat er vijf verschillende fasen zijn waarbij elke fase zijn eigen kenmerken en vraagstukken heeft.

Lees verder
Engelstalige leesboeken voor de basisschool

Engelstalige leesboeken voor de basisschool

Kinderen spreken steeds eerder en beter Engels; zeker als je dit vergelijkt met zo’n 20 jaar geleden. Dankzij Youtube en films komen de kinderen er al op jonge leeftijd mee in aanraking.

Voor sommige kinderen kunnen de lessen Engels dan best saai zijn; ze hebben wat uitdaging nodig. Bijvoorbeeld door Engelstalige leesboeken te lezen. In deze blog deel ik een aantal tips.

Engels bij ons op school
Bij ons op school maken de kinderen vanaf groep 1 al kennis met Engels.

Lees verder
Tips om schoolbreed te werken aan de sociale veiligheid

Schoolbreed werken aan de sociale veiligheid

Vanaf 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht om zorg te dragen voor een veilige school en de sociale veiligheid. Je veilig voelen is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren en jezelf te ontwikkelen. Alleen in een sociaal veilige omgeving durven leerlingen zich kwetsbaar op te stellen en hebben ze het gevoel erbij te horen.

Maar hoe kan je als school dit borgen? In deze blog deel ik een aantal ervaringen en geef ik praktische tips hoe je kunt werken aan de sociale veiligheid.

Lees verder
Schooljubileum

Spellen voor de hele school; zoals vossenjacht

Elk jaar organiseren de leerkrachten bij ons op school rond mei een activiteit voor de ouders en kinderen. Het spel wordt gespeeld in de wijk en is meestal een soort vossenjacht waarbij de kinderen en ouders verschillende opdrachten moeten doen.

Ben je op zoek naar leuke spelideeën voor de hele school? Lees dan snel verder en doe inspiratie op!

1. Schooljubileum 50 of 100 jaar
Het afgelopen schooljaar vierden wij dat de school 50 jaar bestaat.

Lees verder
ICT-middelen in het kleuteronderwijs - deel 3

ICT-middelen bij kleuters; hoe kan je differentiëren?

In de vorige blogs in deze serie vertelde ik jullie meer over de ICT-middelen die je kan gebruiken in de klas (deel 1) en het toepassen van de 21e-eeuwse vaardigheden (deel 2).

In dit derde deel wil ik jullie meer vertellen over het klassenmanagement en het toepassen van differentiatie in het gebruik van ICT-middelen in de kleuterklas. Lees snel verder!

Wat vragen ICT-middelen van je klassenmanagement?

Organisatorische leerkrachtvaardigheden
Het is belangrijk dat je als leerkracht de ICT-middelen inplant.

Lees verder
Einde schooljaar afscheidscadeautjes

Afscheidscadeautjes voor het einde van het schooljaar

Het einde van het jaar komt er weer bijna aan. Sommige leerkrachten geven de kinderen een klein cadeautje mee. Op Facebook heb ik jullie om tips gevraagd. Ik heb een aantal leuke ideeën voor afscheidscadeautjes op een rij gezet. Lees snel verder!

Ik wens je een COOLE zomer toe.
Schrijf dit op een kaartje en maakt het vast aan van die ijslolly’s die de kinderen thuis moeten invriezen.

Liever geen ijs?

Lees verder
Musthaves boeken voor de groep 3 leerkracht

Boekentips voor de groep 3 leerkracht

Ik ben nu al een aantal jaren groep 3 leerkracht en ik vind het echt een van de leukste groepen die je kunt hebben. Mijn eerste jaar vond ik ontzettend spannend; wat nu als de kinderen niet leren lezen?

En wat als de kinderen helemaal niet willen leren? Ik heb een aantal boekentips voor de groep 3 leerkracht op een rij gezet die handig zijn om te lezen.

Protocol Leesproblemen en Dyslexie Voor Groep 3
In de zomervakantie voorgaande aan mijn eerste jaar in groep 3 heb ik dit boek gelezen.

Lees verder
Kleuters en 21e eeuwse vaardigheden

Kleuters en 21e eeuwse vaardigheden

Vorige maand schreef ik een blog over het gebruik van ICT-middelen bij de kleuters. In deze blog wil ik jullie meer vertellen over het koppelen van de 21e eeuwse vaardigheden aan het kleuteronderwijs. Op zoek naar leuke tips? Lees dan snel verder.

ICT-middelen en 21e-eeuwse vaardigheden
Het gaat er volgens Schoolyard om dat je als leerkracht in staat bent om, vanuit een duidelijke visie, het jonge kind te begeleiden bij zijn ontwikkeling op de domeinen van het model van de 21e-eeuwse vaardigheden:

  1. Creatief denken
  2. Probleem oplossen
  3. Computational thinking
  4. Informatievaardigheden
  5. ICT basisvaardigheden
  6. Media wijsheid
  7. Communiceren
  8. Samenwerken
  9. Sociale en culturele vaardigheden
  10. Zelfregulering
  11. Kritisch denken

In 2016 publiceerden Kennisnet en SLO het vernieuwde model,

Lees verder
Engels bij kleuters met My name is Tom prentenboeken

Engels bij kleuters met My name is Tom

Steeds meer scholen bieden al Engels bij kleuters aan. Als leerkracht is het niet altijd even makkelijk om activiteiten te bedenken. Zeker als je niet zoals in de bovenbouw met een methode werkt. De prentenboeken van My name is Tom kunnen dan zeker helpen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

My name is Tom prentenboeken
De boeken over het jongetje Bas zijn voor de meeste kleuters wel bekend.

Lees verder
Het opzetten van een leerlingenraad, hoe doe je dat?

Het opzetten van een leerlingenraad op school

Sinds het schooljaar 2015/2016 hebben we een leerlingenraad op school. Dit zijn acht leerlingen uit groep 5 t/m 8, die zijn gekozen door middel van verkiezingen. Samen met twee leerkrachten houden zij elke drie maanden een vergadering. Hier worden ideeën van kinderen besproken die ze op school willen veranderen. In deze blog deel ik hoe jullie dit ook op school kunnen opzetten.

De leerlingenraad
Bij ons bestaat de leerlingenraad uit een groep gekozen kinderen.

Lees verder
Groepsplannen in een kleuterklas

Groepsplannen in een kleuterklas

‘Hoe dan?’ was het eerste wat ik dacht toen ik een groepsplan ging maken voor mijn kleuterklas. Mijn voorkeur ging op de PABO altijd uit naar midden- en bovenbouw. Totdat ik mocht invallen in een kleuterklas en ik mijn passie voor het kleuteronderwijs mocht ontdekken.

Heerlijk creatief aan de slag, de wereld in de klas halen en met de klas de wereld in, geweldig! Maar dan dat groepsplan… Ik vond het moeilijk om dat actief in te zetten in de klas.

Lees verder