Je bekijkt nu De dierenartsenpraktijk in de klas

De dierenartsenpraktijk in de klas

Als ik in mijn groep vraag over welk thema zij zouden willen werken, komen de meeste kinderen met dieren. Dieren spreken de kinderen erg aan. Leuk dus om een dierenartsenpraktijk in te richten in de groep. In deze blog lees je tips hoe je een dierenartsenpraktijk in de klas kunt maken.

Een dierenarts

Door samen met de kinderen een dierenartsenpraktijk op te richten oefenen de kinderen spelenderwijs diverse doelen rondom het leren lezen, schrijven en rekenen. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag met het inrichten van de praktijk en het zorgen voor de dieren.

Maar tijdens het spelen oefenen ze ook hun woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en allerlei vaardigheden rondom de sociaal emotionele ontwikkeling.

Een andere juf Linda (@juflindaonderbouw) heeft op haar Instagram ervaringen met de dierenarts gedeeld.

Hoe begin je met het inrichten van de dierenartsenpraktijk?

Het is weekend geweest en de leerkracht was druk met één ding: zijn/haar huisdier. Het gaat niet goed met de hond. Hij is ziek, de leerkracht weet niet wat er aan de hand is. Hij heeft last van zijn buik en piept. Kunnen de kinderen helpen? De klas komt met allerlei ideeën wat er aan de hand kan zijn, maar niemand weet het zeker. Hoe kunnen we hierachter komen?

Wanneer je als leerkracht echt een afspraak bij de dierenarts hebt staan, is het natuurlijk erg interessant om te vragen of de klas mee mag naar de afspraak. Maak met de kinderen een lijst; wat willen we leren? Bijvoorbeeld:

  • Hoe ziet een dierenartsenpraktijk eruit?
  • Wat doet de dierenarts?
  • Wat doet de assistente?
  • Welke materialen gebruikt de dierenarts?

Misschien kun je verder in het thema een bezoek brengen aan de dierenarts of kan er iemand langs komen. De kinderen kunnen van tevoren vragen opstellen. Je kunt ook vragen of je zelf een filmpje mag maken bij de dierenarts. Vervolgens kunnen de kinderen een start maken met het inrichten van de dierenartsenpraktijk. Ze maken een plattegrond en bedenken welke spullen er nodig zijn. Wat zouden de kinderen zelf kunnen maken? Denk aan een röntgenapparaat, pillen of hokken voor de dieren van kartonnen dozen.

In het themahoekpakket over de dierenarts vind je allerlei posters die je bij de inrichting kunt gebruiken. Als decoratie is de vlaggenlijn heel leuk. Ook kun je de naamborden en openingstijden goed gebruiken.

Wat kunnen de kinderen doen?

Als kinderen met hun dier op bezoek gaan bij de dierenarts, moeten ze eerst een afspraak maken. In het pakket zit een afsprakenboek. De kinderen kunnen precies invullen wie op welk tijdstip naar de dierenarts gaat. Daarnaast zijn er ook afspraakkaartjes die de patiënten mee kunnen krijgen.

De kinderen kunnen gebruik maken van de prijslijsten. Er zijn prijslijsten van de apotheek, en prijslijsten van de behandelingen. Kinderen kunnen zo uitrekenen wat zij moeten betalen na hun bezoek aan de dierenarts.

Alle materialen die de dierenarts gebruikt, kunnen worden gelabeld. De labels in het pakket zorgen ervoor dat alles netjes en overzichtelijk blijft. Zo weten de kinderen precies welke materialen er aanwezig zijn en waar het ligt.

Er is ook invulformulier om op te schrijven wat er met het dier aan de hand is. Er kan een verslag gemaakt worden van de patiënt. Verder kan er ook een recept worden geschreven. Met dit recept kunnen de kinderen naar de apotheek om de juiste medicatie op te halen.

Spelenderwijs oefenen de kinderen met allerlei doelen, zoals met geldrekenen, het invullen van formulieren en klokkijken (hoe laat is de afspraak?).

Wat vind je in het themahoekpakket?

  • naambord + slinger
  • openingstijden
  • labels
  • naamborden
  • labels voor pillendoosjes
  • prijslijst van de apotheek
  • prijslijst van de behandelingen
  • afsprakenboek
  • afsprakenkaartjes
  • formulier ‘wie is de patiënt?’
  • formulier ‘verslag patiënt’
  • recepten
  • rollenkaarten
  • stappenplan: ‘naar de dierenarts’
  • röntgenfoto’s

Klik hier voor het themahoekpakket rondom de dierenartsenpraktijk.

Wil je ook aan de slag met thematisch werken en spelen in hoeken? Tijdens mijn online cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Wist je dat er leesteksten zijn over huisdieren?

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht van groep 3/4. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een reactie