Je bekijkt nu Hoe gebruik je leesteksten in de themahoek?

Hoe gebruik je leesteksten in de themahoek?

Lezen is een vaardigheid die we de hele dag door gebruiken. Toch blijft begrijpend lezen in veel klassen beperkt tot een aparte les, los van spel en thematisch werken. Maar waarom zou lezen niet gewoon een natuurlijk onderdeel zijn van het leren in de themahoek?

Kinderen leren het beste als teksten een duidelijke functie hebben en direct bijdragen aan hun spel. In deze blog ontdek je hoe je leesteksten in de themahoek verwerkt, zodat lezen echt betekenisvol wordt.

1. Kies teksten die passen bij de activiteiten in de hoek

Een tekst heeft pas waarde als kinderen er iets mee kunnen doen. Zorg er daarom voor dat leesteksten direct aansluiten bij wat kinderen spelen en ontdekken.

  • In een brandweerhoek lezen kinderen een evacuatieplan en bedenken ze een reddingsactie.
  • In een bakkerijhoek lezen ze een recept en berekenen ze de ingrediënten.
  • In een persbureau lezen ze nieuwsberichten en schrijven ze hun eigen artikelen.

Als kinderen ervaren dat een tekst hen helpt in hun spel, wordt lezen geen ‘moetje’, maar een waardevolle vaardigheid.

2. Maak lezen actief: Laat kinderen iets doen met de tekst

Lezen is veel meer dan stil een tekst begrijpen. In de themahoek kun je lezen koppelen aan actie.

Voorbeelden:

  • In een dokterspraktijk lezen kinderen een medische folder en maken ze een behandelplan.
  • In het politiebureau analyseren ze een tekst vol aanwijzingen om een mysterie op te lossen.
  • In een reisbureauhoek lezen ze over verschillende landen en stellen ze een reisadvies op voor een klant.

Door kinderen direct met de tekst aan de slag te laten gaan, wordt lezen interactief en betekenisvol.

3. Gebruik diverse tekstsoorten

Lezen in de themahoek kan op veel manieren. Denk aan:

  • Informatieve teksten: ‘Hoe werkt een vliegtuig?’ (voor een vliegveldhoek)
  • Recepten en instructies: ‘Hoe maak je een parfum?’ (voor een drogisterij)
  • Kaarten en plattegronden: ‘Hoe navigeer je door een stad?’ (voor een brandweerkazerne)
  • Brieven en ansichtkaarten: ‘Hoe schrijf je een brief aan een vriend?’ (voor een postkantoorhoek)

Kinderen ontdekken zo dat teksten overal in het dagelijks leven te vinden zijn en altijd een functie hebben.

4. Laat kinderen zelf teksten schrijven

Zelf teksten maken helpt kinderen om de opbouw van een tekst beter te begrijpen en versterkt hun taalgevoel.

  • In een hotelhoek schrijven ze een recensie over hun verblijf.
  • In een kledingwinkel maken ze een advertentie voor een kledingstuk.
  • In een restaurant schrijven ze een menu en een speciale aanbieding.

Door te lezen én te schrijven, ontdekken kinderen de kracht van taal in de praktijk.

Meer leren over thematisch werken in hoeken?

Wil je ontdekken hoe je hoeken krachtig inzet en écht betekenisvol maakt? In mijn cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ laat ik je precies zien hoe je dat doet. Klik hier voor meer informatie.

Gebruik jij al leesteksten in de themahoek? Deel je ervaringen hieronder!

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie