Je bekijkt nu 3 tips voor het inrichten van je klaslokaal

3 tips voor het inrichten van je klaslokaal

Het nieuwe schooljaar staat al bijna weer op ons te wachten of misschien ben je al wel begonnen. Aan het einde van de vakantie begint het bij mij (Joy) altijd te kriebelen (als het al niet eerder is): hoe ga ik dit jaar mijn klaslokaal inrichten? Ik vind dit altijd één van de leukste dingen om te doen en heerlijk om hier over na te denken.

In deze blog vertel ik mijn 3 tips om je klaslokaal goed in te richten voor het nieuwe schooljaar. Deze tips zijn voornamelijk gericht voor een groep 3 klaslokaal, maar je kunt er vast ook voor andere groepen tips uithalen.

Bekijk ook het oude klaslokaal van Linda.

Tip 1: Tafels frontaal naar het bord

Begin groep 3 is het handig om de tafels in rijen frontaal naar het bord te plaatsen. Hier wordt mee bedoeld dat alle tafels zo staan dat de kinderen met het gezicht naar voren, naar het bord zitten. Hier houd ik altijd rekening mee aan het begin van het schooljaar. Later in het schooljaar wijzig ik dit vaak in het zitten in groepjes, omdat dit naar mijn idee ook weer meewerkt aan een goede samenwerking tussen kinderen en het vaak gezelliger staat.

Waarom kies ik dan aan het begin voor frontaal naar het bord zitten? Begin groep drie leren de kinderen alle letters aan. Wanneer kinderen in groepjes zitten, heb je grote kans dat een aantal kinderen af gaat kijken bij het kind dat tegenover hen zit. Hierdoor zien ze de letter op zijn kop en kan het zijn dat ze het letterbeeld verkeerd inprenten.

Begin groep 3 moeten de kinderen natuurlijk nog veel leren wat betreft een werkhouding en taakgericht werken. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat frontaal naar het bord zitten helpt bij het taakgericht werken en het aanleren van een goede werkhouding. 

Tip 2: Hoeken in je klas

Zelf werk ik erg graag in groep 3 middels spelenderwijs leren. Zeker begin groep 3 hebben de kinderen nog veel moeite met het stil zitten aan een tafel, luisteren en langere tijd werken. Hierdoor vind ik het fijn om ook nog regelmatig even tijd vrij te maken om te spelen en/of te werken in de hoeken. Dus wat mij betreft is dit een belangrijk punt bij de inrichting van je klaslokaal.

Vorig jaar had ik een grote groep van 30 kinderen. Mijn klas stond dus aardig vol met tafels, maar toch heb ik ruimte kunnen creëren om hoeken te maken. In de klas had ik een themahoek. Dit is een soort huishoek, maar dan gekoppeld aan het thema.

Zo heb ik bijvoorbeeld een feestwinkel,  ruimteschip, restaurant en de stoomboot van Sinterklaas als themahoek gehad. Hierin konden de kinderen heerlijk spelen en uiteraard zorgde ik ervoor dat ze tegelijkertijd bezig waren met spelend leren. Er zaten dus opdrachten verwerkt in het spel waardoor ze ook bezig waren met het werken aan de taal- en rekendoelen.

Aankomend jaar heb ik een kleinere groep, namelijk 20 kinderen. Hierdoor heb ik meer ruimte voor hoeken in mijn klas en daarom maak ik ook een bouwhoek.

Als je, net als ik vorig jaar, een grote groep met veel kinderen hebt en dus waarschijnlijk weinig ruimte voor hoeken, bekijk dan eens de mogelijkheden op de gang. Is er ruimte voor een (rustige) hoek of hoeken op de gang? Zo had ik vorig jaar een schrijfhoek en een leeshoek op de gang gemaakt. Hier mochten de kinderen, als ze dit zachtjes konden, rustig werken en dit ging erg goed. Je leert ze op deze manier gelijk een stukje verantwoordelijkheid aan.

Tip 3: Denk na over de organisatie

Naar de inrichting van je klaslokaal zijn er op organisatorisch gebied veel dingen waar je over na moet denken aan het begin van het schooljaar. Hieronder deel ik een aantal, in mijn ogen, belangrijke punten waarover je na moet denken aan het begin van het schooljaar. Ook deel ik hoe ik dit heb uitgewerkt in mijn groep.

Naast de inrichting van je klaslokaal zijn er op organisatorisch gebied veel dingen waar je over na moet denken aan het begin van het schooljaar. Hieronder deel ik een aantal, in mijn ogen, belangrijke punten. Ook deel ik hoe ik dit heb uitgewerkt in mijn groep.

Wc-gebruik
Denk na over hoe je het ‘naar de wc gaan’ wilt organiseren. Zelf werk ik graag met een wc-eend (of in mijn geval wc-kikker). Andere varianten: hang twee bordjes op (meisjes en jongens versie) en de kinderen draaien het bordje om als ze naar de wc gaan. Of gebruik een wc-ketting. 

Potloden
Je kunt ervoor kiezen om de kinderen zelf hun potloden te laten slijpen. Voordeel: bevordert de zelfstandigheid. Je kunt ook werken met potloden bakjes. De kinderen zetten hun potlood in het bakje met ‘te slijpen potloden’ als hun punt afgebroken of bot is. Ze kunnen vervolgens een geslepen potlood pakken. Jij als leerkracht slijpt dan aan het eind van de dag de potloden in het bakje met ‘te slijpen potloden’.

Ik werk zelf met optie 1 in mijn klas. Kinderen slijpen zelf hun potloden. Hier heb ik voor gekozen omdat ik het bevorderen van de zelfstandigheid van de kinderen erg belangrijk vind. Ongeveer tweemaal per week, voorafgaand aan de schrijfles, laat ik alle kinderen wel even bij mij komen bij de elektrische puntenslijper. Zo hebben ze toch meestal wel een scherpe punt. Vooral kleurpotloden slijpen ze zelf. 

Schriften bewaren
Ik bewaar de schriften van de kinderen (rekenen, Lijn 3, schrijven, spelling) altijd in bewaarbakken. Ik heb hier vijf grote lades voor in mijn klas. Deze lades hebben een kleur voorop de la staan. Deze komen overeen met de kleuren groepjes waarin ik mijn klas heb verdeeld.

Alle schriften van een groepje (bv. het rode groepje) liggen in ‘de rode la’. Je kunt er ook voor kiezen om de schriften per vak te verdelen. Dit is vooral handig als je voor twee vaste uitdeelhulpjes kiest (zie onderstaande tip). Dit maakt het voor hen gemakkelijker om uit te delen. 

Uitdeelhulpjes
Per groepje is er elke dag een andere uitdeler. Zoals hierboven beschreven werk ik met groepjes verdeeld in kleuren. Iedere groep heeft een badeendje in de kleur van hun groepje. Het eendje staat op de tafel van degene die die dag het uitdeel (- en ophaal) hulpje is. De kinderen leren vrij snel dat zij zelf het eendje aan het begin van de dag een tafeltje doorschuiven. Zo komt iedereen regelmatig aan de beurt om uit te delen. 

Doordat de schriftjes van hun groepje altijd bij elkaar in een bak liggen (zie bovenstaande tip), kunnen de kinderen al vrij snel de namen van hun groepje herkennen (yes! Stiekem oefenen zij met de letters) en deze zelfstandig uitdelen. Je kunt natuurlijk ook op een andere manier werken met uitdeelhulpjes. Bijvoorbeeld twee hulpjes per week kiezen. Deze twee kinderen delen de hele week uit. 

Dit zijn mijn tips voor het inrichten van je klaslokaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Binnenkort zal ik op mijn Instagram weer de foto’s van mijn nieuwe klaslokaal delen! 

Welke tips heb jij voor het inrichten van je nieuwe klaslokaal?

3 tips voor het inrichten van je klaslokaal

joy hoogervorst

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is vier jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 3, groep 4 en groep 6 gedraaid. Momenteel is zij (voor haar tweede jaar) werkzaam in groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren, bewegend leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Karin

    Dag Linda,

    Vanaf de zomervakantie tot nu heb ik de instructie in de kring gegeven, waarna de kinderen een plek kozen om te werken. Ik had verschillende werkplekken. Tafelgroepjes, statafel, op de grond en aan de instructietafel en ook hoeken waarin de kinderen aan de slag konden. Zo heb ik de overgang naar groep 3 willen verkleinen.

    Na de kerstvakantie wil ik elk kind een eigen tafel geven. Door in circuits te werken en af en toe gewoon frontaal les te geven wil ik alvast een kleine stap naar groep 4 maken. Zet ik ze nu eerst in rijen frontaal naar het bord of maak ik een mix van rijen van 2 en 3 tafels met tafelgroepjes?

    Alvast bedankt.
    Met vriendelijke groet,
    Karin

Geef een reactie