Klasvanjuflinda

Een rondleiding door mijn lokaal

Via verschillende groepen op Facebook laten leerkrachten vol trots hun lokaal zien. Ik vind het heerlijk om de foto’s te bekijken om zo weer nieuwe ideeën op te doen. Ook ons lokaal wil ik graag met jullie delen.

Ik probeer er zoveel mogelijk erover te vertellen, maar mocht je toch nog vragen hebben laat ze dan gerust in een reactie achter. Ik zal ze dan zo snel mogelijk beantwoorden.

Wil je meer details zien dan kun je het beste op de foto klikken, je krijgt de foto dan in het originele formaat te zien.

Dit jaar hebben mijn duo-collega en ik een groep 3/4 combinatie van 21 kinderen. Er zitten 12 kinderen in groep 3 en 9 kinderen in groep 4.

Klasvanjuflinda

Vanuit de klassendeur gezien is dit de achterkant van het lokaal. We hebben niet een heel groot lokaal, maar prima voor het aantal leerlingen. De kinderen van groep 4 zitten in een rij aan de linkerkant.

We hebben vorig jaar vaak groepjes geprobeerd, maar dat werkte niet goed. Met deze opstelling zijn we heel blij. De kinderen kunnen goed naar het bord kijken en ze zijn taakgericht bezig.

Op de tafels hebben we bij alle kinderen de schrijfwijze van de cijfers 0-9 geplakt. We merken dat nog veel kinderen de cijfers verkeerd schrijven.

Achterin de klas staan twee hoge kasten. Dit zijn de kasten met werkboeken, instructiemateriaal en ander materiaal van de juffen. We hebben zes computers in de klas, ideaal om mee te werken in circuitvorm.

Klasvanjuflinda

De kinderen van groep 3 zitten aan de rechterkant van het lokaal. We hebben twee groepjes van zes kinderen gemaakt. Boven de ramen hangt een getallenlijn tot 100. We hebben voorin de klas ons bureau neergezet. Tot nu toe bevalt dit prima.

Achterin de klas hangt een paars prikbord, die is bedoeld voor de woordkaarten en regels van De Vreedzame school.

De letterlijn en het klankenbord is van groep 3. We werken met de methode Lijn 3. De verliefde harten zijn van ‘Met sprongen vooruit’. Het oogt misschien nu wat druk, maar in het echt valt het opzich wel mee.

De bezem hoort eigenlijk links van het aanrechtkastje, dan is het ook al wat rustiger. Boven het bureau hangen de taal- en rekendoelen tot de herfstvakantie. Ik zal ze binnenkort in een blog delen.

Klasvanjuflinda

 

We hebben achterin de klas een lege ruimte. Het was echt even puzzelen met de klassenindeling, maar uiteindelijk is het gelukt. We hebben nu de boekenkasten er staan, maar door deze te verschuiven kunnen we er ook een themahoek van maken.

Aangezien de kinderen net beginnen met lezen en dit best spannend vinden hebben we er nu een ‘boekenfeestje’ van gemaakt. We willen het nog wat meer aankleden met een kleed.

De vlaggenlijn heb ik van de uitgever gekregen als promotiemateriaal bij de boeken van Vos en Haas. Ik weet eerlijk gezegd niet of deze ook te koop is. De boekenhouders zijn schildersezels, te koop bij o.a. de Xenos.

Alle boeken zijn gecodeerd en gesorteerd op AVI. We hebben de meeste boeken van AVI start tot E4. Daarnaast nog een kleine stapel boeken met AVI M5 en hoger.

Helemaal onderin staan de themaboekjes die horen bij de methode van Lijn 3 en onze oude leesmethode ‘De Leessleutel’. Ik wil het nog aanvullen met stripboeken, zoals Donald Ducks.

We hebben een hoop ramen in ons lokaal en dat is soms best lastig. We hebben weinig ruimte om dingen op te hangen of muren om spullen tegenaan te zetten.

Ik ben wel heel blij met ons grote prikbord. Hier hangen twee posters van Lesmaatje.nl en de schrijfletterskaart. Verder houden we het bord zo leeg mogelijk.

Helemaal rechts vooraan staat nog een ladekast met allerlei materiaal. Denk aan kleurplaten, stiften, rekenmateriaal en wisbordjes. Ook liggen hier alle werkboeken die de kinderen tijdens de lessen nodig hebben.

Bovenop de plank staan alle handleidingen. Het trappetje gebruiken we voor de kinderen zodat ze bij het Digibord kunnen. Ook worden de schriften die nagekeken moeten worden erop gelegd.

Rechts van het prikbord hangt ons planbord. Het was best even lastig met de tafelopstelling, want de kinderen moeten er nog wel goed bij kunnen. Maar zoals het nu staat gaat het prima. Meer informatie over het planbord vind je hier.

Klasvanjuflinda

Achterin de klas hebben we een bureau dat verschillende functies heeft. De kinderen zitten hier met de iPad, maar het dient ook als taalhoek, rekenhoek en luisterhoek. We wisselen dit per week.

Kinderen vinden het een fijne hoek om in te zitten. Tijdens het werken gaan hier weleens kinderen zitten die anders afgeleid worden.  Op dit moment staat er loco en pico piccolo.

Elk kind heeft een eigen postvakje. De kinderen kunnen hier spullen in leggen wat ze niet in hun laatje willen bewaren (of wat netjes moet blijven ;-)) Ook leg ik in de groep 4 postvakjes de weektaak werkbladen.

In de kast zitten allerlei leerspelletjes. Volgende week komt hier een blog over online. Ik vertel je dan precies wat er op dit moment in de kast zit en hoe ik het heb gesorteerd.

Klasvanjuflinda

Ten slotte nog een kijkje vanuit de andere kant van mijn lokaal. Je ziet hier goed hoeveel ramen we in de klas hebben. Achterin de klas staat de instructietafel, ik noem het altijd de ronde tafel.

Kinderen gaan hier zitten als ze alleen willen werken of ik ga hier zitten met kinderen die extra uitleg nodig hebben.

Alle kinderen hebben een koptelefoon aan de stoel hangen. Ze mogen zelf weten wanneer ze de koptelefoon gebruiken. In de praktijk merken we dat het nieuwtje er snel af gaat en dat de kinderen er snel aan gewend zijn om in een combinatieklas te werken.

Wil je weten hoe mijn klaslokaal er vorig jaar uit zag? Klik dan hier.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag! Ik ben benieuwd hoe jouw lokaal er uit ziet. Wil je ook een binnenkijker delen? Mail me dan op info@klasvanjuflinda.nl of laat hieronder een reactie achter.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *