Lezen in de klas associeer je misschien al snel met een leeshoek vol boeken en kussens. Maar wat als lezen meer kan zijn dan dat? Wat als je lezen kunt integreren in alle hoeken, zodat het een vanzelfsprekend onderdeel wordt van het spel?
In deze blog laat ik je zien hoe je leesteksten kunt inzetten om spel en leren te verbinden. Aan de hand van een concrete thematische hoek rondom de oceaan krijg je praktische tips en voorbeelden die je direct kunt toepassen.
Lezen dat betekenis heeft
Lezen wordt pas echt leuk als een tekst ergens toe leidt. Maak het functioneel door teksten aan te bieden die kinderen verder helpen in hun spel. Een mooi voorbeeld hiervan zie je in de zeehoek rondom het aquarium. Hier zijn leesteksten geplaatst over verschillende zeedieren zoals de kwal, de haai en de schildpad. Ze leren over de kwal die zijn prooi verlamt met zijn tentakels, over de haai die zelfs een druppel bloed van grote afstand kan ruiken en over de zeeschildpad die haar eieren op het strand legt en daarna weer de zee in kruipt.
Daarnaast zijn er leesteksten over de diepzee, waar kinderen ontdekken dat sommige vissen lichtvlekjes op hun lijf hebben om prooien te lokken. Of de diepzeehengelvis, die een ‘lampje’ op zijn kop heeft waarmee hij vissen aantrekt. Deze teksten zijn ideaal om kinderen te laten nadenken over hoe dieren zich aanpassen aan hun leefomgeving.
Dit zijn de leesteksten rondom de oceaan.



Laat teksten uitnodigen tot actie
Kies teksten die kinderen aanzetten tot handelen. In de zeehoek kunnen kinderen bijvoorbeeld een quiz doen: welke van de drie teksten hoort bij welk dier? Of laat ze na het lezen van de kaart over de kwal een eigen kwal knutselen en bedenken hoe deze zijn prooi vangt.
Een andere activiteit is het maken van een plastic soep collage. Na het lezen van de tekst over plastic in de oceaan, kunnen kinderen hun eigen ‘plastic soep’ maken met afvalmaterialen. Ze kunnen hierbij bedenken wat er allemaal in de oceaan terechtkomt en waarom dit zo schadelijk is voor de dieren.
Begin klein en observeer
Je hoeft niet meteen overal teksten te plaatsen. Start met één hoek waar je lezen betekenisvol maakt. In de themahoek rondom de oceaan kun je bijvoorbeeld beginnen met alleen de kwal en de haai en later uitbreiden met de diepzee en de blauwe vinvis. Observeer hoe kinderen reageren. Zijn ze nieuwsgierig? Begrijpen ze wat ze moeten doen? Pas de teksten aan op basis van hun reacties. Zo kun je stapsgewijs uitbreiden zonder overweldigd te raken.




Stimuleer samenwerking en overleg
Laat kinderen samen een tekst lezen en bespreken hoe ze iets gaan aanpakken. Wat gaan ze maken? Hoe pakken ze het aan? In de themahoek kunnen kinderen bijvoorbeeld samen een quiz doen of elkaar interviewen over de teksten die ze gelezen hebben. Wie weet het meeste over de diepzeehengelvis? Wat zou je doen als je een aangespoelde kwal tegenkomt?
Maak lezen visueel en aantrekkelijk
Gebruik duidelijke pictogrammen, kleurrijke kaarten en grote letters. Zo valt de tekst op en nodigt het uit om gelezen te worden. Voeg ook schrijfmaterialen toe zoals whiteboards, krijtborden of kladblokken, zodat kinderen zelf boodschappen kunnen opschrijven of aantekeningen kunnen maken.
In de zeehoek wordt dit gedaan door foto’s van zeedieren te combineren met teksten en visuele labels zoals ‘het aquarium’ en ‘pas op nat’. Dit trekt de aandacht en maakt het lezen laagdrempelig. Daarnaast kunnen kinderen een verhaal schrijven over een dag in het leven van een zeepaardje of een haai. Hoe ziet hun dag eruit? Wat eten ze? Waar zwemmen ze heen?
Lezen integreren in de hoeken hoeft niet groots of perfect te zijn. Het belangrijkste is dat kinderen het nut van teksten ontdekken en dat jij ervaart wat werkt in jouw groep. Durf te experimenteren, observeer en stuur bij. Lezen wordt zo een krachtig onderdeel van het spel!