Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Sinds dit schooljaar hebben we in groep 3/4 de beschikking over twee tablets in de klas. Aangezien kinderen ook thuis met technologie te maken krijgen wil ik dit meer integreren in mijn lessen. De kinderen van deze tijd groeien op in een hele andere wereld dan ik twintig jaar geleden. Techniek, wetenschap en ICT is nu niet meer weg te denken. Het lijkt wel alsof internet net als water en voedsel een soort basisbehoefte is geworden.

Lees verder
Informatieavond, hoe geef je dit vorm?

Informatieavond, hoe geef je dit vorm?

De informatieavond is op de meeste scholen een terugkomend feit. Wij zijn al jaren aan het stoeien met deze vorm van informatieoverdracht. Elk jaar doen we ons best om een mooie presentatie te geven, maar de opkomst is zeer laag. Zonde van alle moeite, dus tijd voor verandering.

Wat gaan we dit jaar doen?
Mijn duo-collega en ik zijn een pilot begonnen; geen informatieavond meer, maar een open middag. We willen de kinderen betrekken,

Lees verder
Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Activiteiten om het samenwerken te bevorderen

Wij werken op school met de methode De Vreedzame school. In de eerste weken doen we elke dag een les waarbij we werken aan de groepsvorming, regels en afspraken. In de methode stond een les rondom samenwerken waarbij de kinderen samen een bloem moesten knutselen. Ik vond dit eigenlijk wat saai en daarom heb ik drie activiteiten opgezocht om het samenwerken te bevorderen.

Het zijn hele eenvoudige activiteiten die eigenlijk voor elke groep leuk zijn om toe te passen.

Lees verder
Spelletjeskast klasvanjuflinda

De spelletjeskast van groep 3/4

Volg je me al langer dan weet je dat ik fan ben van spelend leren. Ik vind een duidelijke instructie ontzettend belangrijk, daarnaast denk ik dat door het spelen van de juiste spelletjes de lesstof beter geautomatiseerd wordt. In deze blog vertel ik graag welke spelletjes er op dit moment in onze spelletjeskast staan.

Samen met mijn duo’er draaien we een groep 3/4 combinatie. Dit betekent dat we voor heel wat leerdoelen materialen hebben.

Lees verder
Verhalend ontwerp thema bouwen

Verhalend ontwerp thema bouwen

Een verhalend ontwerp in het thema bouwen. Het zorgt voor betrokkenheid, enthousiasme en doorzettingsvermogen. In deze blog vertel ik je meer over het verhalend ontwerp dat ik zelf heb geschreven voor mijn kleuterklas aan de hand van het boek ‘Karel Klus bouwt een huis’ geschreven door George Johansson.

Wat is een verhalend ontwerp?
Een verhalend ontwerp is een didactische methode waarbij kinderen leren aan de hand van een verhaal. Een verhalend ontwerp kan gebaseerd zijn op een film of boek.

Lees verder
Waarom leerkrachten het leukste beroep hebben van de wereld

Waarom leerkrachten het leukste beroep hebben van de wereld

Misschien herken jij dit wel helemaal niet en dat is prima, maar ik word er af en toe weleens moe van. De afgelopen maanden is het beroep leerkracht erg veel in het nieuws geweest. En terecht, want ik ben het er 100% mee eens dat er iets binnen ons werkveld moet veranderen. Maar aan de andere kant vind ik het jammer dat het beroep leerkracht negatief in de schijnwerpers wordt gezet. Geen enkel beroep heeft alleen negatieve of positieve kanten,

Lees verder
Een rustig begin van de dag: inloop en kring

Een rustig begin van de dag: inloop en kring

Wat ik zo heerlijk vind bij mij op school is dat in alle groepen elke ochtend langzaam wordt opgestart. We starten namelijk de eerste 20 minuten (ongeveer – soms langer of korter) met de inloop. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Een rustig begin van de dag
De schoolbel gaat bij ons om 8.25. Alle kinderen komen naar binnen, hangen hun tas en jas op en wachten in een rij bij de deur van het klaslokaal.

Lees verder
Omgekeerde oudergesprekken: ouders aan het woord

Omgekeerde oudergesprekken

Het contact met ouders is bij ons op school een speerpunt. We vinden het belangrijk dat de ouders betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun kind. Uit onderzoek blijkt namelijk dat betrokken ouders een belangrijke bijdrage leveren aan het welbevinden van kinderen, hun talenontwikkeling en hun prestaties. Aan het begin van elk schooljaar vinden er gesprekken tussen de leerkracht en ouders plaats. Maar niet de leerkrachten hebben het woord, maar juist de ouders! In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Lees verder
Thema Vriendschap 'De vlieger'

Thema Vriendschap ‘De vlieger’

De basis van veel goede vriendschappen worden al op de basisschool gelegd. Wij hebben de belangrijke taak om ze sociale vaardigheden aan te leren. Vaak wordt er in het onderwijs vooral de nadruk gelegd op de cognitieve vaardigheden, maar als een kind niet lekker in zijn vel zit komt het nooit tot leren.

In dit project gaat het om het creëren van vriendschap en om het goed omgaan met elkaar. Wanneer er in de kleutergroepen genoeg aandacht aan de relaties tussen de kinderen onderling wordt besteed,

Lees verder
Mijn voorbereiding op een nieuw schooljaar

Mijn voorbereiding op een nieuw schooljaar

Hopelijk heb je net als ik genoten van een fijne vakantie waarin je hebt kunnen uitrusten en leuke dingen hebt kunnen doen. Of misschien heb je nog wel vakantie? Ik mocht genieten van een prachtige reis door Amerika en heb genoeg inspiratie gekregen om weer lekker aan de slag te kunnen gaan. De eerste weken van de vakantie zijn voor mezelf. Ik probeer zo min mogelijk aan school te denken om echt even los te komen van mijn werk.

Lees verder
De pengreep, wat moeten we ermee?

De pengreep, wat moeten we ermee?

Het schrijfonderwijs lijkt een groeiend probleem te zijn op scholen. Verkeerde pengrepen, letters en cijfers die van onder naar boven worden geschreven en slordige handschriften zijn een veel voorkomend probleem.

Door mijn invalwerk kom ik in veel klassen. In zo goed als elke klas waar ik (Anniek) kom, zijn er een heel aantal kinderen die met een verkeerde pengreep schrijven. Zelfs in de groepen 3 blijkt het lastig om kinderen een goede pengreep aan te leren omdat de verkeerde pengreep er al zo ingesleten zit.

Lees verder
Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die net iets meer kunnen

Heb je een kleuter in je groep die voortdurend bezig wil zijn met iets dat hem boeit? Met een kind dat continu van alles wil ontdekken of een meisje dat dolgraag wil leren lezen, rekenen en schrijven in plaats van spelen? Wil het kind graag ‘ietsjes meer’? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een kleuter die op bepaalde vlakken vooroploopt in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

In deze blog geef ik aan de hand van het boek ‘Kleuters die net iets meer kunnen‘

Lees verder