5 tips om te starten met thematisch werken

Wat leuk dat je aan de slag wilt gaan met thematisch werken! In het begin kan het best wat overweldigend zijn, op internet vind je namelijk allerlei leuke ideeën. In deze blog geef ik je 5 tips om te starten met thematisch werken.

Bedenk een thema

Wil je aan de slag met het thematisch werken dan begin je met het kiezen van een aantrekkelijk thema. Het thema moet groot genoeg zijn om er ongeveer 6-8 weken over te kunnen werken.

Maar het mag ook weer niet te breed zijn. Wanneer je wilt werken over dieren dan zou je bijvoorbeeld kunnen inzoomen op dieren op de Noordpool of in de jungle.

Lees ook mijn blog: hoe kies je een thema voor de klas.

Verzamel de ideeën

Het uitwerken van een thema kan best wel wat voorbereidingstijd kosten. Je gaat op zoek naar geschikte startactiviteiten en je wil specifieke doelen selecteren die passen bij het thema. Werk je elk jaar met dezelfde thema’s (bijvoorbeeld die aansluiten bij de taalmethodes), dan is het niet nodig om dit elk jaar opnieuw zo uitgebreid voor te bereiden.

Zorg dat je alles van begin af aan goed bewaard. Koop een grote plastic doos voor alle themaspullen en pak een snelhechter waar je de themaplannen e.d. in kan doen. Door dit al bij de start van het thema te doen is het veel makkelijker om alles goed te bewaren voor een volgende keer.

Selecteer de doelen

Aan mijn cursisten geef ik tips over de combinatie van werken uit de methode en het zelf bedenken van activiteiten (in hoeken). Het is namelijk belangrijk om niet lukraak wat activiteiten te organiseren. Je kunt veel beter uitgaan van de doelen en daar vervolgens activiteiten bij bedenken.

Ga dus niet avonden op Pinterest spenderen op zoek naar ‘leuke’ activiteiten. Maar kijk eerst naar de doelen die de komende periode in de methodes aan bod komen. Hoe kun je deze betekenisvol maken?

Lees ook mijn blog: hoe werk je aan de rekendoelen in de themahoek?

Betrek de kinderen

Wist je dat er eigenlijk twee manieren zijn van thematisch werken? Ik geef je een voorbeeld bij het thema herfst:

Manier 1
Op maandagochtend komen de kinderen verrast het lokaal binnen. Heel de klas is prachtig in herfstsferen ingericht. Ook heeft de leerkracht een mooie herfsthoek gemaak. Elke middag mogen de kinderen in de hoeken spelen. Na een paar weken is de klas veranderd in een nieuw thema.

Manier 2
Op maandagochtend komen de kinderen in een ‘kaal’ lokaal binnen. Er ligt een brief op tafel. De leerkracht leest de brief voor. Het is een brief van Bas de Boswachter. Hij heeft van Natuurmonumenten de opdracht gekregen om een tentoonstelling over bosdieren in te richten. Hij kan wel wat hulp gebruiken. Zie de kinderen dit zitten?

De weken erna wordt er een prachtig informatiecentrum ingericht. De kinderen lezen informatieboekjes over bosdieren, er worden bosdieren geknutseld, posters gemaakt en korte informatietekstjes geschreven. Ten slotte worden ouders uitgenodigd om de tentoonstelling te bekijken. Ze worden door hun eigen kind rondgeleid. Dit is ook tegelijkertijd het einde van het thema.

Ervaar je het verschil? Misschien doe je manier 1 al wel, dan ben je echt al goed bezig! Maar ik denk dat je het thema dan nog betekenisvoller en leerzamer voor de kinderen kunt maken.

Presentatie van het eindproduct

Nadat het thema goed is uitgediept kan er toegewerkt worden naar het eindproduct of presentatie. Denk bijvoorbeeld aan een rondleiding voor ouders, een tentoonstelling of een informatiefolder. Het is voor de kinderen belangrijk om een thema eerst goed af te sluiten. Daarna plan je een week rust en ga je pas weer aan de slag met een nieuw thema.

OOK AAN DE SLAG MET SPELENDERWIJS LEREN?

In mijn e-cursus leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel. 

Neem vooral mee waar je enthousiast van wordt en probeer de dingen uit. Ik hoop dat je uiteindelijk weer met net zoveel plezier zult lesgeven als ik toentertijd. De e-cursus is geschikt voor groep 3 en groep 4 leerkrachten.

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *