Je hebt een mooie themahoek ingericht, compleet met bijpassende materialen en een duidelijke opzet. Maar als de kinderen eenmaal gaan spelen, gebeurt er… weinig. Ze weten niet goed wat ze kunnen doen, raken snel uitgekeken of spelen steeds hetzelfde.
Een hoek die niet goed loopt, betekent niet dat hij mislukt is. Vaak zijn kleine aanpassingen al genoeg om het spel te verdiepen en opnieuw te activeren. In deze blog ontdek je wat je kunt doen als een hoek niet goed loopt en hoe je ervoor zorgt dat kinderen met enthousiasme en verdieping aan de slag gaan.
Kijk goed naar wat er (niet) gebeurt
Voordat je iets verandert, is het goed om te observeren. Vermijden kinderen de hoek helemaal? Doen ze steeds hetzelfde? Gebruiken ze de materialen op een andere manier dan verwacht?
Stel jezelf de volgende vragen:
- Is de hoek aantrekkelijk en overzichtelijk ingericht?
- Weten kinderen wat ze kunnen doen in de hoek?
- Zijn er duidelijke rollen of doelen?
- Hebben ze genoeg uitdaging om verder te denken en samen te werken?
Door bewust te kijken, krijg je inzicht in wat er mist en hoe je dat kunt oplossen.
Geef een speelse prikkel
Soms heeft een hoek een kleine aanpassing nodig om het spel te activeren. Een nieuwe prikkel kan helpen om kinderen te inspireren en hun nieuwsgierigheid te wekken.
Voorbeelden van speelse prikkels:
- In een ziekenhuishoek ligt er ineens een mysterieuze patiëntendossier klaar. Hoe lossen de artsen dit op?
- In een restaurant belt een klant met een speciale dieetwens. Wat kunnen de koks maken?
- In een bakkerij is een bestelling verkeerd gegaan. Hoe lossen de bakkers dit op?
Een simpele toevoeging kan de hoek nieuw leven inblazen.



Zorg voor duidelijke rollen en samenwerking
Als kinderen niet weten wat ze kunnen doen, blijft het spel vaak oppervlakkig. Door duidelijke rollen aan te bieden, krijgt het spel meer structuur en interactie. Daarnaast is het belangrijk dat kinderen weten wat een bepaalde rol inhoud. Welke taken moeten ze doen? Welke taal hoort hierbij?
Voeg een uitdaging toe
Een hoek wordt snel saai als er geen uitdaging in zit. Geef kinderen een opdracht of een probleem om op te lossen.
Denk aan:
- Een winkel waar een product opeens uitverkocht is. Wat nu?
- Een garage waar een klant een spoedreparatie nodig heeft. Wie helpt?
- Een museum waar een schilderij gestolen is. Kunnen de kinderen het mysterie oplossen?
Laat kinderen meedenken
Als een hoek niet loopt, kan het zijn dat hij niet aansluit bij de interesses van de kinderen. Vraag hen hoe de hoek beter kan worden.
Vragen die je kunt stellen:
- Wat zou jij toevoegen aan deze hoek?
- Welke materialen missen we nog?
- Wat kunnen we veranderen zodat het spel leuker wordt?
Een hoek die niet meteen goed loopt, hoeft niet te verdwijnen. Met een paar aanpassingen kun je het spel weer activeren en kinderen uitdagen om nieuwe dingen te ontdekken.



Cursus Hoekenwerk in groep 3
Wil je jouw hoekenwerk in groep 3 naar een hoger niveau tillen? In mijn cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ ontdek je hoe je thematisch werken effectief en doelgericht inzet. Bekijk mijn cursus hier.
Wat doe jij als een hoek niet goed loopt? Deel je ervaringen hieronder!