Een rondleiding door mijn klaslokaal

Regelmatig krijg ik vragen of ik eens wat foto’s van mijn klaslokaal wil delen. Zelf vind ik het ook altijd fijn om zo inspiratie op te doen. In deze blog wil ik je daarom graag een kleine rondleiding geven.

Ik probeer de dingen op de foto’s zo duidelijk mogelijk te omschrijven, maar mocht je nog dingen willen weten laat dan onder het bericht je vraag achter. Je kunt op de foto’s klikken, dan worden ze vergroot. Kun je nog meer details zien. ;-)

Het klaslokaal van juf LindaHet klaslokaal van juf LindaDeze foto’s heb ik in de deuropening gemaakt. Je krijgt zo een goede indruk van de grootte van het lokaal. Niet heel groot, maar goed te doen met een klein klasje. Ik heb trouwens groep 3/4. Er zitten twaalf kinderen in groep 3 en zes kinderen in groep 4. Het lokaal heb ik samen met mijn duo-collega ingericht.

In eerste instantie wilden we rijen maken, maar dit vonden we toch wel erg ongezellig staan. We hebben daarom gekozen voor drie groepjes van zes. Ze kunnen op deze manier allemaal het bord goed zien. Ons bureau staat gelijk om het hoekje. Links achterin is de schrijf/taalhoek en rechts achterin de themahoek. Op de gang hebben we een leeshoek. De hoge kasten in de klas zijn enorm fijn voor alle schriften en boeken. De ronde tafel is onze instructietafel.

Het klaslokaal van juf LindaHet klaslokaal van juf LindaWe hebben een groot prikbord boven het bureau hangen. Hierop hangt een schrijfletterkaart, takenlijst, stoplicht en spullen van De Vreedzame School.  Het letterbord naast het digibord is van de leesmethode Lijn 3. In de kast rechts op de foto staan allerlei leerspelletjes.

Het klaslokaal van juf Linda

Rechts zie je onze schrijf/taalhoek. De roze spulletjes heb ik gered van het grofvuil (ja echt!), later kwam ik ze ook in de IKEA tegen. Elk kind heeft een eigen postvakje, hier kunnen ze werkbladen in doen die nog niet af zijn. De helft van de boeken staat in de klas en de andere helft op de gang. We hebben in de klas kinderen die lezen van AVI start tot AVI M5. Van elk niveau zijn boeken in de klas aanwezig. De boeken zijn op AVI gecodeerd.

Het klaslokaal van juf LindaDe bakjes met kokers zijn van de werkjes. Elke week moeten de kinderen drie verplichte werkjes maken. Hier zal ik later nog eens een blogpost over schrijven. Meestal sluiten ze aan bij het thema en/of leerdoelen.

Links zie je het consultatiebureau. Elk thema verandert deze hoek.

Het klaslokaal van juf Linda

Ten slotte ons planbord. Dit is het planbord voor de ochtend, dan staan er allerlei ‘rustige activiteiten’ op. In de middag kunnen de kinderen ook kiezen voor de werkjes (rood, blauw, geel kaartje) en hoeken als de themahoek, bouwhoek, auto’s, playmobil e.d. De kinderen plannen zelf de werkjes in. Anna en Soufian hebben bijvoorbeeld het rode werkje al gedaan.

Zo dit was mijn klas in een aantal foto’s. Wil je nog meer dingen zien of weten laat dan gerust een reactie achter. Vind je het leuk om ook iets over jouw klas (met foto’s) te vertellen? Mail me dan op info@klasvanjuflinda.nl en ik zet het op mijn site. Zo kunnen we elkaar weer inspireren!

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

6 gedachtes over “Een rondleiding door mijn klaslokaal

  1. Evelien van Leeuwen zegt:

    Wat leuk om een kijkje te nemen in jouw klas. Wij krijgen komend jaar een groot lokaal waar we hoeken in willen maken. Ik vraag mij af welke hoeken/speelmogelijkheden je op de gang hebt.
    En wat voor leerspellen heb je in de kast staan?
    Wat kunnen ze allemaal in de taal/schrijfhoek doen?

  2. peter te riele zegt:

    Wat goed dat je zo’n rondleiding door je klas mogelijk maakt. Dat ziet er zeer geordend en doordacht uit. Fijn dat er hoeken zijn waardoor er op allerlei manieren gedifferentieerd gewerkt kan worden. Mijn handen jeuken wel als het mijn klas zou zijn. Er is nog veel meer mogelijk. Maar vorm volgt functie. Afhankelijk hoe er gewerkt wordt, kun je beter de tafels neerzetten. Deze opstelling is erg klassikaal en digibord/juf-gericht. Ook staat het behoorlijk vol. De ruimte zou efficiënter gebruikt kunnen worden, waardoor ook bij een klassengrootte van 28 kinderen nog steeds gewerkt zou kunnen worden.
    Kasten en computers staan langs de wand. Daarmee zet je alles ‘dicht’. Dan kan anders.

    Maar alles heeft te maken met visie. Er is niet een manier van inrichten. Toch zie ik veel mogelijkheden om na te denken bij de huidige inrichting. Bedankt voor het delen!

  3. N zegt:

    Leuk om een kijkje te kunnen nemen in je lokaal. Het planbord vind ik echt heel leuk. Heb je die zelf gemaakt? Verder ben heel nieuwsgierig hoe jij het planbord precies gebruikt. Kun je me wat meer erover vertellen? Ik doe nu in groep 4 al wel een inloop, maar in een circuit.
    En ik wil graag weten hoe dat precies zit met de rode, groene en gele werkje?

  4. Annemieke zegt:

    Ik vind het altijd leuk om even rond te kijken in de klas van een ander, om wat tips en inspiratie op te doen. Wat ziet je klas er gezellig en overzichtelijk uit! Heel leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *